Впровадження формувального оцінювання веде до суттєвого поліпшення результатів навчання всіх учнів у класі. Формувальне оцінювання відрізняється від поточного і підсумкового оцінювання, оскільки дає учителю можливість узагальнювати й інтерпретувати інформацію про потреби чи досягнення учнів, отримувати від учнів зворотний зв’язок і завдяки цьому поліпшувати процес навчання й пізнання, оцінювати індивідуальні досягнення учня, не порівнюючи їх з досягненнями інших тощо. 8 Наталія Приймак, директор, вчителька української мови та літератури середньої загальноосвітньої школи №95 м. Львова Зворотний зв’язок важливий! Кожен учень має розуміти, що він навчився робити добре, а над чим потрібно ще працювати та як він може це зробити, щоб отримати кращі результати. Інколи достатньо вказати сторінку, на якій розміщено правило чи приклад виконання завдання, інколи — надати покроковий алгоритм і звірятися щодо виконання з ним. Якщо учень не говорить або йому складно — застосовуємо альтернативну комунікацію (наприклад, обмін картками, жести, або написи словами), але комунікуємо! Формувальне оцінювання в класі спрямоване на постійний зворотний зв’язок з учнями. Зворотним зв’язком можна вважати інформацію, яку вчитель отримує у процесі навчання і яка дає йому можливість зробити неформальні висновки про успішність учнів, а учням — побачити власні прогалини в засвоєних знаннях, у формуванні вмінь тощо. Класичний зворотний зв’язок учителі організовують одразу після того, як учні виконали завдання. Це допомагає підтримувати їхню мотивацію, удосконалювати навички, виробляти подальші стратегії. Рисунок 1. Складові формувального оцінювання Зворотний зв’язок у системі «педагог — учень» Уміння учнів оцінювати свої знання самостійно Взаємооцінювання та активність учнів під час навчання Вплив на мотивацію до навчання Коригування процесу завчання з урахуванням результатів оцінювання 22 ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ Нерідко є типова помилка учителя — оціночний зворотний зв’язок, що містить судження, коротке загальне підбадьорення чи застереження. Мета зворотного зв’язку — запропонувати конкретні подальші дії, а також формувати і тренувати в учнів такі складні навички, як рефлексія. Зворотний зв’язок між педагогами й учнями ефективний, якщо: містить результати перевірки, додаткову інформацію та альтернативну інтерпретацію; створює умови для обмірковування і перегляду ідей; надає інформацію про завдання, які учні виконали правильно, чи допомагає знайти шляхи виконання завдань, зроблених неправильно. Зворотний зв’язок, спрямований на огляд, коментування і полегшення (підтримку) роботи учнів, допомагає вчителю поліпшити їхні освітні результати. Застосовувати зворотний зв’язок варто майже на всіх етапах уроку. Наприклад, коли учень отримує зворотний зв’язок від вчителя, то може зрозуміти, що йому потрібно вдосконалювати у своїх уміннях. Натомість вчитель для себе розуміє, чи потребує учень додаткової підтримки під час виконання завдання, та за потреби може планувати втручання. Послуговуватися вчитель може такими інструментами зворотного зв’язку, як-от: нагадування; поетапна допомога — запитання, інструкції, незавершені пропозиції, зразки тощо; коментування конкретних дій, ситуацій, суперечливих питань тощо. Мотивацію та самостійність учнів підвищує такий прийом, як самооцінювання. Учні оцінюють свою діяльність з огляду на: конкретні цілі в навчанні; розроблені або запропоновані критерії; характеристики досягнутого рівня на момент оцінювання; розуміння того, як можна зменшити розрив між поставленими цілями й досягнутим рівнем. Такий прийом формує в учнів уміння бачити свою роботу як сукупний результат, що складається з різних знань, умінь, навичок. Із самооцінюванням пов’язана наступна складова формувального оцінювання — корегування. Адже мета самооцінювання учнів — усунути труднощі, зумовлені недостатньою пізнавальною активністю, уповільненим темпом діяльності, заниженою самооцінкою, невпевненістю у своїх силах тощо. Для цього слід простежити освітні результати, знайти причину труднощів, а відтак — зрозуміти, що необхідно зробити, аби поліпшити результат. Тобто фактично кінцева мета самооцінювання — це певні корективи. Це дає можливість учителям відстежувати шлях учня до навчальних цілей, коригувати 23 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ навчальний процес на ранніх етапах, а учням — бути відповідальними за результати самоосвіти. Один із прийомів формувального оцінювання, що дає можливість учням взаємодіяти під час навчання і бути активними учасниками освітнього процесу, — взаємооцінювання. Під час взаємооцінювання учні вчаться бачити сильні сторони, закріплювати вивчений матеріал, аналізувати власний прогрес. Є такий дієвий метод, як «Дві зірки й побажання». Учитель пропонує перевірити результати роботи в парах. Коли учні коментують роботи одне одного, вони визначають два позитивні моменти — «дві зірки» — і один момент який потребує доопрацювання — «побажання». У такий спосіб вдається уникнути критики щодо робіт учнів, які мають певні труднощі в навчанні, та долучити цих учнів до освітнього процесу. Зворотний зв’язок може здійснюватися як в усній, так і в письмовій формі. Учнів мотивують до навчання успіх і здорова конкуренція. Оцінювання мотивуватиме учнів до навчання не через винагороду й покарання, а через стимулювання внутрішніх інтересів, якщо вчитель буде: наголошувати на успішності та досягненнях, а не на помилках; надавати зворотний зв’язок для подальшого розвитку навчання; підсилювати розуміння, що учні контролюють своє навчання та несуть за нього відповідальність; формувати в учнів упевненість, активність, сміливість і здатність ризикувати; апелювати до уявлень учнів тощо. Учитель має застосовувати формувальне оцінювання на основі чітко сформованих і представлених учням критеріїв. Якщо учень зробив помилку, однак вона не відповідає тому чи іншому критерію, враховувати її під час оцінювання не потрібно. При цьому вчитель має позначити цю помилку та взяти її до уваги і скорегувати освітній процес таким чином, аби в подальшому її уникнути. Значну роль у формуванні мотивації до навчання відіграє залученість учнів до колективних форм роботи та організації різних видів діяльності. Так, робота у групі й комунікація з однолітками формують інтерес до навчальної діяльності та розуміння її цінності. Групова робота передбачає обговорення, постановку питань, надання зворотного зв’язку тощо. Це сприяє соціальній і навчальній активності учнів. Одним із головних принципів формувального оцінювання є позитивність. Аби зворотний зв’язок і результат навчання були позитивними, учитель має бути відповідно налаштованим — і коли викладає навчальний матеріал, і коли пропонує учню допомогу під час виконання завдань. Так учитель може отримати більше інформації про те, що саме учні знають, як міркують, що і як вчать, а отже, має більше можливостей для коригування й вдосконалення освітнього процесу.
Блог вчителя початкових класів, що висвітлює поєднання елементів розвивального навчання і основних принципів роботи за НПП "Інтелект України" на основі диференційованого підходу НУШ в практиці роботи сільської школи.
Сторінки
- Головна сторінка
- Дистанційне навчання, 2022
- Дистанційне навчання, 2022.Я ПІЗНАЮ СВІТ
- Дистанційне навчання,2022. Математика.
- Дистанційне навчання,2022. Українська мова.
- Дистанційне навчання, 2022. Мистецтво
- Дистанційне навчання,2022. Фізична культура
- Дистанційне навчання, 2022. Група продовженого дня
- Дистанційне навчання, 2022. Виховна робота
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.
РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...
-
Підготувала учитель 1 класу Демченко С.О. Ранкова зустріч на тему: ВЕСЕЛИЙ НАСТРІЙ – ЗДОРОВА ДИТИН...
-
Інтегроване навчання та міжпредметні зв’язки на уроках: спільне, відмінне, особливості реалізації У сучасних умовах ефективність почат...
-
Вступ Найбільш характерним явищем сучасного етапу розвитку цивілізації є, на мій погляд, лавинний зріст обсягу інформації та залучен...
Немає коментарів:
Дописати коментар