Інтегроване навчання та
міжпредметні зв’язки на уроках:
спільне, відмінне,
особливості реалізації
У сучасних умовах ефективність початкової
освіти пов’язується з реалізацією компетентнісного підходу.
Як свідчать результати аналізу сучасної
практики, ефективній реалізації
компетентнісного підходу в навчанні молодших школярів сприяють:
зміни підходів до
підготовки і проведення уроку як основної форми організації навчальної
діяльності в умовах класно-урочної системи навчання (певне структурування,
встановлення міжпредметних зв’язків, конструювання на засадах міжпредметної
інтеграції);
розширення діапазону
організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, що мають
на меті практичну спрямованість навчання і базуються на взаємозв’язках урочної
та позаурочної діяльності.
В умовах постійного збільшення обсягів навчального
матеріалу дитині дедалі складніше зібрати їх у цілісну картину. Тож на зміну
урокам, на яких традиційно здебільшого переважає вивчення теоретичного
матеріалу, мають прийти компетентнісно орієнтовані, що сприяють цілісному
сприйняттю навчального матеріалу, формуванню системного мислення, позитивного
емоційного ставлення до пізнання. Одним із ефективніших шляхів їх конструювання
з урахуванням окреслених завдань є встановлення
міжпредметних зв’язків – окремі короткочасні моменти включення в урок
запитань і завдань з матеріалу інших навчальних предметів, що мають допоміжне
значення для вивчення теми й сприяють глибшому сприйманню та осмисленню певного
поняття.
Формуванню в учнів цілісної
картини світу сприятимуть інтегровані
уроки (коли у межах одного уроку вивчається матеріал різних навчальних
предметів), а також бінарні інтегровані уроки (коли у межах двох уроків поспіль опрацьовується матеріал
двох і більше навчальних предметів).
Довгий час терміни «інтеграція навчального матеріалу» та
«міжпредметні зв’язки» вживалися як синоніми. Проте згодом намітилася їх
диференціація: «у тих випадках, коли один предмет є основним, а відомості з
іншого викладаються лише в допоміжній ролі з метою повторення,
прискорення процесу навчання чи закріплення знань, умінь і навичок є підстава
говорити про міжпредметні зв’язки. Інтеграція – це створення нового
цілого на основі виявлення однотипних елементів і частин у кількох раніше
різних одиницях, пристосування їх у раніше неіснуючий моноліт особливої якості».
У Великому
тлумачному словнику сучасної української мови зазначається, що «інтеграція
це – доцільне об’єднання та координація дій різних частин цілісної системи».
Словосполучення «інтеграція навчання» у педагогічному словнику
тлумачиться як «відбір та об’єднання навчального матеріалу з різних предметів з
метою цілісного, системного й різнобічного вивчення важливих наскрізних тем
(тематична інтеграція); це створення інтегрованого змісту навчання – предметів,
які об’єднували б в єдине ціле знання з різних галузей».
Характеризуючи
міжпредметні зв’язки, слід зазначити, що у педагогічному словнику вони тлумачаться
як «дидактичний засіб, який передбачає комплексний підхід до формування й
засвоєння змісту освіти, що дає можливість здійснювати зв’язки між предметами
для поглибленого, всебічного розгляду найважливіших понять, явищ». В
Українському педагогічному словнику міжпредметні зв’язки тлумачаться як «взаємне
узгодження навчальних програм, зумовлене системою наук і дидактичною метою». На
думку авторів словника, міжпредметні зв’язки відображають комплексний підхід до
виховання й навчання, який дає можливість виділити як головні елементи змісту
освіти, так і взаємозв’язки між навчальними предметами.
Міжпредметні
зв’язки передбачають включення в урок запитань і завдань з матеріалу інших
предметів, що мають допоміжне значення для вивчення певної теми. Це окремі
короткочасні моменти уроків, які сприяють глибшому сприйманню та
осмисленню якогось конкретного поняття. Натомість під час інтегрованого
уроку „учні ознайомлюються зі змістом різних предметів, включаються у несхожі
між собою види діяльності, що підпорядковані одній темі”.
Враховуючи все
вищесказане можна схематично зобразити порівняльну характеристику інтегрованого
навчання та навчання з міжпредметними зв’язками (див. схему 1).
Схема
1
Отже,
інтеграція – це обов’язкове
утворення нового цілого, з новими якостями, цілого, якого раніше не було, та
яке за відсутності однієї зі складових не буде існувати. А міжпредметні зв’язки – це явище фрагментарне, яке не утворює нові
дидактичні одиниці.
Які шкільні дисципліни
можуть бути інтегровані?
Аналіз чинної
програми для початкової школи дозволяють зробити висновок, що всі предмети
початкової школи мають своєрідний інтеграційний потенціал. Варіанти інтегрованих
уроків є різноманітними. Можна інтегрувати не тільки два, але й навіть
три-чотири предмети на одному або кількох уроках. Але слід пам’ятати, що в основі інтегрованих уроків повинна бути
близькість змісту провідних тем різних предметів та їх логічний взаємозв’язок.
Ідея реалізації інтегративного підходу до навчання
та міжпредметних зв’язків на уроках – важливий фактор, що сприяє підвищенню
якості навчально-виховного процесу у початкових класах.
Основою ефективності таких
уроків є чітке визначення мети і відповідне їх планування для забезпечення
різнобічного розгляду учнями певного об’єкта, поняття, явища з використанням
засобів різних навчальних предметів.
Особливість планування і
проведення інтегрованих і бінарних інтегрованих уроків у початковій школі
полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає
предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий
предмет, що інтегрується, викладає фахівець (учитель, який викладає відповідний
предмет в основній школі). Через складність координації діяльності педагогів у другому
випадку такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому необхідно
планувати такі уроки заздалегідь.
Інтеграція уроків з
природознавства, трудового навчання, музичного і образотворчого мистецтва з
українською мовою відбувається на основі реалізації мовленнєвої й соціокультурної
(за темами «Рідний край», «Батьківщина», «Громадські місця») змістових ліній, а
з уроками літературного читання – завдяки добору відповідних за змістом
творів.
Інтегроване навчання
– це умова підвищення інтересу учнів до навчання. Під час інтегрованих уроків
відбувається викладення нового матеріалу блоками, використовуються різні види
навчальної та творчої діяльності. На таких уроках об’єднується зміст різних дисциплін,
відбирається й об’єднується навчальний матеріал різних предметів з метою
систематичного, цілісного, різнобічного вивчення важливих тем. При цьому
відбувається формування якісно нових знань, що характеризуються вищим рівнем
осмислення, динамічністю, системністю. При такій організації навчального процесу
відбувається системне викладення знань у нових зв’язках, виключається
однобічність у формуванні особистості учня. Інтегроване навчання викликане
також віковими особливостями молодших школярів – неподільним, цілісним,
образним сприйняттям світу.
Фактори, що
сприяють активній розумовій діяльності в процесі інтегрування навчальних
предметів:
• прийняття
сполучення предметів для інтеграції;
• ретельний
відбір змісту, методів, прийомів, враховуючи вікові особливості дітей;
• адекватність
дій учителя та його вихованців. Інтегрований урок вимагає від педагога
ретельної підготовки, професійної майстерності та натхнення особистісного
спілкування. Необхідно, щоб даний урок був єдиним цілим, мав один «колір», а не
був схожий на ковдру, зшиту з клаптиків.
Уроки, які побудовані
на інтегрованому змісті, створюють передумови для різнобічного розгляду певного
об’єкта, поняття, явища, формування систематичного мислення, збудження уяви,
позитивного емоційного ставлення до пізнання. Але інтегровані уроки не повинні перевантажувати дітей враженнями, вони
не повинні бути множиною окремих картин, а повинні існувати для однієї мети. Для цього необхідно завчасно
проаналізувати календарне планування і відібрати ті питання з програми, які
близькі за змістом або метою використання.
Щоб успішно
підготувати до проведення інтегрованого планування, вчитель повинен зробити:
• аналіз річного
календарного планування;
• зіставлення
матеріалу навчальних програм з предметів для виявлення можливих варіантів
побудови інтегрованих уроків;
• обдумування та
формулювання загальних понять, узгодження часу їх вивчення;
• вибір форм та
методів реалізації навчального матеріалу, планування тематики, «конструювання»
заняття;
• визначення
завдань уроку;
• ретельний
вибір оптимального навантаження учнів різноманітними видами діяльності під час
уроку;
• добір
дидактичного матеріалу.
Інтегрований
урок розв’язує не велику кількість окремих завдань, а їх сукупність.
Структура інтегрованого уроку
зумовлюється поставленою метою і завданнями, детермінується змістом навчання,
особливостями діяльності вчителів та учнів.
Оскільки
інтегрований урок – це здебільшого урок повторення та узагальнення, то його
структура має такі етапи.
I. Організація
класу.
II. Повідомлення
теми, мети та завдання уроку.
III. Мотивація
навчальної діяльності учнів.
IV. Актуалізація
та коригування опорних знань з усіх інтегрованих предметів. Цей етап доцільно
провести у формі змістовної, лаконічної, чіткої бесіди (8–10 хв.), підготовка
якої потребує особливої уваги вчителя.
Під час
розподільного проведення однотемних уроків вступна бесіда займає вдвічі
(втричі) більше часу. Саме тому об’єднання змісту навчальних дисциплін значно
скорочує час і забезпечує емоційність, різносторонність. системність сприймання
молодшими школярами предметів чи явищ що є безперечною перевагою інтеграції.
V. Повторення та
аналіз основних фактів, подій, явищ.
VI. Творче
перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації.
VII.
Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей.
VIII. Підбиття
підсумків інтегрованого уроку.
Учитель разом зі
своїми вихованцями співвідносять досягнуті результати з поставленими метою та
завданнями уроку, аналізують недоліки у діяльності учнів (якщо такі є) і виявляють
резерви підвищення ефективності даного уроку. Учитель також повідомляє про
рівень навчальних досягнень молодших школярів.
IX. Домашнє
завдання. Дається окремо для кожного із предметів, що інтегровані в даному
уроці.
Дана структура є
типовою, учитель може внести у неї свої корективи залежно від особливостей
навчальних предметів, що інтегруються, та конкретних завдань даного уроку.
Різні
види діяльності (художньо-трудова, малювання, читання, слухання тощо), які
притаманні урокам інтегрованого змісту, роблять їх цікавими, запобігають
втомлюваності дітей, посилюють інтерес до навчання та школи в цілому. Так,
наприклад, уроки мови і читання дають широку можливість здійснювати
міжпредметні зв’язки, оскільки вони ґрунтуються на спільних дидактичних цілях і
в їх основі одні й ті ж види мовленнєвої діяльності: слухання, читання,
висловлювання (усні й писемні). На уроках читання учні стикаються зі словами,
правопис яких треба запам’ятати. Діти повторюють їх, записують на дошці. Коли
на уроці мови учні вивчають власні назви, можна записати імена, по батькові і
прізвища відомих їм з уроків читання письменників.
В результаті проведення
інтегрованих уроків відбувається:
1)
підвищення рівня знань учнів;
2)
підвищення пізнавального інтересу молодших школярів, їх пізнавальної
активності;
3)
розвиток емоційної сфери особистості учнів;
4)
розвиток творчих здібностей учнів;
5)
формування у свідомості учнів цілісної картини світу.
Основою уроку з
міжпредметними зв’язками є одна навчальна
дисципліна, а інформація з інших навчальних предметів використовується з
допоміжною метою повторення, прискорення, закріплення знань.
Наприклад,
уроки розвитку мовлення, образотворчого мистецтва й музики дають широку
можливість здійснювати міжпредметні зв’язки, оскільки вони ґрунтуються на
спільних дидактичних цілях і базуються на однакових видах діяльності: слуханні,
сприйманні, створенні художніх образів, читанні, висловлюванні. Здійснення
міжпредметних зв’язків спрямовується на створення художніх образів, пояснення
причинно-наслідкових зв’язків, формування позитивного ставлення учнів до
навчання.
Якщо
вчитель передбачає встановлення міжпредметних зв’язків із залученням
додаткового матеріалу, а саме репродукцій, аудіо-, відеозаписів музичних
творів, то бажано добирати їх з огляду на зміст навчальних програм з
образотворчого і музичного мистецтва для певного класу.
Під час інтеграції з іншими навчальними
предметами у 1 класі вивчатиметься
такий програмовий матеріал, як розрізнення назв предметів за питаннями хто це? що це?; робота над скоромовками,
загадками, віршами; зображення ліній і фігур, штрихування і розфарбовування;
зображення ліній, схожих на елементи букв; мовні і немовні звуки;
співвідношення зображень об’єктів навколишнього світу із звуками/буквами, що є
в їхніх назвах; співвідношення зображень об’єктів навколишнього світу зі
словами, що їх називають; читання речень, коротких текстів із вивченими
буквами; робота над текстами природознавчого змісту; слухання-розуміння
текстів; побудова запитань і відповідей за прослуханим чи прочитаним текстом;
розігрування діалогів за заданою темою; повторення зразка зв’язного
висловлювання; переказування невеликого прослуханого тексту з опорою на подані
словосполучення, запитання, план; побудова зв’язного висловлювання за поданим
початком і малюнком, на основі прослуханого тексту, випадку із життя;
усвідомлене читання доступних текстів; робота з дитячою книжкою; добір і
записування назв зображень об’єктів навколишнього світу; складання і
записування речень за ілюстраціями, навчальними ситуаціями, подіями з життя
тощо.
У 2
класі під час інтеграції української мови з іншими навчальними предметами вивчатиметься такий
програмовий матеріал за мовленнєвою змістовою лінією, як слухання-розуміння
текстів художнього, розмовного або науково-художнього стилів; усвідомлення
елементів фактичного змісту, запам’ятовування послідовності подій; побудова
запитань і відповідей за прослуханим чи прочитаним текстом; відтворення та
розігрування діалогів із прослуханих, прочитаних казок, розповідей; повторення
зразка зв’язного висловлювання; переказування прослуханого, прочитаного тексту
за поданим планом; самостійне переказування прослуханого, прочитаного,
побаченого, виявлення свого ставлення до подій, персонажів; складання розповіді
на основі спостереження, власного досвіду, за малюнком, серією малюнків,
поданим початком, початком і кінцівкою; добір і записування назв зображень
об’єктів навколишнього світу; складання і записування речень, що передають
зміст малюнка, вид із вікна; складання 2-3 речень на задану тему, пов’язування
їх між собою.
У 3 класі в процесі інтеграції з іншими навчальними предметами
вивчатиметься такий програмовий матеріал:
з української мови, як читання напам’ять віршів і прозових творів;
складання діалогу за малюнком, ситуацією; переказування тексту за планом,
опорними словами; висловлення своєї думки про явища і події; повторення зразка
зв’язного висловлювання з доповненням, змінами; складання усних зв’язних
висловлювань (розповідь, опис, міркування) самостійно та за початком, основною
частиною та кінцівкою, планом; складання і записування запитань за змістом
прочитаного, на задану тему та відповідей на запитання; робота з деформованим
текстом; написання переказів (розповідний текст) за планом, з опорою на ключові
слова та словосполучення; висловлення власної думки в письмовій формі;
удосконалення змісту і форми написаного тексту; добирання слів для
якнайточнішого вираження думки під час усного і писемного мовлення;
з літературного
читання, як визначення теми і основної думки твору; знаходження у тексті
опису природи тощо; визначення теми прислів’їв, віршів, прозових творів.;
складання простого плану до невеликих текстів; переказ за планом; формулювання
запитання і відповіді за змістом прочитаного; складання діалогу (5-6 речень) на
основі прочитаного; аналіз тексту з метою знаходження певних ознак описуваних
предметів, явищ, подій, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, визначення
нового, узагальнення, доведення тощо; виділення головного в прочитаному,
співвідношення головної думки з заголовком, прислів’ям, ілюстрацією; сенсорно
естетичне сприймання художніх творів через аналіз зображення словом кольорів,
форм, звуків природи; визначення настрою, загальної тональності твору;
висловлювання про враження від прочитаного; пізнавальна наукова інформація;
порівняння художнього і науково-художнього твору; самостійний добір книг за
темою; читання дитячої періодики; колективне обговорення прочитаного;
колективне та індивідуальне складання варіантів кінцівки літературної казки,
творів-мініатюр, загадок, лічилок, заповнення пропусків у творах; інсценування
прочитаного.
У 4
класі має здійснюватися така робота з інтеграції навчального матеріалу:
з української мови: усвідомлення фактичного
змісту тексту; запам’ятовування послідовності подій, встановлення
причинно-наслідкових зв’язків, складання діалогу, зв’язного висловлювання
(розповідь, опис, міркування) за малюнком, описаною ситуацією – з опорою на
допоміжні матеріали (поданий зачин або кінцівку, опорні сполучення слів, план);
переказ (докладний або вибірковий) тексту з опорою на поданий або колективно
складений план, опорні сполучення слів, а також без опори на допоміжні
матеріали; висловлювання власних думок із приводу прочитаного, почутого, обґрунтування
їх, доповнення тексту на основі особистого життєвого досвіду (використовуються
тексти-розповіді, описи, міркування); складання і записування зв’язних між
собою речень, які описують малюнок, частину інтер’єру класу, навчальну ситуацію
на уроці; запитань на задану тему та відповідей на запитання; докладного чи
вибіркового переказу; розповіді, опису, міркування на добре знайому тему;
з літературного
читання: свідоме, правильне, виразне читання вголос із
дотриманням основних норм літературної вимови; усвідомлене, із дотриманням
темпу читання мовчки різних за обсягом і жанровою специфікою текстів;
самостійне визначення теми і основної думки твору; встановлення причинно-наслідкових
зв’язків; складання плану і користування ним для переказу тексту; самостійний
добір книг; підтримання колективної дискусії за змістом прочитаного.
Необхідно
залучати і внутрішні резерви математики (вплив предмета на розвиток критичного
мислення, вміння логічно доводити свою думку, обґрунтовувати свою позицію,
вести полеміку) для становлення
молодшого школяра як особистості, свободи його самовизначення, досягнення ним
ситуації успіху, формування у нього громадянської позиції, що базується на
системі гуманістичних цінностей.
Добираючи
додаткові матеріали до уроків математики, учителям слід звернути особливу увагу
на відповідність їх змісту програмі, віковим особливостям і навчальним
можливостям учнів.
У випадках, коли програмовий
матеріал різних навчальних предметів дозволяє інтегрувати його в межах одного
навчального дня, можуть організовуватися так звані «тематичні дні», коли всі
уроки за розкладом спрямовують на реалізацію єдиної виховної мети, що знаходить
логічне продовження у виховному заході.
З
метою забезпечення міжпредметної інтеграції математики з іншими навчальними
предметами необхідно посилити виховний компонент цього навчального
предмета. Найбільший потенціал для цього мають текстові задачі. Сюжети завдань,
у яких описуються досягнення українців (світові й олімпійські рекорди
українських спортсменів, здобутки дослідників і науковців, шедеври світового
мистецтва, створені українцями тощо), історичні й географічні пам’ятки,
історичні події, які вплинули на розвиток держави, будуть сприятливими для формування патріотичних почуттів учнів,
розвитку їхньої національної самосвідомості тощо.
Звертаємо
увагу, що відповідно до Інструкції щодо заповнення класного журналу для 1-4
класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ
МОН України 08.04. 2015 року № 412) дату і тему кожного з бінарних інтегрованих
уроків записують окремо на сторінках фіксації проведення уроків із певного
предмета, а дату і тему інтегрованого уроку фіксують на сторінці одного (за
вибором учителя) з тих навчальних предметів, зміст яких інтегрувався.
Узагальнюючи
все вище сказане можна зробити висновок, що за допомогою міжпредметних зв’язків
у дітей формуються види навчальної діяльності та навчально-пізнавальна
культура, спільні для багатьох предметів: слухати вчителя, відповідати перед
класом, читати вголос, подумки списувати з підручника, дошки, відчуття
гармонії, зорової рівноваги, вміння зіставляти, доводити.
Реалізація
міжпредметних зв’язків та проведення інтегрованих уроків сприяє розкриттю
творчих здібностей кожного вчителя, урізноманітненню методів та організаційних
форм навчання для посилення інтересу учнів до знань, активізації мислення,
оволодіння системою наукових знань і, зрештою, підвищення результативності
всієї навчально-виховної роботи.
Змістовні
та цілеспрямовані інтегровані уроки вносять у звичайну структуру шкільної
освіти новизну, оригінальність, сприяють формуванню цілісної картини світу,
розгляду предмета з кількох сторін, дозволяють систематизувати знання,
створюють сприятливі умови для реалізації особисто орієнтованого, розвивального
навчання молодших школярів. Методично правильні побудова і проведення
інтегрованих уроків сприяють підвищенню зростання професійної майстерності
вчителя, тому що вимагають від нього володіння методикою сучасних технологій
навчально-виховного процесу.
Інтеграція
та міжпредметні зв’язки – рівноправні дидактичні одиниці, які необхідно вміти
майстерно використовувати під час підготовки та проведення уроків.
Резервом оптимізації навчального процесу на
компетентнісних засадах є його практична
спрямованість. З цією метою пропонується розширення діапазону
організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, з огляду
на формування способу дій, що передбачає залучення учнів до практичної
діяльності. Пріоритет належить засвоєнню навчального матеріалу у процесі
екскурсій, квестів, організації і проведення конкурсів, зустрічей, практикумів.
Серед методів навчання мають
домінувати інтерактивні, методи навчання у русі тощо. Діапазон навчальної
взаємодії школярів має розширюватися поступово: у 1-2 класах - це переважно
робота в парах і в малих групах (3 учні), у 3-4 класах – групова, командна
робота.
Необхідно відмовитися від практики механічного
заучування навчального матеріалу, а натомість використовувати способи
поступового запам’ятовування у процесі роботи. Для цього вчитель має
організувати роботу з пам’ятками, опорними схемами, таблицею множення тощо до
того часу, доки не відбудеться практичне засвоєння їхнього змісту. З цією метою
можуть використовуватися дидактичні ігри, що ґрунтуються на активізації
кінестетичного каналу сприймання інформації – класики, пальчикові ігри (на усну
лічбу, у тому числі таблиці множення, правопису словникових слів тощо).
Необхідно
мінімізувати використання зошитів із друкованою основою і передусім із таких
навчальних предметів, де формування навички практично виконувати роботу є їх
основною метою («Інформатика», «Основи здоров’я», «Я у світі» тощо). На цих
уроках учитель може організувати бесіди, дискусії за змістом
мультфільмів (наприклад, телеканалу «ПлюсПлюс»), читання літературних текстів,
публікацій у дитячій періодиці, ситуацій, що висвітлюють у новинах,
тощо, а також колективні творчі справи, навчальні проекти, зустрічі
з фахівцями державних установ, екскурсії тощо. Водночас у межах уроків з «Основ
здоров’я» можуть проводитись бесіди-інструктажі з безпеки життєдіяльності. У
разі проведення в межах уроку бесід-інструктажів, окрім запису на сторінці з
навчального предмета про проведення уроку, учитель фіксує це у
розділі VІІІ класного журналу «Облік проведення бесід, інструктажів із безпеки
життєдіяльності».
Водночас для формування і перевірки предметних компетентностей учитель
має спиратися на систему інтегрованих
завдань, спрямованих на застосування учнями способів навчально-пізнавальної
діяльності, знань, умінь і навичок для розв’язання певних задач у змодельованих життєвих ситуаціях. На відміну від тестової форми, у
такому форматі організації роботи учень матиме змогу здійснювати
різноманітні мисленнєві операції, розкривати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, зіставляти пропоновану ситуацію і робити висновок, а не
механічно обирати один із варіантів
Немає коментарів:
Дописати коментар