пʼятниця, 16 лютого 2018 р.

Вивчаємо колектив

Додаток 1.

Опитувальник «Індекс групової згуртованості Сішора»

І. Як би ви оцінили свою приналежність до класу?
1. Почуваю себе її членом, частиною колективу.
2. Приймаю участь у більшості видів діяльності.
3. Приймаю участь в одних видах діяльності та не приймаю участі в інших.
4. Не почуваю себе членом групи.
5. Живу та існую окремо від неї.
6. Не знаю, важко відповісти.
ІІ. Перейшли б ви до іншого класу, якби була така нагода (без зміни решти умов).
1.     Так, дуже хотів би перейти.
2.     Скоріше перейшов би, ніж залишився.
3.     Не бачу ніякої різниці.
4.     Скоріш за все, залишився б у своєму класі.
5.     Дуже хотів би залишитись у своєму класі.
6.     Не знаю, важко відповісти.
ІІІ. Які взаємини між членами вашого класу?
1.     Краще, ніж у більшості класів.
2.     Приблизно такі ж, як і в більшості класів.
3.     Не гірше, ніж у більшості класів.
4.     Не знаю, важко відповісти.
ІV. Які у вас стосунки з вчителями та адміністрацією школи?
1.     Краще, ніж у більшості класів.
2.     Приблизно такі ж, як і в більшості класів.
3.     Не гірше, ніж у більшості класів.
4.     Не знаю.
V.  Яке ставлення до навчання у вашому класі?
1.     Краще, ніж у більшості класів.
2.     Приблизно такі ж, як і в більшості класів.
3.     Не гірше, ніж у більшості класів.
4.     Не знаю.










Обробка результатів: Підраховуємо кількість балів, відповідно до таблиці
№ питання
Варіант відповіді
Бал за варіант відповідей
І.
1
5
2
4
3
3
4
2
5
1
6
1
ІІ.
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
1
ІІІ.
1
3
2
2
3
1
4
1
ІV.
1
3
2
2
3
1
4
1
V.
1
3
2
2
3
1
4
1
Всього


Інтерпретація індексу групової згуртованості Сішора:
ü 15,1 бала і вище – високий рівень згуртованості;
ü 11,6-15 балів – вище середнього рівень згуртованості;
ü 7-11,5 балів – середній рівень згуртованості;
ü 4-6,9 бала – нижче середнього рівень згуртованості;
ü 4 бали і нижче - низький рівень згуртованості.








Результати діагностування  індексу групової згуртованості Сішора у 5 класі до і після проведення позакласних заходів

п/п
Учні
Індекс групової згуртованості Сішора до проведення заходів
Індекс групової згуртованості Сішора після проведення заходів
Знак зміни результату
1
Б.В.
11
11
=
2
Б.Д.
9
10
+
3
Б.П.
7
7
=
4
Б.Л.
7
8
+
5
В.О.
12
14
+
6
В.І.
9
11
+
7
В.Б.
10
12
+
8
Д.О.
8
10
+
9
Д.О.
9
10
+
10
З.М.
10
10
=
11
Ж.А.
8
10
+
12
З.В.
7
9
+
13
З.М.
8
9
+
14
І.М.
10
10
=
15
І.Д.
7
8
+
16
К.І.
10
10
=
17
К.А.
10
12
+
18
К.А.
9
10
+
19
М.В.
13
14
+
20
Н.І.
11
12
+
21
Н.Е.
9
10
+
22
О.К.
9
12
+
23
П.О.
12
14
+
24
П.В.
10
12
+
25
Р.М.
12
14
+
26
С.А.
9
11
+
27
С.Я.
7
9
+
28
С.В.
10
10
=
29
С.М.
11
11
=
30
У.С.
8
9
+
31
Ф.Є.
9
10
+
32
Ш.М.
10
10
=

9,41
10,59





Додаток 2.
Модифікація опитувальника А.А. Реана
«Рівень мотивації учнів»

Інструкція: Дорогий друже! Прочитай наведені думки і виріши, які з них стосуються тебе і, якщо ти з ними згоден, — поряд напиши «так». Якщо думка тебе не стосується, то напиши поряд «ні». Будь відвертий.
1.   Починаючи роботу на уроці, я сподіваюся на успіх.
2.   Звичайно на уроках я активно працюю, часто піднімаю руку, коли пот­рібно відповісти на питання.
3. У мене поки немає планів на майбутнє.
4.  Якщо навчальний матеріал мені не зрозумілий, я прагну в ньому обов'язково розібратися або самостійно, або за допомогою вчителя й однокласників.
5.  Я обов'язково хочу досягти успіху в навчанні.
6.  Навіть якщо мені предмет не подобається, я все одно прагну отримати з предмета хороші оцінки.
7.  Якщо задача дуже важка і незрозуміла для мене, то я відмовляюся її розв'язувати.
8.  Якщо мені хочуть доручити яке-небудь завдання, то я спробую знайти поважну причину і відмовитися від доручення.
9.  При зустрічі з труднощами я шукаю способи їх подолання.
10. Я — настирна людина.
11. Якщо я отримав «2» з якого-небудь навчального предмета, то обов'язково намагаюся її виправити.
12. У мене є вже плани на майбутнє. І
13. Мої близькі вважають мене ледачим.
14. Для мене дуже важливо робити свою справу якомога краще, навіть якщо через це у мене виникають непорозуміння з друзями.
15. Мої батьки мене дуже суворо контролюють.
16. Я часто відчуваю сумнів в успіху при виконанні якої-небудь справи.
17. При невдачі я відмовляюся від поставленої цілі.
18. Успіх у моєму навчанню залежить від моєї цілеспрямованості й напо­легливості, а не контролю батьків.
19. Якщо у мене виникає яке-небудь бажання, я обов'язково прагну його здійснити.
20. Якщо я не виконав якесь завдання, я не переживаю через те, що мене будуть лаяти або засуджувати.
Ключ до опитувальника:
Відповідь «Так» — питання № 1, 2, 4, 5, 6, 9,10, 11, 12, 14, 18,19.
Відповідь «Ні» — питання № 3, 7, 8, 13, 15, 16, 17, 20.
Критерії оцінки результатів опитування пропонуються такі:
від 0 до 13 балів — виражена мотивація на невдачу, учень вважає для себе більш важливим уникнути якої-небудь неприємності, помилки, неуспіху, ніж спробувати досягти якого-небудь результату в діяльності;
від 14 до 17 балів — мотиваційний полюс яскраво не виражений, проте той, хто набрав 14 балів, може вважатися таким, що має тенденцію до уник­нення невдачі, а 17 балів — схильний до вияву тенденції до досягнень;
від 18 до 20 балів — яскраво виражені мотивація на успіх, прагнення до досягнень у діяльності й у спілкуванні, цілеспрямованість.
За підсумками тестування учнів 5—7-х і 8—9-х класів підраховується кількість дітей з мотивацією на успіх і з мотивацією на невдачу. Усередині групи учнів, у яких мотиваційний полюс не виражений, підраховується кількість тих, хто все ж таки більшою мірою схильний до досягнення ус­піху, і кількість тих, хто схильний до уникнення невдачі.

Додаток 3.
АНКЕТА
«Визначення рівня відповідальності за доручену справу»
1.           Що таке відповідальність?
2.     Яку справу ти називаєш відповідальною?
3.     Чи всі учні нашого класу виконують пропоновані їм доручення або власні обіцянки?
4.     Яку людину ти називаєш відповідальною? Чи є такі у нас в класі?
5.     Чи буває так; хтось із дітей не дотримав слова, не виконав завдання, підвів клас, і в тебе на нього проявляється злість, ти ним не задоволений?
6.     За невиконання яких справ ти більше всього буваєш незадоволений своїми товаришами?
7.     Щоб ти запропонував зробити, щоб учні завжди виконували свої обіцянки і дані їм доручення?



Додаток 4
Опитувальник «Потреба в спілкуванні»
Оцініть відповіді знаком + чи -
1. Мені приємно бути присутнім під час будь-яких святкувань.
2. Я можу притлумити свої бажання, якщо вони суперечать бажанням товаришів. З. Мені подобається показувати кому-небудь свою прихильність.
4. Я більше дбаю про свій вплив на людей, аніж про дружбу.
5. Я відчуваю щодо друзів більше прав, аніж обов’язків.
6. Коли дізнаюсь про успіх товариша, у мене чомусь погіршується настрій.
7. Мене тішить можливість кому-небудь чим-небудь допомогти.
8. Мої турботи зникають, коли я опиняюсь серед товаришів по навчанню.
9. Мої друзі мені страшенно набридли.
10. Коли я виконую важливу роботу, присутність людей мене дратує.
11. Навіть будучи притиснутим до стіни, я говорю ту частинку правди, що не зашкодить друзям.
12. У важкій ситуації я думаю не про себе, а про близьку людину.
13. Неприємності друзів викликають такі співчуття, що я можу занедужати.
14. Мені приємно допомагати іншим, навіть якщо це шкодить мені.
15. 3 поваги до друга я можу погодитися з його думкою, навіть якщо вона не має слушності.
1б. Мені більше до вподоби пригодницькі оповідання, аніж про кохання.
17. Сцени насильства у кіно вселяють у мене відразу.
18. На самоті я відчуваю більшу тривогу, ніж серед людей.
19. Я вважаю, що основною радістю у житті є спілкування.
20. Мені шкода безпритульних кішок і собак.
21. Я волію мати менше друзів, але якщо мати, то близьких.
22. Я люблю бувати серед людей.
23. Я довго переживаю після сварки з близькими.
24. У мене набагато більше близьких друзів, аніж у інших
25. Мене цікавлять власні досягнення, а не дружба.
26. Я більше довіряю власній інтуїції, аніж думці інших.
27. Я надаю більшого значення матеріальному благополуччю, аніж спілкуванню з приємними людьми.
28. Я співчуваю людям, які не мають близьких друзів.
29. Спілкуючись зі мною, люди часто використовують мене.
30. Я люблю оповідання про безкорисливе кохання і дружбу.
31. Заради друга я можу пожертвувати своїми інтересами.
32. У дитинстві я був у компанії, що завжди трималась разом. 
33.Якби я був журналістом, то писав би про силу дружби.


Обробка даних: +  за 1,2,7,8,11,12,13,14,18,19,20,21,22,23,24,26,28,30,31,32,33 твердження оцінюється в 1 бал
- за 3,4,5,6,9,10,15,16,25,27,29 твердження оцінюється в 1 бал
РІВЕНЬ:      низький     ниж. за серед.      середній     вище за серед.      високий
Чоловіки     3-21      22-23               24-25           26-28               29-33
Жінки        9-24         25-26               27-28           29-30               31-33


Додаток 5
Діагностика "Портрет класу"
Знайди своє місце
Учасникам пропонується без слів походити по приміщенню і зайняти те місце, яке для них найбільш комфортне: на підлозі, на стільці, обличчям до центру або до стіни. Ведучий спостерігає за розміщенням. Вправа виявляє рівень згуртованості, відкритості, готовності до взаєморозуміння.
Груповий образ
Учасникам пропонується уявити, що їх група-автомобіль, а кожна людина-певна деталь. Необхідно вирішити, хто яка деталь у авто, при цьому кількість деталей не обов’язково відповідатиме справжньому автомобілю. Ведучий спостерігає, які деталі(ролі) виберуть(який реальний портрет групи). Вправа виявляє лідерство у групі, структуру емоційних відносин.
Включеність в групу
Ведучий пропонує мовчки стати в одну лінію таким чином, щоб із одного боку стала особа, яка відчуває себе максимально включеною в групу, а з протилежного-зовсім не включеною. Всі інші розташовуються за цією ознакою в одну лінію між ними. Вправа виявляє рівень відкритості внутрішньогрупових відносин, згуртованості.


Додаток 6
Анкета "Чи вмієте ви слухати"
Завдання: поставити +, коли ситуація викликає у вас роздратування
1.     Співрозмовник не дає шансу висловитись, хоч є що сказати, та не можна вставити слово.
2.     Співрозмовник постійно перериває мене під час бесіди.
3.     Співрозмовник ніколи не дивиться на мене під час розмови я не впевнений, чи чує він мене.
4.     Розмова викликає почуття марнування часу.
5.     Співрозмовник постійно метушиться, папір і олівець займають його більше, ніж мої слова.
6.     Співрозмовник ніколи не посміхається, а у мене виникає почуття незручності і тривоги.
7.     Співрозмовник завжди відволікає мене запитаннями і коментарями.
8.     Щоб я не сказав, співрозмовник завжди осаджує мій запал.
9.     Співрозмовник завжди намагається спростувати мої твердження.
10.Співрозмовник перекручує зміст моїх слів і вкладає в них інший зміст.
11.Коли я ставлю запитання, співрозмовник змушує мене захищатися.
12.Іноді співрозмовник перепитує мене, роблячи вигляд, що не розчув.
13.Співрозмовник, не дослухавши до кінця, перебиває, щоб погодитись.
14.Співрозмовник при розмові зосереджено займається сторонньою справою, він неуважний.
15.Співрозмовник робить висновки за мене.
16.Співрозмовник завжди намагається вставити слово в мою розповідь.
17.Співрозмовник не відводить з мене очей.
18.Співрозмовник дивиться на мене ніби оцінюючи.
19.Коли я пропоную щось нове, співрозмовник говорить, що думає так само.
20.Співрозмовник виявляє надмір уваги, ойкає і підтакує.
21.Коли я говорю про серйозне, співрозмовник уставляє жарти, анекдоти.
22.Співрозмовник часто дивиться на годинник під час розмови.
23.Коли я вхожу до нього, він кидає всі справи і займається виключно мною.
24.Співрозмовник поводить себе так, наче я заважаю робити щось важливе.
25.Співрозмовник вимагає, щоб усі погоджувались із ним.
Підрахувати % від 25 ситуацій, що викликають роздратування:
Від 0 до 10%- високий рівень уміння слухати
11 —40%- вище середнього          41—70%- середній               
71 —100%-низький





Додаток 7
Анкета «Вивчення розвитку класного колективу»
Склад колективу:
•        віковий склад;
•        працездатність та успішність;
•        зацікавленість суспільними справами, виконання громадських доручень;
•        відвідування гуртків, секцій.
Згуртованість колективу:
•        Чи спрямована колективна діяльність на реалізацію важливих суспільних задач та перспектив?
•        Чи є групи за діловими інтересами або групи негативного характеру?
•        Як учні ставляться один до одного, до справи, до колективу?
•        Чи прагнуть учні до спілкування з однолітками?
•        Чи дружать хлопчики і дівчата?
•        Чи є в класі кругова порука?
•        чи переживають учні удачі і невдачі свого колективу, чи вболівають за свій коллектив?
Організованість колективу:
•        чи вміють учні самі організуватися для виконання колективних справ, розподіляти між собою роботу і найбільш раціонально її виконувати?
•        чи вміють учні терпляче й уважно вислухувати один одного?
•        чи переважають розумні та справедливі вимоги, які приймаються і виконуються кожним?
•        чи виконують розпорядження членів учнівського самоврядування?
Громадська думка в класі:
•        які вчинки своїх однокласників схвалюють, які — засуджують?
•        як і в якій формі виражають своє схвалення і несхвалення?
•        чи є розбіжність між тим, що говорять учні, і тим, що вони роблять?
•        чи сформована дієва громадська думка?
•        чи всі одностайні в ухваленні рішення?
Характер зв’язків у колективі:
•        що зв’язує учнів: загальне місце проживання, місце за партою, загальні інтереси тощо?
•        де дружать учні (тільки в школі чи поза нею)?
•        чи учні один до одного?
•        чи намагаються допомагати?
•        чи пред’являють вимоги до своїх друзів?
•        чи вміють бачити недоліки однокласників?
Актив колективу, учнівське самоврядування:
•        чи має актив авторитет?
•        чи виконують учні рішення органів самоврядування?
•        чи є учні, що постійно знаходяться в активі?
•        наскільки самостійно діють органи самоврядування?
Зв’язок класногоколективу з загальношкільним колективом:
•        чи знають у класі про те, що відбувається в школі в цілому та в інших колективах?
•        чи виконують загальношкільні доручення?
•        як клас бере участь у загальношкільних заходах?
Заходи щодо подальшого зміцнення класного колективу:
•        які педагогічні заходи варто провести в класі з метою зміцнення й організації класного колективу?
•        як залучити класний колектив для виховного впливу на окремих учнів?




Додаток 8
Методика «Визначення рівня згуртованості малої групи»

Визначте ваше погодження або непогодження про ваш клас, вибравши відповідь, яка  найбільше влаштовує вас і поставте «так» чи «ні» біля питання.
1.                  Учні нашого класу готові виконати будь-яке громадське доручення.
2.                  Учні нашого класу люблять та бажають вчитися.
3.                  Учні нашого класу добре ставляться один до одного.
4.                  Учні нашого класу рідко  сваряться між собою.
5.                  Учні нашого класу завжди допомагають один одному.
6.                  Учні нашого класу часто бувають разом у вільний час.
7.                  Учні нашого класу активно беруть участь в громадській роботі.
8.                  Учні нашого класу задоволенні результатами своєї роботи.
9.                  Учні нашого класу завжди рахуються з думкою інших.
10.             Всі позакласні заходи проходять у нас весело та завзято.
11.             Учні нашого класу гостро реагують на успіхи і невдачі один одного  в навчанні.
12.             Учні нашого класу дружні та доброзичливі.

 1-4   низька згуртованість
 5-8   середній рівень
 9-12  високий рівень згуртованості


Додаток 9
АНКЕТА Ставлення до школи

Учень _____________________________ клас  
1. Що ти вважаєш найважливішим у школі?___________________________
________________________________________________________________
2. Який день тижня ти любиш?______________________________________
3. Що в школі для тебе найцікавіше (крім уроків)?______________________
________________________________________________________________
4. Чим би ти хотів займатись у вільний час?___________________________
_________________________________________________________________
5. Який предмет для тебе найцікавіший?______________________________
_________________________________________________________________
6. Які твої найулюбленіші заняття?___________________________________
_________________________________________________________________
7. Який урок ти не любиш? Чому?____________________________________
________________________________________________________________
8. Яким за рейтингом навчальних досягнень ти хотів би бути?____________
________________________________________________________________
9.3 ким би ти хотів сидіти разом (назви прізвище, ім'я)?_________________
_________________________________________________________________
10.3 ким би ти не хотів сидіти за однією партою?______________________
________________________________________________________________
11. Яке громадське доручення хотів би мати?__________________________
_________________________________________________________________
1.                До кого (з друзів, батьків, учителів) ти звернувся б в найскрутнішу хвилину, з ким би поділився своїми таємницями? ________________________________________________________________

Додаток 10
Анкета «Виявлення стосунків у колективі»
Шановний учню!
У тих запитання, де пропонується кілька варіантів відповідей, ти можеш підкреслити ту, яка найбільше імпонує тобі, або дописати свою.
1) Скільки тобі років?..
2) Стать............. чол./жін.
3) Ти любиш школу?
1)         дуже люблю;
2)    не люблю;
3)         трішки люблю.
4) Як ти почуваєшся в школі?
1)          спокійно;
2)          весело;
3)    нудно;
4)    страшно;
5) комфортно;
6} неспокійно;
7) самотньо.
5) Чи подобається тобі хтось з класу? (так/ні).
6) Якщо "гак", то що переважає у ваших стосунках?
І)   взаєморозуміння;
2)    взаємодопомога;
3)    справжнє кохання;
4)    співпереживання;
5)    повага одне до одного;
6)    заняття сексом;
7)    спільне хобі.
7.Які проблеми хвилюють тебе у взаєминах з однокласниками?
8.Які стосунки склалися у вашому класі?
1)          взаєморозуміння;
2)    байдужості;
3)    поваги і довіри;
4)    насилля;
5)    співпереживання;
6)    переслідування та висміювання;
7)    взаємодопомоги.
9.      Чи хотів би ти запросити до себе на день народження кого-небудь з
учителів? (так/ні).
10.    Як би ти охарактеризував стосунки між учнями вашого класу?
1) дружні; співпрацюємо, турбуємося одне про одного та водночас відчуваємо відповідальність за власні вчинки перед колективом;
2) товариські, дружні, але не дуже міцні й тривалі;
3)    абсолютно байдужі: ніхто нікого не цікавить;
4)    нещирі: за злагодою приховується утиск з боку сильних;
5)    ми всі підкоряємося одному "королю" або групі нахабних небезпеч­них посіпак;
6)    ми увесь час сперечаємося та сваримося одне з одним;
7)    стосунки між нами бувають різні залежно від ситуації.
11.    Я вважаю за краще зі своїми однокласниками:
1)          вчити уроки;
2)    виїздити на природу;
3)    брати участь у громадській роботі;
4)    захищати їх від небезпеки;
5)    триматися від них подалі;
6)    проводити вільний час;
7)    допомагати тим, хто потребує цього;
8)          обговорювати особисті проблеми;
9)    проводити свій день народження;
10) звертатися по допомогу.
12.    Що найбільше відповідає твоїй життєвій позиції?
1)          я відчуваю потребу завжди безкорисливо допомагати іншим людям;
2)    я готовий відмовитися від власних інтересів заради інших людей;
3)    я намагаюся поєднувати власні інтереси з потребами та інтересами Інших людей;
4)    я допомагаю іншим людям, якщо це не суперечить моїм інтересам;
5)    я намагаюся не турбувати інших людей через свої особисті проблеми;
6)    я можу співчувати іншій людині, проте марнувати час на будь-яку допомогу не можу;
7)    я допомагаю іншим людям, якщо сам маю з цього якийсь зиск;
8)    мене не цікавлять інші люди.
13.           Хто має втрутитися й допомогти учневі, якщо він став на неправильний шлях: погано вчиться, порушує закони, вживає наркотики  тощо?
1)    ніхто;
2)    однокласники;
3)    вчителі;
4)    батьки;
5)    міліція;
6)    церква;
7)    психолог;
8)    соціальний працівник;
9)    особисто я.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Діяльнісний підхід НУШ