Адаптація першокласників до школи
Підготувала Круглик С.М.
Мета соціально - психологічної і педагогічної діяльності - створення
педагогічних і соціально - психологічних умов, що дозволяють дитині успішно
функціонувати і розвиватися в педагогічному середовищі і шкільній системі
відносин. Мета може бути досягнута за рахунок послідовного рішення
педагогічним колективом і психологами школи при вирішенні таких завдань:
1. Виявлення
особливостей психолого-педагогічного статусу кожного школяра з метою своєчасної
профілактики і ефективного рішення проблем, що виникають у дитини в процесі
навчання, спілкуванні і психічному стані.
2. Створення
системи психолого-педагогічної підтримки усіх першокласників в період їх
первинної шкільної адаптації, що дозволяє їм не тільки пристосуватися до
шкільних вимог, але і всесторонньо розвиватися і удосконалюватися в різних
сферах життєдіяльності.
3. Створення
спеціальних педагогічних і соціально-психологічних умов, що дозволяють
здійснювати коректувальну роботу з дітьми, які зазнають труднощів у навчанні.
Отже, для
того, щоб допомогти дитині відчути себе в школі комфортно, вивільнити у неї
інтелектуальні, особові, фізичні ресурси для успішного навчання і повноцінного
розвитку, педагогам і психологам необхідно:
Знати дитину.
Настроювати учбово-виховний процес на його індивідуальні особливості,
характерологічні особливості, можливості і потреби.
Допомагати
дитині сформувати навики і внутрішні психологічні механізми, необхідні для
успішного навчання і спілкування в шкільному середовищі.
Соціально-педагогічна
діяльність по адаптації першокласників до школи здійснюється роботою психолога,
соціального педагога, класного керівника, а також ведеться робота з сім'єю для
виявлення рівня підготовки школярів, в рамках цієї роботи наступними напрямками
діяльності:
Психолого-педагогічна
діагностика, направлена на виявлення особливостей статусу школярів. Така
діагностика протягом першого року проводиться двічі - на етапі вступу
(зарахування) дитини до школи і в середині першого класу.
Розвиваюча
психологічна і педагогічна робота. Вона здійснюється протягом всього року і
наповнюється конкретним змістом залежно від завдань того або іншого етапу
роботи.
Консультативна
робота з педагогами і батьками. Вона здійснюється психологом, зв'язана, в
основному, з обговоренням результатів проведеної діагностики, конкретним
запитом педагога або батька у зв'язку з проблемами навчання, спілкування або
психічного самопочуття.
Методична
робота, направлена на вдосконалення методики і модифікацію змісту навчання.
Вона здійснюється педагогами, спільно з адміністрацією школи за наслідками
аналізу психолого-педагогічного статусу першокласників.
Психокорективна
робота, орієнтована на надання допомоги дітям, що зазнають труднощі в шкільній
адаптації.
Ці труднощі
можуть виявлятися в поведінці, навчанні, самопочутті дитини. Надання допомоги
здійснюється у формі групової і індивідуальної психокорекції.
Організаційно-консультативна
робота з шкільною адміністрацією, направлена на вдосконалення процесу
управління учбово-виховним процесом, створення соціальних і педагогічних
шкільних умов, що сприяють успішній адаптації.
Всі позначені
вище напрями роботи в рамках соціального - педагогічній діяльності на етапі
шкільної адаптації наповнюються конкретним змістом. В цілому теоретично, можуть
бути виділені наступні основні етапи:
Перший
етап - вступ дитини до школи. Він починається в березні - квітні
місяці одночасно із записом (або відбором) дітей в школу і закінчується на
початку вересня місяця. В рамках цього етапу передбачається:
1. Проведення
психолого-педагогічної діагностики, направленої на визначення готовності дитини
до школи. Як правило, діагностика складається з двох складових частин. Спочатку
здійснюється загальна експрес-діагностика, що дозволяє судити про рівень
психологічної готовності і сформованості деяких учбових навиків у дитини.
Потім, по відношенню до дітей, що показали надзвичайно низькі результати,
організовується другий діагностичний тур. Він направлений на виявлення причин
низьких результатів. У ряді випадків, другий діагностичний зріз здійснюється в
кінці літа - початку червня. Така уточнююча діагностика ефективніша восени,
перед початком навчання або в перші тижні занять.
2. Проведення
групових і індивідуальних консультацій батьків майбутніх першокласників.
Групова консультація у формі батьківських зборів - це спосіб повідомити батькам
деяку корисну інформацію по організації останніх місяців перед початком
шкільних занять. Індивідуальні консультації, перш за все, проводяться для
батьків, чиї діти показали низькі результати в процесі тестування і можуть
зазнавати труднощів на етапі пристосування до школи.
3. Групова
консультація педагогів майбутніх першокласників загального ознайомлювального
характеру.
4. Проведення
психолого-педагогічного консиліуму за наслідками діагностики, основною метою
яких є вироблення і реалізація певного підходу до комплектування класів.
Другий
етап - первинна адаптація дітей до школи. Без перебільшення його можна
назвати найскладнішим для дітей і найвідповідальнішим для дорослих. В рамках
даного етапу - з вересня по січень - передбачається:
1. Проведення
консультативної і просвітницької роботи з батьками першокласників, яка
спрямована на ознайомлення дорослих з основними завданнями і труднощами періоду
первинної адаптації, тактикою спілкування і допомоги дітям.
2. Проведення
групових і індивідуальних консультацій з педагогами для вироблення єдиного
підходу до окремих дітей і єдиної системи вимог до класу з боку різних вчителів
і вихователів, які працюють з класом.
3.
Організація методичної роботи педагогів, направлена на побудову учбового
процесу відповідно до індивідуальних особливостей і можливостей школярів,
виявлених в ході діагностики і спостереження за дітьми в перші тижні навчання.
4.
Організація психолого-педагогічної підтримки школярів.
Така робота
проводиться як правило вихователями, педагогами в позаурочний час. Основною
формою її проведення є різні ігри. Такі, що проводяться в певній логіці і
допомагають дітям швидше познайомитися між собою, настроїтися на систему вимог,
які пред'являється школою, зняти надмірну психічну напругу та ін.
5.
Організація групової розвиваючої роботи з дітьми, спрямованої на підвищення
рівня їх шкільної готовності і соціально-психологічну адаптацію в новій системі
взаємин. Така групова робота будується як продумана система занять з фіксованою
міні-групою школярів (не більше 10-ти чоловік).
6. Аналітична
робота, направлена на осмислення підсумків діяльності педагогів, психологів і
батьків в період первинної адаптації першокласників.
Третій
етап - психолого-педагогічна робота з школярами, що зазнають труднощів у
процесі адаптації до школи. Робота в цьому напрямі здійснюється
протягом другого півріччя першого класу і включає наступне:
1. Проведення
психолого-педагогічної діагностики, направленої на виявлення групи школярів, що
продовжують зазнавати труднощів у навчанні, спілкуванні з педагогами і
однолітками, а також самопочутті.
2.
Індивідуальне і групове консультування і освіта батьків за наслідками
діагностики.
3. Освіта і
консультування педагогів по проблемам навчання і спілкування у окремимих
школярів.
4.
Організація педагогічної допомоги таким дітям.
Тут же -
методична робота педагогів, направлена на аналіз змісту і методики викладання
різних предметів. Мета такого аналізу - виявити і усунути ті моменти в учбовому
процесі, стилі спілкування з дітьми, які можуть провокувати дезадаптацію.
5.
Організація групової психокорективної роботи з школярами, які мають труднощі в
навчанні і поведінці.
6. Аналітична
робота, направлена на осмислення результатів проведеною протягом півріччя і
року в цілому роботи.
Детальніше
розглянемо кожен з вище вказаних етапів.
1. Вступ
дитини до школи.
Перше
завдання - виявити рівень його готовності до шкільного навчання і ті
індивідуальні особливості, спілкування, поведінки, які необхідно врахувати в
процесі навчання і спілкування в шкільному середовищі.
Друге
завдання - по можливості компенсувати, усунути, заповнити пропуски, тобто
підвищити рівень шкільної готовності до моменту приходу в перший клас.
Третя -
продумати стратегію і тактику навчання дитини з урахуванням виявлених
особливостей і можливостей. Відповідно до цього можна виділити і основні
напрями роботи:
психолого-педагогічна
діагностика;
консультування
і освіта батьків;
консультування
педагогів по питаннях комплектування класу і навчання окремих учнів.
Готовність до
школи – це складний і цілісний феномен, що характеризує психофізіологічний стан
майбутнього школяра в цілому.
Серед її
різних психологічних параметрів найбільше значення мають когнітивна готовність
- сформованість найважливіших пізнавальних процесів і навичків, які дозволяють
успішно здійснювати першокласникові розумову учбову діяльність, мотиваційна
готовність - сформованість внутрішньої позиції школяра, соціальна готовність -
здатність зайняти соціально схвалювану і продуктивну позицію в спілкуванні з
педагогом і однокласниками.
2.
Первинна адаптація дитини в школі.
Як вже
мовилося вище, терміном "первинна адаптація" позначається період, що
триває орієнтовно перше півріччя навчання в школі. Саме на цей період припадає
основна робота педагогічного колективу, психологів, батьків школярів,
направлена на якнайшвидше звикання дітей до школи, пристосування до неї як до
середовища свого розвитку і життєдіяльності. Психолого-педагогічний супровід в
цей період керується наступними завданнями:
створення
умов для соціально-психологічної адаптації дітей в школі, їх всебічного
соціально-етичного розвитку (створення згуртованого класного колективу,
пред'явлення дітям єдиних обґрунтованих послідовних вимог, встановлення норм
взаємин з однолітками і педагогами та ін.);
підвищення
рівня психологічної готовності дітей до успішного навчання, до засвоєння знань,
до пізнавального розвитку;
адаптація
учбової програми, навантаження, освітніх технологій у відповідності з віковими
і індивідуальними можливостями і потребами учнів.
Відповідно
виділяються і основні напрями роботи:
1.
Консультування і освіта педагогів.
2.
Консультування і освіта батьків.
3.
Педагогічна розвиваюча робота по соціально-психологічній адаптації.
4.
Психологічна розвиваюча робота по підвищенню рівня шкільної готовності.
5. Методична
робота по аналізу і модифікації процесу навчання з урахуванням даних про
можливості і перспективи навчання конкретних учнів.
Педагогічна
підтримка першокласників в період первинної адаптації.
Педагогічна
підтримка - допомога дитині в подоланні тієї або іншої перешкоди, труднощів,
орієнтуючись на її реальні і потенційні можливості і здібності.
Однією з умов
адаптації першокласника в школі виступає відношення соціального середовища
дитини до його успіхів і невдач, в якій провідна роль належить вчителеві. За
допомогою ігрових методів розвивального і психокоректувального характеру
вчитель може допомогти дитині в успішній адаптації. Гра - найважливіший засіб
включення дітей в учбову діяльність, спосіб забезпечення емоційного відгуку на
виховні дії і нормальних (без перевантажень) умов життєдіяльності.
Рекомендується
застосовувати наступні ігрові методи і вправи: психофізичні вправи і ігри, що
сприяють зняттю м'язових затисків, емоційної напруги, переключенню уваги,
підвищенню працездатності;
Рухові ігри і
ігри, які розвивають "комплекс довільності", пробуджують активність
дитини, його кмітливість, спритність, швидкість реакції, дисциплінують,
згуртовують;
Ігри -
драматизації, психокорективні вправи для роботи з дитячими страхами,
негативними емоційними станами і переживаннями, і які розвивають уяву,
фантазію, здатність до емпатії, виразність міміки і рухів.
Всі вказані
вище ігрові методи і вправи можна використовувати як під час уроків, на змінах,
прогулянках, так і на спеціально організованих заняттях.
Зміни і
прогулянки доцільно заповнювати рухомими іграми.
Тематичне
малювання добре поєднується з мімічними і пантомімічними вправами. Чередування
образотворчої діяльності з іграми веде до поліпшення процесу спілкування з
однолітками. Сам процес малювання здатний впливати на поведінку дітей: вони
робляться спокійнішими і впевненішими.
Психологічна
розвиваюча робота на етапі первинної адаптації першокласників.
Мета
розвиваючої діяльності на даному етапі навчання в загальному вигляді -
створення соціально-психологічних умов для успішної адаптації першокласників до
ситуації шкільного навчання. Досягнення цієї мети може бути за рахунок
реалізації наступних завдань:
1. Розвиток у
дітей когнітивних умінь і здібностей, необхідних для успішного навчання в
початковій школі. Комплекс цих умінь і навиків входить в поняття психологічної
готовності до школи.
2. Розвиток у
дітей соціальних і комунікативних умінь, необхідних для встановлення адекватних
міжособистісних відносин з однолітками і відповідних рольових стосунків з
педагогами.
3. Формування
стійкої учбової мотивації на тлі позитивної «Я – концепції» дітей, стійкої
самооцінки і низького рівня шкільної тривожності.
Методична
робота педагогів в першому класі будується на основі системи
психолого-педагогічних вимог до змісту і статусу дитини, що вчиться і має два
основні напрями.
Перше -
аналіз і переробка існуючих учбових програм з погляду змісту основних вимог і
результатів психолого-педагогічної діагностики конкретних школярів.
Друге -
надання психолого-педагогічної допомоги окремим школярам. Це напрям роботи
розгортається на основі підсумків діагностичного рівня адаптації першокласників.
Шкільні
труднощі періоду адаптації.
У другому
півріччі першого класу розгортається робота, направлена перш за все на
виявлення групи дітей, що продовжують зазнавати труднощів у навчанні, поведінці
або самопочутті в шкільних ситуаціях, і надання їм необхідній допомоги. Крім
того, здійснюється серйозна методична робота педагогів по вдосконаленню процесу
і змісту викладання з урахуванням результатів психолого-педагогічної
діагностики і визначення рівня дезадаптації.
Недостатній
розвиток найважливіших характеристик психічного стану і поведінки дитини, їх
змістовна невідповідність вимогам, які до неї пред'являються, служить
індикатором соціально-психологічної шкільної дезадаптації дитини.
Основними
способами отримання інформації про психолого-педагогічний статус дитини і його
відповідність шкільним вимогам на даному етапі супроводу є:
критерії і
показники успішності дитини-учня;
експертні
досліди педагогів і батьків;
психологічне
обстеження самих дітей;
аналіз
педагогічної документації і матеріалів попередніх обстежень.
Висновок
В
забезпеченні комфортності навчання велику роль грають дорослі учасники
освітнього процесу - вчителі, батьки, психологи, соціальні педагоги,
вихователі. Особові якості педагогів, збереження тісних емоційних контактів дітей
з дорослими, постійна і доброзичлива, конструктивна взаємодія педагогів і
батьків - застава створення і розвитку загального позитивного емоційного фону
відносин в новому соціальному просторі, де співпрацюють вчителі і батьки,
забезпечує зниження рівня тривожності у всіх суб'єктів педагогічного процесу в
цілому. Це дозволяє зробити період адаптації першокласників недовгим, а
результати його - високими.
Початок
навчання в школі - один з найбільш складних і відповідальних моментів в житті
дітей, як в психологічному, так і у фізичному плані. Поступивши в школу, дитина
стає школярем далеко не відразу.
Цей момент є
новим. Провідною діяльністю стає учбова діяльність.
На основі
навчальної діяльності розвиваються такі психологічні новоутворення: у центр
свідомості висувається мислення, відбувається перехід до стадії формальних
операцій, розвивається пам'ять. У цей період сприйняття стає більш аналітичним,
приймає характер організованого навчання, а емоційні стани починає приймати
роль і впливати на міжособистісні стосунки.
До закінчення
початкової школи у дитини формується працьовитість, старанність,
дисциплінованість, акуратність, змінюється відношення до навчання, формується
інтерес до результатів своєї праці, довільність.
Адаптація до
школи – це перебудова пізнавальної, мотиваційної і емоційно-вольової сфер
дитини при переході до систематичного організованого шкільного навчання. Для
досягнення ефективності в навчанні необхідно формувати позитивне емоційне
ставлення до занять.
Оптимальний
адаптаційний період складає один-два місяця. Залежно від різних чинників рівень
адаптації дітей до нових умовам може бути різним: високим, нормальним і
низьким. Адаптація дитини до школи – це процес не односторонній: не тільки нові
умови впливають на малюка, але і сам він намагається змінити соціально -
психологічну ситуацію.
Головна роль
в створенні сприятливого клімату в класі належить вчителеві. Йому необхідно
постійно працювати над підвищенням рівня учбової мотивації, створюючи дитині
ситуації успіху на уроці, під час зміни, в позашкільній діяльності, і в
спілкуванні з однокласникам.
Спільні
зусилля вчителів, педагогів, батьків, лікарів, шкільного психолога і
соціального педагога здатні понизити ризик виникнення у дитини шкільної
дезадаптації і труднощів навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар