Моніторинг
рівня вихованості учнів 2 класу за І семестр,
2014 – 2015 н. р.
Наприкінці І семестру 2014 – 2015 н.р. проведено
моніторинг рівня вихованості учнів 2 класу за напрямками діяльності.
І. За
результативністю діагностики
Проведена діагностика за критеріями виявлення рівня
вихованості враховувала 6 критеріїв: допитливість,працелюбність, ставлення до
природи, ставлення до школи, красиве у навколишньому світі дитини, ставлення до
себе.
Загальний показник рівня вихованості –
хороший. І становить 4,4 бали за шкалою
умовного оцінювання досліджуваного явища.
Загальний показний «Допитливість» становить 4,4 бали,що свідчить про хороший рівень.
Найкращий показник у цій складовій (високий рівень) показали ГнезділовО.,
Журавльов Г, Скорупич А, Шульга А., Терещенко А. Це зумовлено тим, що з боку
вчителя у цих учнів сформовано стійку мотивацію до пізнання, яка була на
низькому рівну у минулому році. Хороший результат показали Гопанчук Р., Стахів
А., які у минулому році не виявляли особливого бажання пізнати щось нове і
ставилися до цього сторожко, зіткнувшись із труднощами. Середній
показник виявили Васяніна К. (дитина боїться нестандартних знань з причини
припуститися помилки) та Коннік К. (дитина рано прийщла до школи, мотивація до
пізнання недостатня, увага розсіяна, швидка втомлюваність).
У критерії «Працьовитість»
загальний показник – хороший (4,3 бали). Високий рівень вияву у Терещенко А.
Середній рівень показали Васяніна К., Коннік К., Стахів А, Шульга А.
Причиною зниження показника у Васяніної
Карини є прагнення нечітко вибудована система відповідальності, невміння
логічно завершити справу до кінця через поспішність та недооцінка самоконтролю.
Шульга А. є найменшою дитиною у родині, домашні обов’язки у неї відсутні, що
накладає відбиток на рівень показника у суспільстві. Коннік К. намагається
виконувати тільки ту роботу, яка для неї не викликає труднощів, часто це
знаходить підтримку з боку батьків. Стахів А. є підвізною дитиною, далеко живе
від школи, мало перебуває дома, адже рано їде до школи і пізно приїздить, тому
домашніми обов’язками не переймається і вважає за потрібне так чинити і у
колективі.
У показнику «Дбайливе
ставлення до природи» високий рівень
показала переважна більшість учнів. Спостереження за цим проведено в ході
спілкування з батьками, у процесі навчальної діяльності, проведення досліджень
та екскурсій. Хороший показник у Васяніної Карини, Гнезділова О. Іноді ці діти
забувають про належне ставлення до насаджень на клумбі, нехтують ставленням до
рослин як до живого у світі. Середній показник мають Журавльов Г., Гопанчук Р.
Ці діти мають прояви необережного поводження у природі, не завжди правильно
реагують на жорстоке поводження з тваринами, рослинами, не розуміють ціннісного
ставлення до землі.
У показнику «Ставлення
до школи» високий рівень показали Скорупич А., Галуган Ю. Ці діти стримані,
старанні, навчені долати труднощі заради здобування нових знань. Велику роль
при цьому відіграє належне ставлення до вчителя, незаперечність його дій та
авторитету з боку батьків. Хороший
рівень показника виявили Васяніна К., Гнезділов О, Гопанчук Р., ЖуравльовГ.,
Коннік К, Стахів А, Терещенко А, Шульга А. Ці учні активні, люблять навчатися,
стараються. Проте досягти високого рівня усвідомлення начальної праці їм
заважають індивідуальні перешкоди. Зокрема, Васяніна К, Шульга А. часто пасують
перед труднощами, шукають шляхи вирішення проблеми не у підборі варіативності,
а ідуть найлегшими шляхами. Як результат – внутрішнє налаштування швидко забути
важкий матеріал, що породжує внутрішній сигнал невміння шукати шляхи подолання
свого незнання. Гопанчук Р. має дуже розсіяну увагу, імпульсивна, неформальний
лідер. У Терещенко А., Стахів А., Коннік К. слабка підготовка до школи, батьки
нехтують індивідуальними рекомендаціями дітям на вихідні, на канікули тощо.
Окрім того, у цих дітей уповільнений рівень засвоєння інформації, повільне і
нераціональне відтворення, дуже низький рівень розвитку логічного мислення.
Журавльов Г.та Гнезділов О. мали слабку підготовку до школи і у порівнянні з
минулим роком з середнього рівня показника вийшли на хороший, тому для них це є
результатом. Окрім того, у Журавльова Г. мають роль внутрішні протиріччя:
вчитель – авторитет для тата і для нього, але не для мами. Мама важко
піддається способам впливу, не керує своєю поведінкою та діями, тому виникають
ці проблеми у дитини.
У показнику «Красиве
у моєму житті» високий рівень
виявили Галуган Ю, Коннік К., Скорупич А., Терещенко А., Шульга А. Ці діти
мають естетичний смак, прагнуть до досконалості, навчені бачити красиве навколо
себе і готові перетворювати навколишній світ на краще. Середній показник виявив
Гнезділов О. Дитина виховується у багатодітній родині, де всі діти є
неповнолітніми, сестричка – інвалід, виховуються батьком, що є неврівноваженим,
не дбає про розвиток дітей, мало спілкується з ними. Інші діти показали хороший
показник – Васяніна, Гопанчук, Жуавльов, стахів. Підвищити показник бракує
розуміння того, що красиве навколо є і результатом власної праці. Окрім того у
цих дітей є вияви нехтування результатами праці інших, вони можуть зіпсувати
те, що зробив хтось.
Показник «Ставлення
до себе» показав переважно середній рівень У дітей в 2 класі іще дуже
завищена самооцінка, те, що вони роблять, як їм подобається, вважать
ідеальністю. На жаль, не всі батьки розуміють, що на цьому етапі виховання
дітям потрібно розкривати істину картину життя, формувати їхню правильну
самооцінку. Зазвичай батьки у таких ситуаціях або хвалять те, що схваленню не
підлягає, або критикують дитину та її вчинки, критикують чи засуджують інших
людей у присутності своєї дитини, не бажаючи витрачати час на повчання та
співпрацю, не контролюючи власні дії та висловлювання. Прислуховуються до таких
порад батьки Гопанчук Р., Галуган Ю., Скорупич А, Коннік К., тому у цих дітей
показник високий та хороший.
Оцінка індивідуального рівня
вихованості
Васяніна К. має хороший показник, проте з боку
вчителя слід звернути увагу на
формування допитливості саме шляхом докладання власних зусиль, відповідальності
за свої дії та вчинки, навчання
визнавати власні помилки, а не маскувати їх, поважати оточуючих, попереджати
пліткарство, вчити усвідомлювати
відповідальність за свої дії, не відчувати безнаказаності, постійно
попереджати поспішність, тривожність.
Галуган Ю.
має високий рівень вихованості. З боку вчителя слід звернути увагу на варіативність
вирішення проблем, вчити оцінювати поведінку інших, ставлячи себе на місце
іншого.
Гнезділов О. має хороший показник, піддається
впливу учителя та цінує думку колективу. Звернути увагу на контроль емоційного
стану дитини, врегульовувати унормованість поведінки, привчати слідкувати за
собою, поважати думку інших, бачити себе частиною колективу.
Гопанчук Р. має середній рівень вихованості. З боку
вчителя проводиться постійна робота по формуванню та врегулюванню норм
поведінки, корекції у спілкуванні з оточуючими. Дитину постійно потрібно
стримувати, мотивуючи це рішення. Руслана постійно забуває перевірити виконане,
сподівається на свою безпомилковість, повністю блокується під час чогось
нового, проте при умілому педагогічному впливові, швидко включається в
діяльність для подолання труднощів. Потребує нагадування, привчання цінувати
думку іншого.
Журавльов Г. має хороший рівень вихованості. Слід
звернути увагу на те, що люди – частина природи, формувати в дитини
відповідальне ставлення за навколишнє, вчити поважати всіх членів колективу,
насамперед, поважаючи себе.
Коннік К. має хороший показник вихованості. Дитина
намагається дотримуватися поведінкових норм, не конфліктувати. Проте під час труднощів ухиляється, залишає
роботу недовиконаною. З боку вчителя
слід розвивати допитливість, поміркованість, уважність, прагнення докладати
зусиль для результату. Вагомим стимулом є те, що вчитель повинен помічати
щонайменші її успіхи, створювати умови, аби це бачили самі діти.
Скорупич А. має високий рівень вихованості. Дитина
точна у своїх діях, педантична, стримана, не конфліктна, поміркована. Постійно
керує собою, старання, наполеглива, відчуває підтримку з боку батьків.
Самовизначена, проте не завжди впевнена у своєму виборі, має дещо занижену
самооцінку, що становить виховне
завдання для вчителя. У порівнянні з минулим роком, уже є прогрес у тому, що
дитина втратила страх отримання результату нижчого за очікуваний. Працелюбна,
проте іноді забуває виконати розпочате до кінця, але достатньо щонайменшого
натяку, аби дитина зорієнтувалася і доробила роботу.
Стахів Анастасія має хороший рівень вихованості, у
порівнянні з минулим роком, показники зросли. У дитини формується
відповідальність. Проте швидка втомлюваність, недостатня увага погіршують
результат і сприйняття. Дитина дотримується поведінкових норм, намагається не
йти під поганий вплив. З боку вчителя варто розвивати стриманість, увагу,
наполегливість.
Терещенко Анастасія має високий показник
вихованості. Дитина намагається регулювати поведінку, змінити на краще
навколишню дійсність. Проте учениці дуже вразлива, гостро реагує на критику,
образи, несправедливість. Навчальна праця дається нелегко, проте дитина
докладає максимальних зусиль задля гарного результату. Настя співчутлива,
товариська, добра. Матеріальне становище родини бажає бути кращим, що
відбивається у зовнішності дитини, це є приводом для окремих дітей не
товаришувати з нею. Завдання вчителя -
не дати прогресувати цьому явищу, підвищувати самооцінку дитини.
Шульга Ангеліна має хороший рівень вихованості.
Слід звертати увагу на відповідальність
за свої дії та вчинки, адже дитина часто іде під вплив. Також з боку вчителя
постійно акцентується увага на відпрацювання алгоритмів, що формують
працелюбність.
ІІ. За
ефективністю формування колективу:
а) класний
колектив у складі учнів 2 класу в І семестрі
перейшов із стадії розвитку якостей кожної особистості в систему виховання
колективу. Діти показують вчинками, що
вони – одна родина, відчувають постійну потребу у реалізації класу для життя школи,
району (участь у акціях, конкурсах, заходах, відкритих уроках). У І семестрі
можуть самостійно спільно виконувати
справи, об’єднатися а спільними
інтересами, навчилися аналізувати
наслідки спільної діяльності, спільно
знаходять ефективні рішення;
б)
виховна робота в класі є ефективною завдяки чітко окресленій системі заходів, підпорядкованих
системі РН Ельконіна – Давидова, що сприяють зміцненню колективу та
самоствердженню. У І семестрі результативність роботи – на хорошому рівні. Учні піддаються виховному і педагогічному впливу,
проте ще мають місце вікові психологічні
зміни: уповільненість, що породжує неуважність в Коннік К., але в неї вже
формується адекватна самооцінка. Менш
проблематичною, у порівнянні з минулим роком, залишається ділянка роботи, що
виховує посидючість, правильне поводження в класі під час перерв, хоч переважна
більшість дітей є екстравертами, неофіційними лідерами. Зараз ця проблема відкрита для Гопанчук
Р, яка можуе викрикувати на уроках, не
завжди контролюють себе. З нею щодня в
системі проводиться індивідуальна робота. Для ефективності дії форм виховного
впливу в умовах партнерства ( за системою РН) , вчитель учить самоконтролю із
поступовим введенням домовленості та певних умов, за порушення яких
відкладається чи відміняється цікава робота. Повністю «відкрилися»
діти – інтроверти, (в той час, як
у 1 класі вони не досить охоче ішли на контакт), з боку класного керівника
їх постійно залучено до групових форм діяльності та до роботи, що охоплює коло
інтересів таких дітей, дає можливість проявити себе (Стахів А, Скорупич А., Гнезділова
О., Терещенко А.).
в) у І
семестрі характер управління учнівським колективом переважно авторитарно - ліберальний, оскільки ,
цей стиль намагаються утримувати залишається домінуючим у сімейному вихованні
другокласників. Ефективно спрацьовує цей прийом під час тренінгів та
практикумів, як і в 1 класі, оскільки за методикою РН діти повинні вийти на
демократичний стиль спілкування.
В результаті проведення моніторингу встановлено, що
за шкалою критеріїв рівень вихованості учнів у
І семестрі – хороший, що у порівнянні з умовною оцінкою першокласників,
зріс майже удвічі, що свідчить про правильно обрану діяльність виховання
класного колективу, передбачену виховною
системою класу і послідовність тактики, що окреслена методикою РН.
Проблематичним у І семестрі залишається питання формування окремих цінностей
(до держави – через нестабільність політичної ситуації, зневірення у прогресивному майбутньому своїх дітей зі
сторони житті батьків; до природи –
низький ментальний рівень українського сільського населення), діти переймаються
песимістичним настроєм батьків, а духовне збагачення дома поступово відступає на задній план, з
дітьми частіше працює шкільний психолог, з боку вчителя проводиться робота по
виробленню вмінь тримати свою поведінку у рамках, вміти знаходити правильні
рішення, долати відчай, вірити у краще.
За наслідками моніторингу І
семестру вирішено :
1. Продовжити
формувати стійку мотивацію до допитливості, попереджати страх припуститися
помилки, звертатися за допомогою до практичного психолога з метою проведення
релаксаційних тренінгів.
2. Привчати дітей
до чіткого виконання обов’язків як у школі, так і дома. Вчити виконувати роботу
до логічного завершення, перевіряти виконане. Проводити роботу з батьками щодо
формування ціннісного ставлення до праці дитини дома.
3. Продовжити
формувати уявлення про природу як частину людського оточення, вчити шанувати
її, берегти.
4. Показувати, що
навчальна праця є основою для здобування цікавої пізнавальної інформації,
запорукою її успішного засвоєння.
5. Формувати
уявлення про те, що навколишня дійсність є такою, якою її робить сама людина,
вчити докладати власних зусиль для загального блага, поважати працю інших.
6. Відпрацьовувати
у практичній діяльності вміння правильно себе само оцінювати, порівнювати
зразки та уособлювати в собі кращі.
7. Продовжувати
систематичний лекторій для батьків з порадами вікового виховання дитини дома.
8. Врахувати
результативність виховної роботи в системі класу згідно заходів сітки виховної роботи у 2 класі на ІІ семестр, що формують уявлення
про навчання як результат докладених
зусиль та умову психічного і духовного здоров’я учнів. Проаналізувати найбільш
ефективніші форми роботи з метою включення їх у планування на ІІ семестр.
9.
Продовжувати практикувати
колективні форми організації діяльності колективу з метою подальшого згуртування класу, створення
дружніх відносин як запоруки гарного мікроклімату у колективі, вчити
домовлятися, шукати істину.
10.
Продовжувати роботу по формуванню
правильної самооцінки, вчити попереджати власні помилки та вчити коректно
виправляти помилки інших.
11.
Врахувати прогнозовані результати підсумкового моніторингу умовного рівня
вихованості (ІІ семестр 2 класу) з метою виявлення моніторингу ефективності
впливу обраних форм корекційної роботи, відстеження особистісного росту кожного
учня та колективу в цілому, який готується до поступового переходу у середню
ланку навчання.
12.
Проаналізувати ефективність
діяльності виховної системи класу з
метою корекції форм діяльності у виховному процесі, аби спрямувати її на подальше здруження колективу.
13.
Продовжити спрямовувати виховну
роботу на формування якостей громадянина, який вміє жити за спільно
встановленими колективними правилами.
Немає коментарів:
Дописати коментар