До уваги
керівників методичних об’єднань вчителів початкових класів
Шановні
керівники методичних об’єднань, до вашої уваги матеріали та методичні
рекомендації, які допоможуть Вам у
плануванні, а також в організації роботи методичних об'єднань.
На всіх
етапах розвитку школи головним завданням було і залишається підвищення рівня
професійної майстерності вчителів. Адже, якість навчально-виховного процесу
значною мірою залежить від учителя, рівня його професійної підготовки. Сучасній
школі сьогодні потрібен учитель, який міг би оновлювати, удосконалювати зміст
своєї діяльності. А впоратися з цим завданням можна тільки за умови добре
організованої і спланованої роботи шкільних методичних об’єднань.
Хрестоматійним став вислів К.Д.Ушинського про те, що «вчитель як фахівець живе
доти, поки вчиться». Сприяти вчителю в цьому - провідна роль методичного
об’єднання.
МО – це
об’єднання вчителів одного предмета, яке націлене на конкретне переосмислення
загальнодидактичних, загальнопедагогічних положень стосовно навчально-виховного
процесу, вирішує питання відновлення змісту освіти, пошуку ефективних
технологій і методик викладання предметів, розвитку й саморозвитку вчителів та
учнів.
Вчителі початкових класів школи об'єднані в МО з
певним правовим полем. Положення про МО
вчителів початкових класів.
1.Загальні положення про МО:
- Методичне об'єднання вчителів початкових класів є важливим структурним
підрозділом науково-методичної служби школи.
- МО здійснює навчально-виховну, методичну та позакласну роботу з навчальних
предметів.
- Робота МО планується відповідно до вимог стратегічних документів
школи.
- МО створюється з числа основних учителів та вчителів за сумісництвом.
- МО може організовувати свою роботу за наявності 3-х та більше
учасників.
- Керівництво МО здійснює голова, який обирається членами МО з числа
найбільш досвідчених учителів і
затверджується наказом по школі.
- У своїй роботі МО підзвітні методичній та педагогічній радам.
- Робота МО організовано на засадах гуманізації, демократизації,
взаємоповаги, взаємоконтролю.
- Загальний контроль за роботою МО здійснює заступник директора НВР,
який керує початковою школою.
2. Основні завдання і функції
методичного об’єднання:
§
підвищувати
науково-педагогічний та загальнокультурний рівень вчителів, їх психолого-педагогічну
майстерність;
§
формувати у педагогів
готовність до творчості, самоосвіти та саморозвитку;
§
підвищувати активність вчителів
у створенні авторських програм, методичних розробок, дидактичних посібників,
методичних рекомендацій тощо;
§
поглиблювати оволодіння
інструктивно-методичними та нормативними документами органів освіти;
§
запроваджувати в практику
роботи школи рекомендацій науки, перспективного педагогічного досвіду,
поєднувати найперспективніші освітні технології;
§
проводити проблемний аналіз
результатів освітнього процесу;
§
проводити експертизу вивчення
та виконання програм, рівень засвоєння їх учнями відповідно до вимог Державних
стандартів;
§
вносити пропозиції щодо зміни
змісту та структури обов'язкових навчальних курсів, їх навчально-методичного
забезпечення;
§
висувати пропозиції щодо
організації змісту атестації педагогів;
§
вносити пропозиції щодо
організації і змісту досліджень, орієнтованих на покращення засвоєння учнями
навчального матеріалу відповідно до Державних освітніх стандартів;
§
приймати рішення про підготовку
методичних рекомендацій на допомогу вчителям, організовує їх розробку та
засвоєння;
§
висувати пропозиції щодо
покращення навчального процесу в школі;
§
проводити методичні заходи,
спрямовані на розвиток творчих можливостей вчителів, вивчення, узагальнення і
поширення перспективного педагогічного досвіду;
§
забезпечити інформаційне
забезпечення вчителів з проблем освіти, педагогіки, психології, науки;
§
брати участь у дослідно -
експериментальній діяльності.
3.
Методичне об'єднання займається:
• розробкою методичного
інструментарію для покращення навчально-виховного процесу;
• експертизою виконання
вимог програми;
• результативністю
роботи вчителів;
• втіленням у робочий
процес інтерактивних технологій;
• аналізує хід та
результати інноваційної діяльності;
• організацією роботи зі
створення та збагачення банків даних про перспективи нововведення та інновацій
в межах своєї компетенції;
• організацією різних
творчих конкурсів, інтелектуальних марафонів, олімпіад, предметних тижнів;
• керує дослідницькою
роботою учнів;
• обговоренням,
рецензуванням, опануванням різних матеріалів, підготовлених на МО.
4.
Функціональні обов’язки керівника методичного об’єднання:
- планування роботи методичного об'єднання;
- проводити засідання МО 4-5 разів на рік згідно з планом;
- проведення моніторингу діяльності методичного об'єднання;
- складання аналітичного звіту роботи;
- надання практичної допомоги вчителям у підготовці доповідей,
рефератів, методичних розробок;
- організація роботи щодо опанування методики викладання молодими
вчителями;
- організація роботи щодо системного вивчення нових програм та
підручників;
- вивчення стану успішності учнів 1-4 класів;
- відвідування уроків вчителів, взаємовідвідування;
- допомога у підготовці членів МО до атестації;
- забезпечення своєчасного вивчення нормативних документів.
5. Права голови методичного обєднання:
- Формує банк даних про методичну роботу кожного вчителя, його
професійні якості, виконання програм, рішень протоколів засідань МО.
- Організовує виконання плану роботи МО, виявляє та втілює перспективний
досвід, надає допомогу вчителям у виконанні навч. Робочих планів, програм,
організовує наставництво, систему відкритих уроків.
- Голова МО має право на відвідування та аналіз уроків, позакласних
заходів з предмета, перевірку шкільної документації вчителів, що входять в
МО.
- Має право звертатися за консультацією до директора та його заступників
із проблем організації навчально-виховного процесу у школі, виконання
трудової дисципліни вчителями, які входять до складу МО.
- Готувати пропозиції та рекомендації вчителям для підвищення
кваліфікаційного розряду.
- Ставити питання перед адміністрацією про заохочення вчителів.
6. Перелік документів, що відображають діяльність МО:
- Аналіз роботи МО за попередній навчальний рік, який містить: успіхи,
надбання, недоліки та шляхи їх усунення; мету і чітко визначені завдання
на новий навчальний рік;
- план роботи методичного об'єднання (складається на навчальний рік,
обговорюється на засіданні МО і подається адміністрації навчального
закладу на затвердження);
- матеріали засідань методичного об'єднання (протоколи, виступи
вчителів, короткі рецензії на відкриті уроки);
- матеріали тематичних семінарів;
- картотека ППД;
- матеріали школи молодого вчителя;
- каталог друкованих робіт учителів школи;
- інформація про вчителів - членів МО;
- методичні картки вчителів – членів МО (Дод.6);
- інструктивно-методичні документи;
- теми, над якими поглиблено працює кожен учитель (самоосвіта вчителів)
(Дод .1);
- графік проведення відкритих уроків, виховних заходів (Дод. 2);
- заходи зі зміцнення навчально-матеріальної бази (Дод. 3);
- організація позакласної роботи (конкурси, турніри, вечори, фестивалі,
предметні тижні, випуски газет тощо), (Дод. 4);
- робота над підвищенням якості знань, умінь та навичок учнів (вивчення
та аналіз якості знань, умінь та навичок з предметів; рівня вихованості за
результатами контрольних робіт, зрізів, анкетування; робота з обдарованими
дітьми; план індивідуальної роботи з учнем);
- заходи з підвищення фахової майстерності педагогів (творчий звіт,
взаємовідвідування уроків, виховних заходів; ознайомлення з новинками
психолого-педагогічної та методичної літератури; наставництво; участь у
коеференціях, семінарах; виступи, доповіді; робота над створенням власної
системи роботи).
Додаток 1.
№
з/п
|
ПІБ учителя
|
Науково-методична проблема, над якою працює
|
Форма звіту
|
Додаток 2.
№
з/п
|
ПІБ учителя
|
Клас
|
Предмет
|
Тема уроку
|
Науково-методична мета
|
Термін проведення
|
Додаток 3.
№
з/п
|
Заходи
|
Виконавець
|
Термін виконання
|
Примітка
|
Додаток 4.
№
з/п
|
Зміст роботи
|
Відповідальний
|
Термін проведення
|
Примітка
|
Обговорення питань та прийняття рішень на засіданнях МО фіксує
протокол. Згідно з Інструкцією щодо
ведення ділової документації в протоколі зазначаються відповідні реквізити (див.
Додаток 5). Протоколи засідань можна оформляти в зошиті або на аркушах в
окремій папці. На кожному засіданні приймаються чіткі рекомендації, вносяться
конкретні пропозиції з питань, що розглядаються.
Додаток 5.
Протокол №____
засідання методичного об'єднання вчителів початкових класів
засідання методичного об'єднання вчителів початкових класів
від____
Присутні:_____ осіб
Відсутні:_____ осіб
Голова:_______________________________________
Секретар:_____________________________________
Прядок денний:
1.
2.
Питання №1__________________________________
Слухали:_____________________________________
Виступили:___________________________________
Постановили:_________________________________
…
Рішення МО:__________________________________
Голова МО:
Секретар МО:_________________________________
Додаток 6.
Методична
картка вчителя
ПІБ_________________________________________________
Число, місяць, рік
народження__________________________
Освіта, № диплома, коли виданий, назва навчального
закладу
_____________________________________________________
Спеціальність за дипломом______________________________
Педстаж______________________________________________
З якого часу працює в навчальному
закладі________________
Який предмет
викладає_________________________________
В яких класах, кількість годин___________________________
Класне керівництво____________________________________
Кабінет_______________________________________________
Інше навантаження_____________________________________
Остання курсова перепідготовка(рік, № посвідчення)________
Остання атестація (рік)__________________________________
Категорія_____________________________________________
Заохочення (рік, грамота, значок, медаль, орден, звання тощо)_____
Тема, над якою працює__________________________________
Відкритий урок, клас____________________________________
Відкритий виховний захід, клас___________________________
Домашня адреса, телефон________________________________
Паспорт: серія номер, коли і ким виданий__________________
Алгоритм планування роботи методичного об'єднання(за Щербаковою Л.Ф.)
Важливою умовою ефективного планування роботи методоб’єднання вчителів
початкових класів є визначення рівня педагогічної майстерності вчителів за
допомогою анкет, тестів, методом простого спостереження. У відповідності з
рівнем педагогічної майстерності вчителів формується мета методичної діяльності
методоб’єднання в двох видах: ближня (безпосередня) мета—вимоги до рівня
професійно-педагогічних знань учителя; кінцева—вимоги до рівня вихованості і
знань учнів.
Наступний етап—це формулювання єдиної методичної проблеми, аналіз
результатів навчально-виховної діяльності, виявлених у процесі контролю, вихід
на проблеми, виявлені в ході індивідуального аналізу роботи вчителів,
методичного об’єднання. Потім ці проблеми ґрупуються і аналітичною радою
визначається проблема, яка характерна для більшості вчителів даного колективу.
тільки після цього остаточно формулюється єдина методична тема, яка цікавить
усіх.
• Визначення рівня педагогічної майстерності
вчителів за допомогою анкет,
тестів,
методом простого спостереження.
• Формулювання двоєдиної мети методичної
діяльності МО (* вимоги до рівня
професійно – педагогічних знань вчителя та *
вимоги до рівня вихованості та
знань учнів).
• Формулювання єдиної методичної проблеми, аналіз
результатів навчально –
виховної діяльності, виявлених у процесі
контролю, вихід на проблеми,
виявлені в
ході індивідуального аналізу роботи вчителів, МО.
• Визначення найбільш характерної для вчителів
проблеми.
• Формулювання єдиної методичної теми для всіх
учителів початкової школи.
Всю роботу методоб’єдання повинна пронизувати практична направленість. Чим
різноманітніші форми роботи, тим більше можливостей у вчителя для творчості.
Індивідуальні форми роботи методичного об'єднання:
- стажування;
- самоосвіта вчителя;
- конкурс “Учитель
року”;
- атестація;
- індивідуальні
консультації;
- наставництво;
- фестиваль методичних
ідей;
- творчий звіт
вчителя.
Групові форми роботи методичного об'єднання:
- робота методичного
об'єднання;
- творчі групи;
- клуби за інтересами;
- тренінги;
- школа удосконалення;
- школа педмайстерності;
- школа молодого
вчителя;
- консультативні
пункти.
Масові форми роботи методичного об'єднання:
- педрада;
- семінари;
- конференції;
- методичні виставки,
ярмарки;
- інструктивно –
методичні наради;
- предметні декадники;
- педагогічні читання;
- презентації творчих
груп, методичних об'єднань;
- методичний ринг;
- тиждень молодого
вчителя;
- випуск методичних
бюлетенів, рекомендацій.
Орієнтири
планування роботи шкільного МО
• Проблемна тема школи
• Нормативно-правова база
організації навчально-виховного процесу
• Зміст державних програм
• Діагностика професійної
компетентності педагогів
• Наукова, методична,
психолого-педагогічна література
• Педагогічний досвід
• Результативність
атестації
• Результативність курсової
перепідготовки
• Рівень знань, умінь і
навичок учнів
• Самоосвітня діяльність
Життя наполегливо вимагає творчого підходу до підбору
тем, над якими будуть працювати протягом навчального року вчителі
методоб’єднання. Важливо, щоб поряд з питаннями конкретно-методичного
характеру, в полі зору знаходили місце питання психологїі молодшого школяра,
проблеми дидактики уроку. Без цього сучасний учитель не може повною мірою
забезпечити високу якість знань, умінь і навичок учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар