Урок: українська мова
Дата: 20.10
Тема
Р.М.
Звертання й відповіді в ході спілкування як вираження намірів учасників
спілкування (прохання, подяка)
Мета
У
практичній роботі виявити специфічні особливості таких мовленнєвих жанрів. Як прохання,
подяка. Мотивувати дітей на імпровізацію в ході драматизації заданої ситуації
спілкування. Удосконалювати вміння будувати
висловлювання словесними й несловесними засобами. Удосконалювати
інтонаційно – забарвлене мовлення в грі з однолітками. Розвивати вміння
спостерігати за ситуацією спілкування (чи відповідає діалог заданому ланцюжку
звертань і відповідей) і оцінювати, чи вдалося акторам словесними й
несловесними засобами передати наміри учасників спілкування.
Обладнання: маска клоуна або яка – небудь атрибутика (ніс,
вуха, червоні щоки тощо), маски тварин (кішка, собака, півень).
Тип уроку – урок розвитку зв’язного мовлення
Хід заняття
І Етап включення в систему діяльності
1. Бесіда
-
Яку
казку ми програвали?
-
Зверніть
увагу, що гриб – боровик звертався до всіх грибів з тією самою вимогою, але
одні гриби відмовилися виконувати вимогу боровика (печериці й опеньки), а інші
погодилися (гірчаки).
-
Чи
були ви коли – небудь у цирку? Чи бачили виступ клоуна?
-
З
якими звірами він виступав? Що вміли робити його звірята?
-
Чи
довго він їх учив?
-
Навчити
звіряток на арені цирка якимось діям – непросто. І клоун їх навчає, то він і
вимагає від них щось, і звичайно, якщо вони все роблять правильно, то дякує їм
за роботу.
-
Тому
такий ланцюжок звертань і відповідей, що записаний на дошці, цілком може
трапитися у розмові клоуна зі своїми звірятками під час репетиції.
2. Підготовка
до програвання вистави
-
Спробуйте
розіграти виставу про те, як клоун готувався зі своїми звірятками до виступу: з
кішечкою, собачкою та півником.
-
Об’єднайтеся
в групи по 4-6 учнів так, щоб:
а) розподілити ролі;
б) придумати дії, які будуть виконувати звірятка на арені;
в) придумати слова для кожного учасника спілкування за даним ланцюжком
відповідей до тих дій, які будуть виконувати звірятка;
г) розіграйте виставу;
ІІ Етап гри- драматизації
1. Підготовка
до демонстрації вистави
-
Кожна
група зараз продемонструє виставу.
-
Клоуни,
надягніть маски й костюми.
-
Глядачі
повинні уважно слухати і дивитися виставу. Потім оцінити, чи вдалося дітям
придумати й розіграти виставу із заданим ланцюжком звертань і відповідей.
2. Власне
вистава
***
-
Здрастуйте,
звірі!
-
Здрастуйте,
клоуне!
-
Собако,
біжи!
-
Ні,
нізащо!
-
Півнику,
примусь собачку бігти, будь ласка.
-
Добре,
клоуне!
***
-
Здрастуйте,
звірі!
-
Здраствуй,
клоуне!
-
Покрутіться,
собачки!
-
Ні,
не хочемо!
-
Кішечко,
лови!
-
Добре.
-
Спасибі,
кішечко!
(Вчитель
не зупиняє виставу під час гри, помилки аналізуються в ході обговорення.)
ІІІ Етап обговорення гри – драматизації
-
Артисти,
поклоніться глядачам, а глядачі, поаплодуйте артистам.
1. Обговорення
гри
–
Чого клоун навчав своїх звіряток?
-
Чи
вдалося артистам побудувати своє спілкування? За заданим ланцюжком запитань і
відповідей?
-
Що
вдалося?
-
Чого
немає?
-
Чи
всі артисти брали участь у спілкуванні?
-
Чи тільки
за допомогою слів можна спілкуватися?
-
Зверніть
увагу на форми звертання:
«ПРИВІТ!», «ДОБРИЙ РАНОК!», «ДОБРИЙ
ДЕНЬ!», СПАСИБІ ЗА РОБОТУ!», «ЯКІ ВИ МОЛОДЦІ!», «ТАКІ МОЇ ПОМІЧНИКИ!»,
«ДЯКУЮ!», ПРИЄМНО БУЛО З ВАМИ ПОПРАЦЮВАТИ!»
2. Записування
одного із складених діалогів
ІV. Підсумок уроку
-
Чи
важко було придумати спілкування за заданим ланцюжком звертань і відповідей?
-
Чи
важко було спостерігачам оцінювати виставу за заданим ланцюжком звертань і
відповідей?
-
Чи не
втручалися чаклунки в наші вистави?
Немає коментарів:
Дописати коментар