РОЗВИВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ В ПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ
«Перший раз у перший клас!» — часто повторювана, давно всім відома фраза, що викликає стільки хвилювань у батьків майбутніх першокласників. Слова, які, в першу чергу, асоціюються із цією фразою, що давно вже стала крилатою, — це слова «навчання», «школа», «учитель»... Кожен з батьків переживає, яким буде той дорослий — учитель, який візьме дитину за руку й уведе її в шкільний світ — світ навчання, світ спілкування, світ пізнання. Чи зможе вчитель зрозуміти дитину? Підтримати? А дитина? Наскільки легко ваш син чи дочка погодиться з умовами й вимогами нового життя — шкільного? Чи комфортно їм буде в групі нових друзів-одно- класників? Чи зможе ваша дитина разом з ними пізнавати нове? Чи буде її навчання успішним?
Кожен учитель знає про ці страхи, переживання й питання, на які він з року в рік відповідає батькам...
Серед усіх питань одне з найважливіших: як вибрати із запропонованих школою освітніх програм ту, яка зможе захопити маленького школяра, як захоплювала його улюблена гра, до якої він прагнув залучити всіх, хто був поряд?
У сучасних загальноосвітніх школах, поряд із традиційною системою навчання, широко представлені й альтернативні підходи. Одним з найпоширеніших і перспективних серед них є система розвивального навчання Ельконіна—Давидова (РН).
ЯКА МЕТА СИСТЕМИ РН
Для сучасної початкової школи недостатньо просто навчити дітей рахувати, читати й писати. Школа сьогодні також повинна допомогти становленню особистості дитини,закласти в неї основи цілісної картини світу (у якій згодом відбиваються знання з фізики, історії, біології, хімії, географії тощо).
Сучасний світ так улаштований, що в ньому постійно відбуваються зміни, а це пов’язане з постійною необхідністю засвоєння нових знань. Простіше кажучи, сьогодні нам увесь час доводиться вчитися. Кожен з нас змушений освоювати нові технології, учитися користуватися різними інформаційними системами (від особистого ноутбука до АСУ велико-
го підприємства). Людина, яка без страху опановує нові знания, яка вміє правильно ставити й розподіляти цілі, як правило, є успішною в сучасному житті. Про таких людей ми говоримо, що, незважаючи на зайнятість, вони знаходять час для освоєння нового, уміють навчатися.
Кожен з нас навчався не один рік у школі, а потім і у ВНЗ, але далеко не кожний уміє вчитися потім, у «дорослому житті». Чому? Очевидно, той підхід, що використовувався в шкільному навчанні, такого вміння не передбачав і не завжди формував.
Головною метою системи розвивального навчання, розробленої під керівництвом видатних учених, психологів Д. Б. Ельконіна і В. В. Давидова, є формування в дітей уміння вчитися (тобто уміння вчити себе самостійно).
Відповідно до нової редакції Державного стандарту початкової загальної
освіти (2011р.), уміння вчитися — це ключова компетентність молодшого школяра, що переходить із 4-го класу до основної школи. Вона включає
в себе:
— стійкий пізнавальний інтерес, бажання вчитися;
— вияв пізнавальної активності й ініціативності, творча дослідницька поведінка;
— володіння загальнокультурними й предметними знаннями, уміннями, навичками;
— володіння загальними способами навчального пізнання, гнучкість мислення, уміння виділяти головне й другорядне;
— уміння працювати в групі;
— уміння планувати, контролювати й оцінювати результативність своїх дій (так звана навчальна рефлексія), розуміння «навіщо й чому я це роблю».
Як же зробити так, щоб дитині схотілося «уміти вчитися», було цікаво вчитися? Для цього потрібно, щоб у неї виникало бажання не просто узнавати щось нове, а й постійно здобувати нові знання. Потрібно, щоб невідоме завдання або проблема викликали не страх і відчуття безсилля, а цікавість («Як же з ним упоратися?») і навіть азарт («Треба спробувати! Перемогти завдання!»). Потрібно, щоб відкривши для себе нове знання, хотілося «рухатися» все далі й далі, до нових «обріїв».
Звичайно, дуже хочеться, щоб усе відбувалося саме так і маленькій дитині були б цікаві нові обрії й можливості. Але задумаємося разом — чи так це просто? Звичайно, після того, як проходить 2—3 місяці в школі й зникає ефект новизни, діти вчитися не дуже хочуть або взагалі не хочуть.
Учителеві необхідно крок за кроком організовувати навчання в такий спосіб, щоб дитині стало цікаво самостійно «побачити», у чому полягає невідоме завдання, запропонувати й випробувати різні шляхи розв’язання, обговорити свої розв’язання з учителем і однокласниками. У цьому випадку й знання дітей будуть більш глибокими, адже зрозуміти набагато краще, ніж механічно заучити (і, звичайно, куди цікавіше!).
Такий підхід зробить захоплюючим для дитини сам процес навчання. Адже будь-яке навчання — це просування від одного завдання до іншого. Крім того, діти навчаться по-новому спілкуватися одне з одним і з дорослим, освоюють новий тип спілкування, названий навчальним співробітництвом.
Усе назване вище й формує в дитини вміння вчитися.
Розробка системи й пошук шляхів підвищення якості шкільного навчання привели до виявлення основних положень розвивального навчання:
1) становлення вміння вчитися відбувається саме в молодшому шкільному віці;
2) для формування вміння вчитися потрібно повністю перебудувати зміст навчання в початковій школі. Уміння вчитися не залежить від обсягу вивчених правил або кількості часу для тренування навички...
3) для формування вміння вчитися необхідний особливий тип відносин між учителем і учнем, а також між учнями, що називається навчальним співробітництвом. Учитель у такій системі відносин не вказує дитині, що і як робити, а направляє її діяльність і бере в ній участь.
Коли з’явилася і як прийшла в загальноосвітню школу система розвивального навчання
Наукові ідеї системи розвивального навчання з’явилися к роботах видатного радянського психолога Л. С. Виготського. Теоретичні основи РН були розроблені в 60-ті роки XX ст. в період «великого наукового стрибка» в СРСР талановитими вченими-психологами Д. Б. Ельконіним і В. В. Давидовим. Пошук принципів побудови системи розвивального навчання тривав не одне десятиліття наполегливої праці кількох наукових груп у Росії (м. Москва) та Україні (м. Харків).
У 70—80-х роках група психологів і методистів на базі експериментальних шкіл №17 та №4 у м. Харкові розробила перші підручники й методичні посібники, які могли використовуватися в цьому новому навчальному процесі. У 90-ті роки система РН вийшла за межі лабораторних експериментальних умов і впевнено влаштувалася в загальноосвітніх школах.
У 2001 році науково-практична експертиза Академії педагогічних наук і Міністерства освіти та науки України підтвердила високі результати роботи за системою розвивального навчання. Підручники й програми розвивального навчання були допущені й рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
Підведемо короткий підсумок:
Система розвивального навчання Ельконіна—Давидова (РН) — це сучасна освітня технологія шкільного навчання для 1—4 і 5—6 класів.
Головна мета РН — становлення в дитини вміння вчитися. Система РН дозволяє сформувати в дитини потяг до нових знань, ініціативність, позитивне ставлення до навчання.Вона створює оптимальні умови для розвитку особистості дитини, формує в дитини здатність бачити й ставити перед собою мету, знаходити способи розв’язання, оцінювати результати своєї роботи. У системі РН дитина вчиться змістовно спілкуватися з однолітками й дорослими.
Названих вище результатів розвивальне навчання досягає не шляхом збільшення кількості завдань (і, як наслідок, перевантаженням дитини), а перебудовою цілей, предметного змісту й роботи вчителя на основі наукових досягнень сучасної психології навчання. Система РН дає можливість дитині зробити перший крок до самостійного «дорослого» життя, зрозуміти, що в ньому є багато цікавого.
6
ЧОГО ВЧАТЬ У СИСТЕМІ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Усі ми добре пам’ятаємо сторінки підручника математики для першого класу, наповнені завданнями типу «порівняй 5 пташок і 10 пташок», «додай 3 яблука й 4 яблука», або сторінки букваря з буквами «А», «Б» тощо. Відкриємо секрет — у такому або приблизно такому вигляді ці підручники існують уже більше двохсот років. У традиційній школі вивчення навчального матеріалу завжди відбувається на прикладі розглядання окремих випадків і прийомів. Починаючи працювати з окремими конкретними випадками, діти не завжди бачать цілісність явища. У такому навчанні все найчастіше складається, як у прислів’ї: «За деревами лісу не видно».
У розвивальному навчанні зміст навчального матеріалу побудовано інакше. Учні шукають і знаходять вихідну загальну закономірність досліджуваних предметів. А потім, спираючись на цю закономірність, перехо- дятьдо часткових прикладів. Наприклад, спочатку діти з’ясовують, що таке дія додавання на величинах А + В, а згодом конкретизують її на числах — одноцифрових, багатоцифрових, дробових.
Учитель у розвивальному навчанні не просто розповідає правило, а дає учневі можливість розібратися в тому, як це правило влаштоване. Він не тільки задає приклади для розв’язання, але й пропонує придумати завдання самостійно, або перевірити вже виконані роботи, або розібратися, як працює правило в «нових» умовах. Для організації такої не зовсім звичайної роботи потрібні, відповідно, не зовсім звичайні підручники.
ДЛЯ ЧОГО В РОЗВИВАЛЬНОМУ НАВЧАННІ ПОТРІБЕН БУКВАР
«Буквар» — це книга для навчання читання. Але у системі розви- вального навчання за допомогою «Букваря» розв’язується набагато більше завдань. У першу чергу, це розвиток навчально-пізнавального інтересу до вивчення мови. Діти, які, приходячи до 1-го класу, уже знають букви й навіть уміють читати, не нудьгують на уроках: вони, як і їх менш «просунуті» однокласники, із захопленням займаються пошуком відносин між звуковою формою слова і його значенням. Наприклад, заміна звука в слові може зруйнувати слово («сад» — «сед»), а може привести до появи нового слова, але з іншим значенням («сам» — «сом», «лук» — «люк», «гриб» — «грип»). Для проведення таких захоплюючих експериментів зі словом діти використовують універсальний спосіб — модель слова. Побудова моделі й наступне перетворення її — це не менш цікаве заняття, ніж гра з конструктором «Лего» чи викладання з пазлів сюжетної картинки. Безумовно, звуковий аналіз слова виступає для першокласників відмінною базою для формування дій письма й читання, але при цьому він є основою й для виявлення «загадок» мови. Але ж бажання розгадати таємницю, знайти відгадку лежить в основі пізнавальної активності людини. Не менш захоплюючою для дітей з різною готовністю до шкільного навчання є наступна робота з побудови моделей слів з вивчених букв із урахуванням особливостей «роботи» кожної букви. Дитячі гіпотези, робота в дружній команді, уміння виражати свою думку в ході навчальної дискусії — усе це наповнює уроки позитивними емоціями й сприяє зростанню бажання вчитися.
Особливості роботи в прописах
«Прописи» — це посібник для навчання гарного (каліграфічного) письма. Навчитися писати красиво можна по-різному. Можна вести дитину шляхом багаторазових повторів, пролитих дитячих сліз через непоборні зразки, а можна вибрати й інший шлях: шлях «повторення без повторення», шлях обговорення успіхів і невдач як основи формування дії самоконтролю й самооцінки. Для тих, хто вибирає другий шлях, у системі розвивального навчання й розроблені прописи, які розв’язують набагато більше завдань, ніж аналогічні традиційні посібники.
Хоча за програмою розвивального навчання мови букви як значки для позначення звуків з’являються на уроках не відразу, діти працюють у прописах з найперших днів. Вправи «добукварного періоду», запропоновані учням на сторінках цього посібника, спрямовані на формування координації рухів, розвиток моторики дрібних м’язів пальців, що надалі сприяє успішному формуванню навички письма в дитини. Діти вчаться за опорними точками відновлювати всілякі фігури, значки, розвивають уяву й фантазію, домальовуючи задані зображення й контури. Крім того, у прописах діти знайомляться з історією письма. У «букварний період» завдання в прописах мають уже більш звичний характер (відтворення каліграфічного зразка), але пов’язані з виконанням найважливіших навчальних дій: дій самоконтролю й самооцінки. У «післябукварний період», коли вже вивчені всі букви, у прописах дітям пропонуються спеціальні завдання, виконання яких сприяє розвитку мимовільної пам’яті й мимовільної уваги, що, як показують сучасні психологічні дослідження, лежить в основі навички грамотного письма.
Коли в класах РН починається робота із числами
Підручник математики РН для першого класу не схожий на звичний підручник з картинками яблук і монет, зі стовпчиками прикладів, з текстами завдань. У підручнику розвивального навчання зовсім інші картинки — предмети порівнюються за довжиною і шириною, за площею та об’ємом, за формою та кольором... тощо. У завданнях відсутні числові дані, але присутні — буквені! І завдання звучать незвично, наприклад: «Мама купила сливи масою А і апельсини масою Б. Яка маса всіх фруктів, що купила мама?». Відповідь на питання «Скільки?» — не «П’ять» або «Вісім», а, наприклад, «А + Б». І відповідей на одне й те саме питання може бути кілька, і способів розв’язання завдання — не один.
9
Боятися незвичності такого підходу не треба. Адже історично натуральні числа (а також дії з ними) виникли саме для вимірювання, порівняння й зрівнювання величин. І навчившись працювати з величинами, порівнювати їх або додавати, зрівнювати або розв’язувати з ними завдання, діти більш усвідомлено роблять аналогічні дії із числами. Трохи пізніше, після того, як діти з’ясують, що число — де відношення величин, з’являться й звичні приклади, і завдання із числами.
Такий підхід забезпечує успішність опановування не лише натуральних, а й дробових, і раціональних (додатних і від’ємних) чисел. У звичайній школі освоєння всіх названих вище видів чисел викликає в дітей певні труднощі.
Уміння розрізняти й проводити паралелі між діями з величинами й діями із числами забезпечує учням надалі більші переваги у вивченні математики в 5—6 класах, а також при вивченні алгебри й геометрії.
З перших днів навчання в школі дитина стикається з необхідністю досліджувати різні навчальні ситуації, умови завдань, виділяти властивості й відношення між якими-небудь об’єктами. Для цього використовуються різного виду моделі: схеми, таблиці й формули в математиці, «фішки» для позначення слів і звуків на уроках мови.
Найперша модель, що з’являється на уроках математики — це схема*. Для найпростіших результатів порівняння (рівності — нерівності) з’являються найпростіші схеми — пара рівних відрізків розповідає про рівність, пара нерівних — про нерівність. Надалі, коли дитина просувається до додавання й віднімання величин, схеми ускладнюються.
Уміння за допомогою схеми проаналізувати відношення, задані в тексті завдання, допомагає маленькому учневі, відповідно, розв’язати завдання. Навички роботи з моделями, побудова й аналіз схем будуть досить корисні учням надалі: у 5—11 класах на уроках алгебри, геометрії, фізики, хімії, біології, економіки, при вивченні мов тощо.
Загальні особливості підручників і навчальних посібників
Однією з основних особливостей підручників для першого класу є їхня комунікативна спрямованість. Учень стикається в підручнику з різними думками з приводу одного завдання, з різними розв’язаннями одного завдання, з різними відповідями на одне питання. Для цього в підручниках з’являються різні персонажі, які й виступають носіями різних точок зору — наприклад, дівчинка Тефі в «Прописах», Буратіно, Мальвіна, П’єро й Тато Карло в підручниках математики. Час від часу дитині пропонується висловити свою думку, погодитися або не погодитися з персонажами. Така робота ставить учня в позицію «того, хто вчиться», тобто вчить себе сам. Крім того, у підручниках часто пропонується перевірити «самостійну роботу» кого-небудь із персонажів. Поступове розуміння того, що можна вчити не тільки когось, але й себе — одне з найважливіших умов формування вміння вчитися.
Комунікативна спрямованість навчальних посібників у розвиваль- ному навчанні зумовлює їхню особливу форму. Як правило, це не просто підручники, а підручники-зошити, у яких дитина працює — виконує завдання, перевіряє роботу, виправляє помилки тощо.
Хочемо звернути увагу нате, що в підручниках багато завдань і вправ містять спеціальні позначення, що допомагають орієнтуватися в тому, як виконувати те або інше завдання.
Наприклад, у підручниках математики для 1 класу трапляються такі:
•е- — письмове завдання для самостійної роботи учнів — завдання для загальнокласної роботи учнів
! II — нові терміни, способи дій і форми запису, які учневі потрібно використовувати в роботі
II — важливі пояснення, на які варто звернути увагу
На сторінках «Прописів» є спеціальні шкали, на яких учні самостійно оцінюють результати роботи.
Наприклад:
т — оціни роботу, тобто визнач, наскільки правильно й охай- - - но виконане завдання
Пр. Ох.
Таким чином, робота з оцінювання й самооцінювання, є ще однією важливою особливістю навчальних посібників для першого класу.
11
Чи посильна система розвивального навчання кожній дитині
Вибираючи систему навчання, деякі батьки замислюються, чи зможе їхня дитина вчитися за програмами системи розвивального навчання. Ну, звичайно ж, зможе!Адже,віддаючи дитину в ранньому віці, наприклад, навчатися іноземної мови, батьки цим питанням не турбуються. У класах РН можуть і навіть повинні вчитися діти з різними рівнями розвитку. Більш здібні діти отримують гарні можливості для свого просування в засвоєнні знань. Діти з гірше вираженими навчальними здібностями, беручи участь у навчальному діалозі на уроці, прислухаючись до міркувань однокласників, погоджуючись або висловлюючи сумнів, поступово виявляють і свою власну причетність до народження нового знання. Це мотивує їхню пізнавальну активність і усуває невпевненість в індивідуальній роботі. Учителі розвивального навчання завжди відзначають дружелюбність і взаємодопомогу, яку діти в класах надають одне одному.
Як проходить адаптація дітей 6-річного віку в системі РН
У класах РН адаптація першокласників до шкільного життя відбувається швидше, ніж у традиційному навчанні. Розвивальне навчання більш чутке до потреб дитини, тому що в цій освітній системі дитина мас право на помилку, сумнів і власну думку. Починаючи з перших днів дитини в школі, цьому сприяє курс «Вступ до шкільного життя», що проводиться протягом двох тижнів і передує вивченню навчального матеріалу з рідної мови та математики. Курс «Вступ до шкільного життя» розроблений спільно психологами й педагогами. Багаторічний досвід показує, шо використання цього навчального курсу знижує в маленького школяра тривожність, забезпечує створення довірливого мікроклімату у відносинах як між самими дітьми, так і між учнями й учителем.
Психологічні переваги навчання за програмою РН
Багаторічні психолого-педагогічні дослідження в масовій школі показали, що до кінця першого року навчання з’являються яскраві відмінності дітей у класах РН від однолітків, що навчаються за програмами традиційної школи:
— В учнів класів РН вищий рівень пізнавального інтересу й інтересу до навчання.
— Діти з класів РН значно краще, ніж учні традиційні школи, готові до розв’язання нестандартних проблем, не бояться нових завдань, з якими не стикалися раніше, не відмовляються від пошуку розв’язання таких завдань, намагаються проаналізувати задану умову й знайти варіанти розв’язання. Крім того, учні класів РН найчастіше самі знаходять і формулюють ті проблеми й завдання, які необхідно розв’язати для подальшого просування в матеріалі.
— У класах РН в дітей вищі показники інтелектуального розвитку.
— І нарешті, у класах РН набагато вищі показники, що характеризують розвиток колективу й особистості. Учні більш «повернені» одне до одного, вони не бояться висловлювати свої думки, не бояться помилитися. Вони вміють вислухати товариша, навіть у тому випадку, якщо його думка відрізняється від більшості. Вони готові до обговорення всіх гіпотез і пропозицій. Вони доброзичливі й завади прагнуть допомогти товаришеві. Учні таких класів поводяться як «союзники», що розв’язують загальну проблему, а не як «суперники».
Зазначені переваги були підтверджені як багаторічною практикою, так і науковою експертизою АПН України (Постанова Президії АПН України від 22.05.2001, протокол № 1—7/5-65).
Програми розвивального навчання повністю відповідають Державному стандарту початкової загальної освіти (редакція 2011 р.), і дитина після закінчення початкових класів підготовлена до навчання надалі за будь- якими програмами.
Що стосується оцінки рівня сформованості знань, умінь і навичок, то система РН забезпечує їхню якість набагато краще, ніж традиційна програма. Успішні результати навчання за програмами РН підтверджені багаторічним досвідом учителів і наукових експертиз. Навчаючись за цією системою, дитина виявляється більш підготовленою до засвоєння наукових (теоретичних) знань, понять, які складають зміст навчального матеріалу в основній школі.
Однак, батьки повинні бути готові до того, що при переведенні дитини в іншу школу, де в 5 класі навчання вже не ведеться за програмами
розвивального навчання, дитина, завдяки своїй гарній підготовці, може «не напружуватися» весь навчальний рік і, як наслідок, втратити тільки що зароджену й ще недостатньо зміцнілу в ньому здатність учитися. Тому краще, щоб дитина продовжила навчання в 5 і 6 класах у тій школі, де вчителі мови й математики працюють за системою РН або знайомі з особливостями викладання за цією системою.
ЯК НАВЧАЮТЬСЯ В СИСТЕМІ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
(Дещо про методику навчання для особливо зацікавлених батьків)
Основна відмінність методів розвивального й традиційного навчання — це те, що дитина не просто отримує знання про те, «ЯК» діяти в тій або іншій ситуації, а самостійно знаходить відповідь на питання «ЯК» діяти (наприклад, «ЯК додавати числа?»). Але для того, щоб визначити «ЯК», дитині доводиться шукати відповідь на питання «ЧОМУ» так, а не інакше, треба діяти в цій самій ситуації. Саме в процесі пошуку відповіді на питання «ЧОМУ», розв’язуючи проблемні ситуації в спільному діалозі з учнями й учителем, дитині й відкривається певна істина. Учитель виступає на рівні з учнем у цьому пошуку, а не нав'язує свою єдину правильну думку авторитарним шляхом, що відбувається в традиційному навчанні, де вивчення нового матеріалу відбувається як засвоєння вже готового зразка.
Крім індивідуальної форми роботи, яка найчастіше використовується в традиційній системі, учитель системи розвивального навчання застосовує у своїй роботі парну й групову форми організації навчальної взаємодії. У наших класах реалізується принцип «Навчаємося поруч і разом». У традиційній системі навчання дитина отримує знання порціями, у послідовності, визначеній дорослим, тобто вчителем. Авторитарність учителя, «який багато знає», придушує ініціативу дитини в отриманні нових знань. У роботі в парах і групах відбувається спілкування учня з рівними собі за життєвим досвідом, за колом невідомих питань, що дає можливість дітям сперечатися, шукати докази. Питання «чому» ставить дитина дитині. Слід зазначити, що час, проведений в обговореннях і суперечках навколо розв’язання завдання, не витрачений марно. При цьому в дітей розвивається пізнавальна активність, ініціативність, знижується тривожність, з’являється почуття
впевненості у своїх силах. До речі, що такі зміни стосуються як «сильних», так і «слабких» учнів.
Система РН спрямована на розвиток у дітей пізнавального інтересу, уміння вчитися, навичок ділового співробітництва з однолітками. Ясно, що ці психологічні здібності не можуть бути оцінені за допомогою звичних методів оцінки якості знань і вмінь учнів. Тому із самого початку шкільного життя ми починаємо формувати в дітей навчальну самооцінку. В ідеалі цього можна досягти тільки в навчанні без оцінок. Але вимоги масової школи змушують, починаючи вже з другого класу, оцінювати знання дітей у балах. Поява бального оцінювання в другому класі не травмує психіку дитини завдяки тривалій підготовці його введення. Як правило, у класах розвивального навчання, з боку дітей, не виявляється нерозуміння або неприйняття оцінки вчителя, відсутні образи, діти не втрачають віри у свої сили, що часто трапляється в інших підходах до навчання, де панує тільки вчительська оцінка. Підготовка учнів до бального оцінювання в класах РН полягає в роботі вчителя з формування в дітей адекватної самооцінки. Для цього на початкових етапах навчання діти (хоча й під керівництвом учителя) самі визначають різні критерії оцінки своєї роботи. Головне, що для оцінювання однієї й тієї ж роботи має бути висунуто кілька критеріїв. Наприклад, на уроках письма й математики це можуть бути охайність і правильність, на уроках читання — швидкість і виразність тощо. Для оцінювання за цими критеріями вводяться «чарівні стрічечки». «Чарівні стрічечки», на відміну від балів, гарні тим, що будь-яка дитина завжди «приблизно» знає, як вона виконала роботу (написала букви, накреслила схему...) — «дуже добре», «більш-менш» або «зовсім погано». Самооцінка учня завжди передує оцінці вчителя. Учитель же «погоджується» (обводить значок іншим кольором) або «не погоджується» з даною самооцінкою (ставить свій значок іншим кольором на цій же «стрічечці»).
Учитель хвалить не тільки дітей, які виконали роботу правильно та охайно, а й тих учнів, чиї самооцінки збіглися з оцінкою вчителя. Особливу турботу вчителя викликають ті групи дітей, у яких або занижена самооцінка, або ж вона завищена. Таким чином, за перші півтора року шкільного життя дитина не тільки психологічно готова до одержання оцінок, але й правильно може оцінити свою роботу й роботу інших, побачити свої межі знання або незнання матеріалу.
ПРО ВЧИТЕЛІВ, ЩО ПРАЦЮЮТЬ ЗА СИСТЕМОЮ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Як правило, учителі, що вибирають систему розвивального навчання, — це професіонали, що мають чималий досвід роботи за традиційними програмами. Пропрацювавши не один рік у школі, учитель, як правило, стикається з недостатніми або обмеженими можливостями традиційного навчання. У пошуках розв’язання цієї проблеми, учитель приходить до системи розвивального навчання. РН дає вчителеві набагато більший професійний простір і розширює його можливості особистісного й творчого зростання.
Учитель, що прийняв мету й завдання системи розвивального навчання, відкритий до співробітництва з дитячим колективом. Він не боїться надати дітям можливість самостійно розв’язувати деякі завдання й навіть інколи бути «учителями» один для одного.
Тільки вчителі, не схильні до авторитаризму, можуть створити тепле, сповнене змісту, творче навчальне середовище, де навчання має цінність і мету, і де створюється навчальне співтовариство людей, що підтримують і цінують одне одного. Хоча й багатьом учителям із цієї групи потрібно ще чимало часу, щоб змінити свою роль у процесі навчання дітей і бути готовим до співробітництва з ними.
Підтвердженням високої педагогічної майстерності вчителів РН є те, що, як правило, це вчителі першої і вищої категорій (близько 80%), що нерідко мають звання «учитель-методист». Крім цього, слід зазначити, що вчителі розвивального навчання в різних регіонах України щороку беруть участь і стають лауреатами районних, регіональних і навіть всеукраїнських конкурсів «Учитель року».
Ось підстави нашого вибору:
— забезпечити душевне здоров’я й емоційне благополуччя кожної дитини;
— навчити дітей учитися, тому що вміння вчитися — це базисна людська здатність до самозміни, до саморозвитку;
— виховувати не словом, а справою в умовах навчального співробітництва;
—дати дітям максимально широку освіту, допомогти їм зорієнтуватися в різних галузях культури й знайти сфери своїх власних інтересів;
—допомогти дитині найбільш повно реалізувати свій творчий потенціал, розкрити свою індивідуальність.
Немає коментарів:
Дописати коментар