четвер, 15 лютого 2018 р.

Розвиток уваги дитини

Світлана Круглик, вчитель початкових класів
                                                      Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Як і чому потрібно розвивати увагу дитини
Увага - це найважливіша якість, що характеризує процес відбору потрібної інформації й відкидання зайвої. Справа в тому, що в людський мозок щомиті надходять тисячі сигналів із зовнішнього світу. Якби не існувало уваги (своєрідного фільтра), то наш мозок не зміг би уникнути перевантаження.
Саме тому розвивати увагу – одне із важливих завдань педагогів. Цю роботу варто починати з раннього дитинства, коли в дошкільнят починається період свідомого формування  звичок.
Розрізняють три види уваги: мимовільна, довільна, післядовільна. Мимовільна увага виникає без будь-яких зусиль зі сторони людини, тобто вона «не ставить за мету бути уважною» (В.В. Давидов). Цей рівень уваги залежить від того, наскільки людині цікаво сконцентруватися на чомусь.
Довільна увага залежить від вольових зусиль людини. Над формуванням цього виду уваги у дітей варто працювати в дошкільних закладах з раннього дитинства, поступово збільшуючи тривалість концентрації. В цій роботі важливо «не перервати» процес формування довільної уваги, правильно його вдосконалювати. Тому робота з планування наступності між ДНЗ та початковою школою має враховувати цей аспект у  розвитку дитини. Оскільки саме від результативності даного етапу становлення уваги дошкільнят у ДНЗ залежить «міцність «фундаменту» для формування так званої післядовільної уваги» (В.В.Давидов) у школярів, які приходять до першого класу. Бо післядовільна увага також має ціленаправлений характер, хоча не вимагає особливих вольових зусиль. Вона виникає після того, як була викликана довільна увага. Після певних вольових зусиль, через деякий час дитина «входить в роботу» і починає легко, без зайвої напруги концентруватися на ній.  Післядовільна увага з’являється тоді, коли важливим для дитини стає не тільки результат роботи (як при довільній), а й сам її процес. Цей вид уваги є найпродуктивнішим.
Довільну увагу можна охарактеризувати словами «треба працювати», а післядовільну – «хочу працювати», коли людина отримує задоволення від роботи.
Хороша увага – це вміле поєднання довільної та мимовільної, вміння при необхідності активно «вмикати» довільну увагу, вміти залишатися в ній необхідний для роботи час.
Увага має певні властивості: обсяг, стійкість, концентрацію, вибірковість, розподіл, довільність. Характерною рисою уваги дитини раннього дошкільного віку є те, що вона викликається зовні привабливими предметами, подіями, людьми й залишається зосередженою доти, поки в дитини зберігається безпосередній інтерес до сприйманих об'єктів. Увага в цьому віці, як правило, рідко виникає під впливом внутрішньо поставленого завдання або міркувань, тобто фактично не є довільною.
Нижче наведемо вправи та ігри, використані в практиці роботи творчої з наступності між ДНЗ «Вербиченька» та вчителем 1 класу Круглик С.М. для розвитку уваги в різному віці. Ці вправи та ігри проводяться у дошкільному закладі, а у школі, в період адаптації першокласників, з них починає «стартувати» вчитель 1 класу.
Молодший дошкільний вік
Гра «Знайди помилку». Попередньо необхідно підготувати малюнки, де є помилки, наприклад, листя на деревах взимку, дівчинка з парасольою, тощо. Запропонуйте дитині уважно роздивитись малюнок, знайти помилки та пояснити, як має бути насправді. Завдання можна ускладнити, якщо зробити помилки менш помітними, та підключити момент змагання, тобто виконувати завдання з іншими дітьми на час (але такі змагання не підходять для невпевнених та тривожних дітей, момент часу чи конкуренції з іншою дитиною навпаки зашкодить дитині).
 Гра «Знайди такий самий предмет». Запропонуйте дитині вибрати з 4-6 кульок (згодом – інші предмети) таку саме (за кольором, розміром, малюнком) як та, що у вас у руках (це може бути кубик, фігурка з конструктора тощо). Щоб дитині було цікаво гратися, можна загадувати предмети по черзі. Спонукайте дитину до вміння співпрацювати із дорослими на рівних. Можна ускладнити гру, збільшивши кількість предметів, відмінності яких мало помітні.
Середній дошкільний вік
 Гра «Побудуй малюнок із фігур». Дитині необхідно видати набір геометричних фігур та чистий аркуш паперу. Запропонуйте уважно слухати ваші команди та переміщувати фігури відповідно до цих команд (наприклад, трикутник поклади над кругом, круг – під квадратом). У результаті повинна вийти та комбінація, яка задумана вами заздалегідь (снігова баба, ялинка та ін.).
Гра «Слухай уважно». Дитина вдвох з дорослим одночасно кажуть два різних речення (речення мають бути великими). Після цього кожен повинен відтворити те, що сказав його співрозмовник. Поступово гру можна ускладнювати, збільшуючи речення і кількість учасників, які будуть промовляти свої речення одночасно.
Старший дошкільний вік
 Гра «Виконай доручення». Запропонуйте дитині присісти, погладити лівою рукою праву ногу, після цього підвестись та підняти ліву руку. Дитина має виконати ці доручення в тому порядку, що ви назвали. Поступово кількість доручень збільшується (якщо дитина легко виконує попередні).
 Гра «Чотири стихії». В цю гру можна грати з багатьма учасниками. За командою ведучого гравці виконують певні рухи руками. «Земля» - опускають руки вниз, «вода» - витягують руки вперед, «повітря» - піднімають руки вгору, «вогонь» - роблять колові рухи руками. Ця гра розвиває увагу, пов’язану з координацією слухового та рухового аналізаторів.
Іще один аспект з питання чому ж важливо співпрацювати вихователю і вчителю, розвиваючи увагу, полягає в наступному.
 Молодший шкільний вік сприятливий для розвитку уваги. Без достатньої сформованості цієї психічної функції,  процес навчання неможливий. На уроці учитель привертає увагу учнів до навчального матеріалу, намагаючись утримати її тривалий час, переключає увагу дітей з одного виду роботи на іншу. В порівнянні з дошкільниками молодші школярі набагато уважніші. Вони здатні концентрувати увагу на нецікавих діях, але у них домінує мимовільна увага, тобто вони легко відволікаються на якісь більш вразливіші стимули (шум у класі, події за вікном, тощо). Молодші школярі можуть зосереджено займатися однією справою лише від 10 хвилин (1-2 клас) до 20 хвилин (в 4 класі).
За час молодшого шкільного віку в розвитку уваги відбуваються суттєві зміни, йде інтенсивний розвиток всіх її властивостей: особливо різко (більше ніж в 2 рази) збільшується об’єм уваги, підвищується її стійкість, розвивається вміння переключення і розподілу. Добре розвинуті властивості уваги і її організованість є факторами, які безпосередньо визначають успішність навчання в молодшому шкільному віці. Як правило, учні, які краще навчаються, мають кращі показники розвитку уваги.
Нижче наведемо вправи, які стимулюватимуть розвиток уваги молодших школярів вчителем, котрі є продовженням роботи вихователя з формування уваги дошкільників.
Гра «Зайва літера». Надайте дитині аркуш з невеличким текстом (почніть з 5-7 речень, надалі збільшуючи обсяг) та запропонуйте уважно дивитись кожне слово та викреслювати якусь літеру, наприклад, «А». Можете зробити виконання завдання на час, можете у вигляді змагань із дитиною за принципом «хто швидше», одним словом, урізноманітнити гру так, щоб дитині було весело в неї гратись. Інакше ці завдання будуть лише втомлювати дитину та не дадуть бажаного ефекту. Для ускладнення можна водночас дати завдання: якусь одну букву викреслювати, іншу обводити в коло, третю підкреслювати та ін.
Гра «Заборонені рухи». В цю гру можна грати вдвох з дитиною, але веселіше грати з декількома учасниками. Учасники гри утворюють коло. Ведучий оголошує, що всі гравці повинні повторювати  його рухи, крім одного. Як тільки руки ведучого опускаються вниз, всі повинні підняти руки догори, тобто зробити навпаки. Той, хто помилиться, стає ведучим. Є ще варіант цієї гри, коли учасники мають повторювати за ведучим усі рухи, окрім одного, забороненого, той, хто повторить заборонений рух, вибуває з гри або стає ведучим (у випадку, коли грають двоє).
Гра «Пошук предмета». Для проведення цієї гри дорослий завчасно готує декілька дрібних предметів: значок, гумку, ґудзик, каблучку та ін. Дорослий пропонує дитині уважно оглянутись навколо, добре запам’ятати обстановку в кімнаті, предмети, які в ній знаходяться. Після цього дитина виходить з кімнати. Дорослий кладе один маленький предмет на видному місці (це місце має бути таким, щоб дитина могла його побачити з висоти свого росту, тобто не класти речі на шафи чи полиці, де дитина фізично не зможе побачити предмет). Запрошуємо дитину до кімнати, де вона має знайти новий предмет.

Виконуючи такі нескладні завдання, ви не тільки гарно проведете час зі своїми вихованцями, а ще й зробите значний внесок у розвиток їхньої уваги. Слід лише пам’ятати, що ці вправи дадуть результат лише при систематичному виконанні.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Діяльнісний підхід НУШ