Аналіз – розгляд, вивчення чогось, що базується на розкладанні
(розумового, а також реального) предмета, явища на складові частини; виявлення
складових цілого.
Ведуча
діяльність – діяльн6ість,
виконання якої визначає формування основних психологічний новоутворень людини
на даному етапі розвитку його особистості.
Виготський
Л.С. (1896 – 1934) –
всесвітньо відомий психолог. Найбільшого визнання йому принесла створена ним культурно
– історична концепція розвитку вищих психічних функцій. Розробляв проблеми
співвідносності мислення і мови, будову свідомості і самосвідомості, єдність
афекту та інтелекту, різні проблеми дитячої психології (зона найближчого
розвитку, навчання і розвиток)
Гальперін
П.Я. (1902 – 1988) –
психолог, автор оригінальної теорії поетапного формування розумових дій.
Гіпотеза – в психології компонент процесу мислення, що спрямовує
пошук вирішення задачі способом припущення суб’єктивно недостатньої інформації
Давидов
В.В. (1930 – 1998) –
психолог та педагог, що творчо розвинув базові ідеї школи Л.С. Виготського,
спільно з Д.Б. Ельконіним побудував теоретичні і методологічні основи нової
науково – практичної системи розвиваючого навчання, метою якої є формування
суб’єкта навчальної діяльності
Дія
– процес, що підпорядковується
усвідомленій меті (уявлення про результат, образ майбутнього)
Дія
контролю в навчальній діяльності –
особлива дія, що пронизує всі етапи навчальної діяльності. Види контрольних
дій: контроль – увага (дія спрямована на виконання дії, що забезпечує її
відповідність орієнтиру – основі – «плану» дії; підвиди: контроль за
результатами, поопераційний контроль) і рефлексивний контроль (дія, спрямована
на орієнтовану основу – «план» дії, сутність якої полягає у відповідності її
фактичним умовам задачі)
Дія
оцінки в навчальній діяльності –
особлива дія, що пронизує всі етапи навчальної діяльності. Види навчальної
оцінки: ретроспективна (підведення підсумків виконаної системи дій – правильно чи
неправильно їх виконано) і прогностична (виявлення перед розв’язанням задачі
можливості чи неможливості її розв’язання)
Діяльнісний
підхід – сукупність
наукових досліджень, в яких психіка і
свідомість людини, їх формування і розвиток вивчаються в різних формах
предметної діяльності (ігровій, навчальній,трудовій). Із багаточисельних
досліджень руслі діяльнісного підходу, засновником якого був А.Н. Леонтьєв,
виросли самостійні діяльнісно орієнтовані теорії: теорія періодизації
психічного розвитку в онтогенезі Д.Б. Ельконіна, теорія розвиваючого навчання
В.В. Давидова тв. ін.
Діяльність – активна взаємодія з навколишньою дійсністю, в якій
людина виступає в ролі суб’єкта, що цілеспрямовано впливає на об’єкт і
задовольняє таким чином свої потреби
Експериментально
– генетичний метод – розроблений
Л.С. Виготським і пов’язаний з його
теорією розвитку вищих психічних функцій
Ельконін
Д.Б. (1904 – 1984) –
психолог. На основі розробки ідей культурно – історичної концепції Л.С.
Виготського і діяльнісного підходу А.Н Леонтьєва створив оригінальну концепцію
періодизації психічного розвитку в онтогенезі, яка базується на понятті «ведуча
діяльність», вивчив ігрову діяльність дошкільника і навчальну діяльність
молодшого школяра, розробив поняття навчальної задачі, котре розвинули В.В.
Давидов та В.В. Рєпкін. Ельконін – автор ряду експериментальних Букварів, в
яких було реалізовано його оригінальну методику навчанню дітей читанню
Емпіричні
знання – знання, в основі
яких лежить спостереження
Задача
– мета діяльності,що дається в
певних умовах і потребує для свого досягнення використання адекватних цим
умовам засобів. Пошук, мобілізація і застосування цих засобів (способів, дій,
операцій) складають розв’язання задачі
Здібності
– індивідуально – психологічні
особливості, що відрізняють одну людину від іншої, визначають успішність
виконання діяльності чи ряду діяльностей, які не зводяться до знань, умінь,
навичок, проте обумовлюють легкість і швидкість навчання новим способам та
прийомам діяльності (Б.М. Теплов)
Зона
найближчого розвитку –
поняття, введене на початку 1930-х років Л.С. Виготським для характеристики
зв’язку навчання і розвитку. Зона найближчого розвитку визначається змістом тих
задач, котрі дитина іще не може розв’язати самостійно, проте справляється з
ними за допомоги найбільш досвідченого (в сумісній діяльності)
Індикація –
Леонтьєв
А.Н. (1903 – 1979) –
психолог, автор найбільш теоретично і
експериментально розробленого варіанту діяльнісного підходу в психології
Лонгітюдні
дослідження –
Моделювання
в навчанні – одна із основних
навчальних дій, що фіксує у знакових і графічних символах генетичні витоки
відносин явища, яке досліджується
Модель – спрощений мисленнєвий чи знаковий образ якогось
об’єкту чи системи об’єктів, що використовується в якості «замісника» і засобу
оперування
Мотив – матеріальний чи «ідеальний» предмет, що спрямовує діяльність
на себе, зміст якої полягає в тому, що з допомогою мотиву задовольняються
потреби суб’єкта
Навичка – доведена до автоматизму шляхом багаторазових повторів
дія
Навчальна
діяльність – особлива форма
активності того учня, що спрямована на зміну ним самого себе як суб’єкта
учіння.
Навчальна
задача – задача, що
вимагає від учнів відкриття і освоєння в навчальній діяльності загального
способу (принципу) розв’язання відносного широкого кола часткових практичних
задач
Навчальні
дії – дії, які
спрямовані на розв’язання навчальної задачі. До складу навчальних дій
відносять:1) прийняття або самостійна постановка навчальної задачі; 2)
перетворення умов навчальної задачі з метою виявлення деякого загального
відношення предмету вивчення; 3)
моделювання виділеного відношення; 4) перетворення моделі цього відношення для
вивчення його властивостей у «чистому
вигляді»; 5) побудова системи часткових задач, що розв’язуються загальним
способом; 6) контроль за виконанням попередніх дій; 7) оцінка ступеню засвоєння
загального способу як результату розв’язання навчальної задачі
Навчально
– пізнавальний інтерес –
мотиваційний стан, що спонукає до
пізнавальної діяльності
Особистість – особлива якість людини, що набувається в
соціокультурному середовищі в процесі спільної діяльності та спілкування
Поняття – форма знання, що отримується в процесі узагальнених
ознак певного явища, зафіксована в загальному способі дії, котрий дає
можливість вирішувати широке коло практичних задач певного класу
Приховане керування учнями – маніпулювання
Рефлексія – мисленнєвий процес, спрямований на аналіз, розуміння,
усвідомлення себе: особистих дій, поведінки, мови, досвіду, почуттів, станів, здібностей, характеру, відносин з
оточуючими, своїх задач
Рєпкін
Н.В. (народ в 1927р.)
– психолог і педагог, дослідник навчальної діяльності молодших школярів в
умовах вивчення рідної мови , розробив унікальну програму розвиваючого навчання
з російської мови. Віце – президент Міжнародної асоціації «Розвиваюче навчання»
Розвиток – універсальна властивість матерії і свідомості, що має
вияв у спрямованій та закономірній їх зміні
Розумові
дії – різновиди дій
людини, що виконуються у внутрішньому плані свідомості без опори на зовнішні
засоби
Самооцінка – цінність, значимість, котрою індивід наділяє себе в
цілому і окремі сторони своєї особистості, діяльності, поведінки
Система
РН Ельконіна – Давидова –
Соціалізація – процес усвідомлення індивідом соціального досвіду, системи
соціальних зв’язків і відносин
Суб’єкт – людина як носій (ініціатор, розпорядник, творець)
предметно – практичної діяльності і пізнання
предметно – практичної діяльності і пізнання
Творчість – будь – яка діяльність людини, в якій виникають нові
(принаймні для суб’єкта діяльності) результати (знання, розв’язання, способи
дій, матеріальні продукти)
Узагальнення – одна із основних характеристик пізнавальних процесів,
що виділяє і фіксує відносно сталі,
інваріантні властивості предметів та їх відносини
Уміння – проміжний етап оволодіння новим способом дії, що
базується на певному правилі (знанні) і відповідає правильному використанню
цього знання в процесі вирішення певного класу задач, але іще не досягнутого
рівня навички
Фасилітація – стимулювання й ініціювання, підтримка
Цукерман
Г.А. – психолог,
дослідник кооперації молодших школярів в умовах навчальної діяльності; приймала
участь у новій редакції «Букваря» Д.Б. Ельконіна; розробила програму
психологічного тренінгу для підлітків, автор ряду діагностик навчальної
діяльності молодших школярів
Я
– концепція – система, що
розвиває уявлення людини про саму себе і включає: 1) усвідомлення своїх
фізичних,інтелектуальних, характерологічних, соціальних та інших якостей; 2)
самооцінку; 3) суб’єктивне сприйняття зовнішніх факторів, які впливають на
власну особистість
Немає коментарів:
Дописати коментар