неділя, 18 лютого 2018 р.

Ознайомся, доповни, застосуй

Аналіз – розгляд, вивчення чогось, що базується на розкладанні (розумового, а також реального) предмета, явища на складові частини; виявлення складових цілого.
Ведуча діяльність – діяльн6ість, виконання якої визначає формування основних психологічний новоутворень людини на даному етапі розвитку його особистості.
Виготський Л.С. (1896 – 1934) – всесвітньо відомий психолог. Найбільшого визнання йому принесла створена ним культурно – історична концепція розвитку вищих психічних функцій. Розробляв проблеми співвідносності мислення і мови, будову свідомості і самосвідомості, єдність афекту та інтелекту, різні проблеми дитячої психології (зона найближчого розвитку, навчання і розвиток)
Гальперін П.Я. (1902 – 1988) – психолог, автор оригінальної теорії поетапного формування розумових дій.
Гіпотеза – в психології компонент процесу мислення, що спрямовує пошук вирішення задачі способом припущення суб’єктивно недостатньої інформації
Давидов В.В. (1930 – 1998) – психолог та педагог, що творчо розвинув базові ідеї школи Л.С. Виготського, спільно з Д.Б. Ельконіним побудував теоретичні і методологічні основи нової науково – практичної системи розвиваючого навчання, метою якої є формування суб’єкта навчальної діяльності
Дія – процес, що підпорядковується усвідомленій меті (уявлення про результат, образ майбутнього)
Дія контролю в навчальній діяльності – особлива дія, що пронизує всі етапи навчальної діяльності. Види контрольних дій: контроль – увага (дія спрямована на виконання дії, що забезпечує її відповідність орієнтиру – основі – «плану» дії; підвиди: контроль за результатами, поопераційний контроль) і рефлексивний контроль (дія, спрямована на орієнтовану основу – «план» дії, сутність якої полягає у відповідності її фактичним умовам задачі)
Дія оцінки в навчальній діяльності – особлива дія, що пронизує всі етапи навчальної діяльності. Види навчальної оцінки: ретроспективна (підведення підсумків виконаної системи дій – правильно чи неправильно їх виконано) і прогностична (виявлення перед розв’язанням задачі можливості чи неможливості її розв’язання)
Діяльнісний підхід – сукупність наукових досліджень, в яких  психіка і свідомість людини, їх формування і розвиток вивчаються в різних формах предметної діяльності (ігровій, навчальній,трудовій). Із багаточисельних досліджень руслі діяльнісного підходу, засновником якого був А.Н. Леонтьєв, виросли самостійні діяльнісно орієнтовані теорії: теорія періодизації психічного розвитку в онтогенезі Д.Б. Ельконіна, теорія розвиваючого навчання В.В. Давидова тв. ін.
Діяльність – активна взаємодія з навколишньою дійсністю, в якій людина виступає в ролі суб’єкта, що цілеспрямовано впливає на об’єкт і задовольняє таким чином свої потреби
Експериментально – генетичний метод – розроблений Л.С. Виготським і пов’язаний  з його теорією розвитку  вищих психічних функцій
Ельконін Д.Б. (1904 – 1984) – психолог. На основі розробки ідей культурно – історичної концепції Л.С. Виготського і діяльнісного підходу А.Н Леонтьєва створив оригінальну концепцію періодизації психічного розвитку в онтогенезі, яка базується на понятті «ведуча діяльність», вивчив ігрову діяльність дошкільника і навчальну діяльність молодшого школяра, розробив поняття навчальної задачі, котре розвинули В.В. Давидов та В.В. Рєпкін. Ельконін – автор ряду експериментальних Букварів, в яких було реалізовано його оригінальну методику навчанню дітей читанню
Емпіричні знання – знання, в основі яких лежить спостереження
Задача – мета діяльності,що дається в певних умовах і потребує для свого досягнення використання адекватних цим умовам засобів. Пошук, мобілізація і застосування цих засобів (способів, дій, операцій) складають розв’язання задачі
Здібності – індивідуально – психологічні особливості, що відрізняють одну людину від іншої, визначають успішність виконання діяльності чи ряду діяльностей, які не зводяться до знань, умінь, навичок, проте обумовлюють легкість і швидкість навчання новим способам та прийомам діяльності (Б.М. Теплов)
Зона найближчого розвитку – поняття, введене на початку 1930-х років Л.С. Виготським для характеристики зв’язку навчання і розвитку. Зона найближчого розвитку визначається змістом тих задач, котрі дитина іще не може розв’язати самостійно, проте справляється з ними за допомоги найбільш досвідченого (в сумісній діяльності)
Індикація –
Леонтьєв А.Н. (1903 – 1979) – психолог, автор найбільш теоретично  і експериментально розробленого варіанту діяльнісного підходу в психології
Лонгітюдні дослідження
Моделювання в навчанні – одна із основних навчальних дій, що фіксує у знакових і графічних символах генетичні витоки відносин явища, яке досліджується
Модель – спрощений мисленнєвий чи знаковий образ якогось об’єкту чи системи об’єктів, що використовується в якості «замісника» і засобу оперування
Мотив – матеріальний чи «ідеальний» предмет, що спрямовує діяльність на себе, зміст якої полягає в тому, що з допомогою мотиву задовольняються потреби суб’єкта
Навичка – доведена до автоматизму шляхом багаторазових повторів дія
Навчальна діяльність – особлива форма активності того учня, що спрямована на зміну ним самого себе як суб’єкта учіння.
Навчальна задача – задача, що вимагає від учнів відкриття і освоєння в навчальній діяльності загального способу (принципу) розв’язання відносного широкого кола часткових практичних задач
Навчальні дії – дії, які спрямовані на розв’язання навчальної задачі. До складу навчальних дій відносять:1) прийняття або самостійна постановка навчальної задачі; 2) перетворення умов навчальної задачі з метою виявлення деякого загального відношення предмету вивчення;  3) моделювання виділеного відношення; 4) перетворення моделі цього відношення для вивчення його властивостей  у «чистому вигляді»; 5) побудова системи часткових задач, що розв’язуються загальним способом; 6) контроль за виконанням попередніх дій; 7) оцінка ступеню засвоєння загального способу як результату розв’язання навчальної задачі
Навчально – пізнавальний інтерес – мотиваційний стан, що спонукає  до пізнавальної діяльності
Особистість – особлива якість людини, що набувається в соціокультурному середовищі в процесі спільної діяльності та спілкування
Поняття – форма знання, що отримується в процесі узагальнених ознак певного явища, зафіксована в загальному способі дії, котрий дає можливість вирішувати широке коло практичних задач певного класу
Приховане керування учнями – маніпулювання
Рефлексія – мисленнєвий процес, спрямований на аналіз, розуміння, усвідомлення себе: особистих дій, поведінки, мови, досвіду, почуттів,  станів, здібностей, характеру, відносин з оточуючими, своїх задач
Рєпкін Н.В. (народ в 1927р.) – психолог і педагог, дослідник навчальної діяльності молодших школярів в умовах вивчення рідної мови , розробив унікальну програму розвиваючого навчання з російської мови. Віце – президент Міжнародної асоціації «Розвиваюче навчання»
Розвиток – універсальна властивість матерії і свідомості, що має вияв у спрямованій та закономірній їх зміні
Розумові дії – різновиди дій людини, що виконуються у внутрішньому плані свідомості без опори на зовнішні засоби
Самооцінка – цінність, значимість, котрою індивід наділяє себе в цілому і окремі сторони своєї особистості, діяльності, поведінки
Система РН Ельконіна – Давидова
Соціалізація – процес усвідомлення індивідом соціального досвіду, системи соціальних зв’язків і відносин
Суб’єкт – людина як носій (ініціатор, розпорядник, творець)
предметно – практичної діяльності і пізнання
Творчість – будь – яка діяльність людини, в якій виникають нові (принаймні для суб’єкта діяльності) результати (знання, розв’язання, способи дій, матеріальні продукти)
Узагальнення – одна із основних характеристик пізнавальних процесів, що виділяє  і фіксує відносно сталі, інваріантні властивості предметів та їх відносини
Уміння – проміжний етап оволодіння новим способом дії, що базується на певному правилі (знанні) і відповідає правильному використанню цього знання в процесі вирішення певного класу задач, але іще не досягнутого рівня навички
Фасилітація – стимулювання й ініціювання, підтримка
Цукерман Г.А. – психолог, дослідник кооперації молодших школярів в умовах навчальної діяльності; приймала участь у новій редакції «Букваря» Д.Б. Ельконіна; розробила програму психологічного тренінгу для підлітків, автор ряду діагностик навчальної діяльності молодших школярів

Я – концепція – система, що розвиває уявлення людини про саму себе і включає: 1) усвідомлення своїх фізичних,інтелектуальних, характерологічних, соціальних та інших якостей; 2) самооцінку; 3) суб’єктивне сприйняття зовнішніх факторів, які впливають на власну особистість

Немає коментарів:

Дописати коментар

Діяльнісний підхід НУШ