четвер, 15 лютого 2018 р.

Схвалені оновлені програми

1.              Схвалені оновлені програми для 1-4 класів   http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/08/11/zatverdzheni-kolegieyu-mon-onovleni-navchalni-programi-dlya-1-4-klasiv/
Схвалені Колегією  МОН  13 оновлених навчальних програм для 1-4 класів розміщені у відкритому доступі на сайті Міністерства освіти і науки України. Вчителі, батьки та усі бажаючі можуть ознайомитись з програмами за посиланням:
“За оновленими програмами для 1-4 класів діти навчатимуться вже з 1 вересня. Для нас було критично важливим встигнути оновити програми для початкової школи до початку нового навчального року. Це оновлення – лише перший крок. Наступного тижня МОН презентує концепцію нової української школи. Передбачені нею зміни будуть системно запроваджуватись  з 2018 року. Але діти вчаться вже зараз, вони не можуть чекати. Тому оновленням програм початкової школи  ми показуємо напрям змін”, - зазначив заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей. 
На наступному тижні у відкритому доступі також з’являться затверджені зміни до орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів та методичні рекомендації до оновлених програм. Вони передбачають  зміни підходів до оцінювання та педагогічну свободу вчителя.  
Нагадуємо, що 4 серпня відбулось засідання Колегії Міністерства освіти і науки України, де і було затверджено оновлені програми для початкової школи. (Презентація Хобзея)
Затверджено 13 оновлених навчальних програм для школярів 1-4 класів - вже з 1 вересня дітям в молодшій школі буде навчатися легше. Відповідне рішення прийняла Колегія Міністерства освіти і науки України сьогодні, 4 серпня, під час засідання в приміщені МОН.
“У нас була система координат, були принципи, якими ми керувалися. Йдеться про видалення з програм зайвої інформації, усунення дублювання, відбір найбільш важливих тем та їх логічний виклад, а також запровадження компетентністного підходу. Ми підходили до розвантаження дуже відповідально, треба постійно пам’ятати, що програми надбудовують одна одну й не можна просто так щось висмикувати з них. Найважливішим для нас було підняти якість освіти, а не якимось чином її опустити. Тому ми залишили якісні показники – що має вміти дитина, але в цих програмах змінили дорогу до їх досягнення”, - зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
Є зміни, що торкнулися абсолютно всіх оновлених програм.
Знято фіксовану кількість годин на вивчення кожної теми – учителі визначатимуть їх самостійно. Ця новація покликана зробити навчальний процес логічнішим та дати більшу свободу вчителю, адже кожен клас має свої індивідуальні особливості, що впливають на те, скільки часу потрібно витрачати на кожну окрему тему.
Програми привели у відповідність до вікових особливостей дітей. Для цього експерти перенесли деякі теми у більш старші класи та скасували ряд вимог, що ставилися перед молодшими школярами.
Уніфіковано термінологію програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників. Це дозволило максимально наблизити термінологію до вікових особливостей дітей, а також сприятиме побудові міжпредметних зв’язків.
“Основна ідея полягає в тому, щоб дати дитині розкритися, максимально розвинути її індивідуальність, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину, а розвивати. Для цього потрібно, в тому числі, дати вчителю більшу свободу в підходах, дати їм можливість більше вибирати. Власне, на це й будуть націлені нові програми ”, - пояснив заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей.
Загалом внесли зміни до програм з української мови, літературного читання, математики, інформатики, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, трудового навчання, фізичної культури, іноземних мов для загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів (англійська, німецька, французька та іспанська мови), природознавства, основ здоров’я та з предметів “Мистецтво” і “Я у світі”.
Найближчим часом до оновлених програм в МОН підготують нові вимоги до оцінювання досягнень учнів та нові методичні рекомендації. Ці зміни включатимуть виконання завдань олівцем для молодших класів, вчителі не писатимуть червоною ручкою, а система оцінювання молодших учнів враховуватиме вікові особливості дітей тощо.
У серпні для вчителів у кожній області відбудуться конференції, на яких, в тому числі, презентують та обговорять оновлені програми для 1-4 класів. Також відбудуться засідання методичних об'єднань вчителів початкової школи, де вони розбиратимуть усі оновлення і детально з ними ознайомляться. Таким чином, викладачі достеменно знатимуть про всі введені зміни.
Вже до 1 вересня на онлайн платформі ЕдЕра з’являться перші допоміжні матеріали для вчителів – від відео-курсів та навчальних матеріалів до роз’яснень про різні методики викладання. Використання для цих цілей сайту ЕдЕра – тимчасовий захід, зараз розпочато роботу над створенням відкритої он-лайн платформи, що повністю відводитиметься під ці заходи.
Нагадаємо, що розвантаження навчальних програм для початкової школи – це спільний проект Міністерства освіти і науки України та відкритої он-лайн платформи Ed-Era.com, що відбувався за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Внесення змін відбувалося у декілька етапів, протягом двох широких обговорень програм на відкритій платформі вчителі, експерти, активісти та батьки залишили більше 8тис коментарів з пропозиціями змін до програм. Загалом, у широкому обговорені взяло участь більше 4тис учасників, за он-лайн конкурсом було відібрано 20 модераторів, що обробляли усі пропозиції та безпосередньо вносили зміни до програм.
Довідково: розвантаження навчальних програм – не перший проект за участі МОН, що підтримує Міжнародний фонд «Відродження». Завдяки підтримці фонду в Україні було запроваджено зовнішнє незалежне оцінювання, що дозволило подолати корупцію при вступі до вищих навчальних закладів та стало “золотим” стандартом реформ в Україні.    Гриневич

2.      Навчальні програми (оновлені)  http://osvita.ua/school/program/8793/
3.      Навчальні програми для початкової школи http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html
4.      Щодо оновлення програм початкової школи https://www.youtube.com/watch?v=O-1HL12VLrE


Без оцінок. З цього навчального року, як і в більшості країн Європи, молодші школярі повертатимуться з уроків без оцінок у щоденнику. Таке рішення прийняли, аби дітей не порівнювали між собою, а вчителі не те, щоб не мали «улюбленців», таке навряд чи можливо й потрібно, але задля того, щоби ця прихильність не підкріплювалася ще й цифрою. Як альтернативу вчителю пропонують оцінювати здібності учнів на словах, приміром, «добре», «молодець» чи «відмінно». Оцінювати учнів за 12-бальною шкалою почнуть з 5-го класу, а щоб підготувати їх морально до цього, вже в 3-4-му класах вчителі орієнтовно називатимуть оцінку, яку б виставили за певне завдання.
Самостійність учителя. Скажемо чесно: не всі вчителі оцінили нововведення «без оцінок», але чим вони дійсно задоволені – це тим, що тепер самостійно визначатимуть кількість годин, необхідну для вивчення певної теми.
Домашні завдання забиратимуть менше часу і сил. У МОН вирішили, звичайно не повністю відмінити, але зменшити обсяги домашніх завдань. Це - на радість і дітям, і батькам, які теж разом з ними «вчаться».
З олівцями, але без червоної ручки. Дітям, нарешті, дозволять писати олівцями, а не обов’язково пером чи кулькою, аби вони могли легко стерти помилки. Вчителі вже не використовуватимуть червону ручку: мабуть, щоб не травмувати дітей і батьків.
А тепер – що зміниться у програмах по предметах:
Українська мова
  • Раніше діти складали речення за малюнком у підручнику з обмеженою кількістю слів, що вбивало всякий потяг до творчості. А тепер діти складатимуть речення довільно.
  • Звукові схеми складних слів, наприклад, «ящірка»,  вирішили подавати у 3-му класі, а в першому залишити лише прості.
  • Замість написання тексту-роздуму, тексту-міркування чи тексту
  • Замість написання тексту-роздуму, тексту-міркування чи тексту-розповіді, які мають чітку структуру, вводиться новий тип мовлення – есе, аби дітям  було легше висловлювати власні думки.
  • Деякі заскладні теми, як-от «Правопис особових закінчень дієслів», перенесли у старші класи.
Літературне читання
  • З програми вилучили вивчення творів 49 радянських письменників (яких саме, поки що не вдалось з’ясувати), натомість наповнили навчальну програму дисципліни іменами сучасних авторів - Мар’яни Савки, Наталки Поклад, Лесі Ворониної, Зірки Мензатюк, Сергія Гридіна, Андрія Куркова, Катерини Штанко тощо.
  • Дітей навчатимуть аналізувати вчинок дійової особи без поділу на «хороший-поганий». 
  • Навичку читання тепер не перевірятимуть за кількістю прочитаних слів на хвилину, адже це не дає дітям зрозуміти зміст прочитаного. Акцент робитиметься 
  • на якості читання – тобто на виразності та розумінні прочитаного. Наприклад, учень/учениця 4 класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі.
Математика
  • Перші в житті літні канікули дітям запам’ятовувалися одним – зубрінням таблички множення. За оновленою програмою вони вчитимуть табличку множення у другому семестрі 2-го класу і лише до 5, а від 6–9 учні 2-го класу зможуть у обчисленнях користуватися таблицями. А вже у 3-му класі школярі мусять навчитися рахувати без допоміжних матеріалів.
  • Першокласників не змушуватимуть завчати напам’ять таблиці додавання і віднімання в межах 10, а учнів 2-го класу – в межах 20.
Іноземні мови
  • При вивченні іноземних мов основним буде усне мовлення, вміння вести діалог, а не читання й письмо. Останнє діти почнуть вивчати у другому семестрі 1-го класу.
  • У чому різниця між простими минулим і майбутнім часами, наприклад, в англійській - дітям пояснять аж у 4-му класі.
  • А що таке Present Perfect (теперішній час доконаного виду) школярі дізнаються вже у старшій школі.
  • І взагалі  вивчати мови має стати цікавіше, бо вчителі іноземної мови подаватимуть нові знання школярам за допомогою пісень, віршів і відеоматеріалів. Тобто нарешті наші люди почнуть просто говорити англійською, як це вміють робити мільярди людей різних рас на всіх континентах.
Природознавство
  • Замість десяти проектів (це коли дитина має готувати, а для того -  невідомо де шукати інформацію, наприклад, про рідкісну тварину), відтепер у перший рік 
  • навчання готуватимуть два проекти у і по чотири у наступних класах.
  • Чимало тем з природознавства, інформація про які є заскладною і не відповідає віку, наприклад, «Опріснення води» чи «Встановлення джерел забруднення повітря», вилучать з програми початкової школи, і вивчатимуть у курсі географії у старшій школі.
Фізкультура
  • Нарешті обіцяють відмовитися від військових команд на зразок «Клас, струнко!» чи «Рівняйсь!».
  • На фізкультурі відтепер замість  конкретних спортивних дисциплін, наприклад, лижного бігу буде більше вправ з оздоровчої гімнастики та релаксації, а також більше рухливих ігор, таких як бадмінтон чи фрізбі (кидання пластмасового диску двома чи більше гравцями із рук в руки так, щоб диск не торкнувся землі).


Вчитися таки буде легше.

З 1 вересня для першачків та початкових класів, включно до 4 класу, Міносвіти зменшило навантаження. Зміни невеликі. Програма скорегована на 5-10%, але нововведення відчують усі. Учні вже не повинні будуть читати на швидкість, писатимуть олівцями, а з літератури приберуть радянських авторів, замість них з’являться сучасні українські.
Писатимуть олівцями замість ручки, так можна буде легко виправляти помилки і не боятись зауважень вчителя.

Щоб учитись було легко, вчителям заборонять навіть писати червоною пастою в дитячих зошитах. А ще, зовсім скасують читання на швидкість.







Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...