Подорож до країни звуків
На дивній-дивній планеті, отакій, на якій живемо ми з вами, була собі
країна дивних-дивних малюків. І керував незвичайною країною мудрий чарівник,
якого звали Грамотійчик.
Слайд 1(Грамотійчик – «рухомий» персонаж)
Маленькі мешканці країни, як і ви,
діти, уміли розмовляти, полюбляли розважатися, гратися.
Тоді їхні голоси звучали Слайд 2 (звуки звучать,
ми їх вимовляємо та чуємо)
довкола і радували Грамотійчика.
А коли звуки втомлювалися, то зручненько вмощувалися на папері у вигляді
літер.
Слайд 3 (літери пишемо
і читаємо)
І обов’язково на визначені місця.
Вдень дивні жителі навчалися в такій самісінькій школі, як оце і ви, дітки.
В такому самому затишному класі, як і наш. А на уроках старанно працювали, щоб
бути грамотними, як мудрий Грамотійчик. Після кожного уроку маленькі школярики
вибігали як ви думаєте, куди? Звісно, на перерву. І були серед них, як і серед
вас, такі самісінькі хлопчики та дівчатка.
Дівчатка, як і личить бути дівчаткам, не бешкетували, не бігали по
коридору. Не кричали, хоч і мали дивні співучі голоси. Їх голоси звучали, не
зустрічаючи ніяких перешкод. Тому дівчатка могли безперервно співати. А отже,
полюбляючи спів, всю перерву вони співали. А як ви гадаєте, вони співають так,
як і наші дівчатка? А ви хочете почути як вони звучать? Грамотійчик приготував
сюрприз. Ви зможете не тільки почути голосні, а і поспілкуватися з ними.
Слайд 4 вставка у презентацію (логопедична гра)
За їх безперешкодні голоси, дівчаток назвали ГОЛОСНИМИ звуками. І співали голосні
обов’язково по черзі. Коли такий заспівувач потрапляв до складу у слові, то цей звук ставав
наголошеним. І вимовлявся з особливою силою голосу. А Грамотійчик ще й
наголошував звук і чіпляв на голівку дівчинки -заспівувача ось такий бантик.
Слайд 5 (школа)
У тій школі, як і у нашій з вами, окрім дівчаток жили, хто, як ви гадаєте? Так,
звичайно ж, хлопчики. Вони не були такими голосистими, як дівчатка, але їх звучання
теж було чути. Хлопці намагалися співати, як дівчатка, але їхньому звучанню
постійно щось перешкоджало. Хлопчиків
назвали ПРИГОЛОСНИМИ. Доречі, вони були такі самісінькі хлопчики, як і у
нашій школі. Бо були серед них дуже різні за своєю вдачею хлоп’ята. Може хтось серед них впізнає і себе. Тому
уважно прислухайтеся та придивляйтеся.
Декотрі із хлопців, щойно кликав дзвоник на перерву, миттю вилітали із
класу, аж п’яти горіли, та кричали, кричали й бігли хтозна куди, збиваючи всіх
з ніг. А це добре, як ви гадаєте? Звісно, ні. Від того крику у інших учнів
починала боліти голова. І чарівник, щоб чути, де знаходяться ці дзвінкоголосі пустуни, чіпляв їм до светриків такий кругленький дзвіночок. Коли такі
приголосні потрапляють до складу слова, біля них є зображення ось такого
кругленького дзвіночка. Їх назвали дзвінкими
приголосними звуками.
Слайд 6 анімація 1 (позначка дзвінкості біля ряду
приголосних)
Ви їх обов’язково зустрінете в наших підручниках.
А були і такі, які бешкетували без крику, але гучно гупотіли, стукали
ногами, лякали дівчаток шипінням і сичанням. І навіть не чули, коли їм вчитель
чарівник робив зауваження.
-
Певно вони глухі, - засмучено зітхав Грамотійчик.
Слайд 6
анімація2 (приголосні глухі в нижній ряд, доповнюючи пари дзвінких)
Як же він приборкував
таких хлопчиків, на вашу думку? Він шепотів їм на вухо.
А іще серед хлопчиків-приголосних, як і серед наших з вами хлопчиків, відвідували
школу і різні за характером хлопчики.
Одні з них мали м’який характер. Вони поважали дівчаток, захищали їх. Тому
називалися такі хлопчики м’якими
приголосними звуками.
Слайд 7 анімація1 (м’які приголосні в один ряд)
Інші з них мали твердий характер і були дуже
впертими та нестримними. Їх назвали твердими
приголосними звуками.
Слайд 7 анімація 2 (тверді приголосні в другий ряд, утворюючи пари)
На перерві, поки не бачить вчитель, такі пустуни смикали дівчаток за кіски.
І тоді дівчатка ображалися та плакали. Але ж вчитель наш був чарівником. Тому
він усе бачив. Як ви гадаєте, таких пустунів потрібно було наказати? Так. За
свої вчинки кожна людина має відповідати. А вам цікаво, як пустунів провчав наш чарівник Грамотійчик?
Коли наставала ніч і всі лягали в ліжечка, чарівник стелив м’яким
приголосним по два матрасика, аби їм м’яко було спати.
Слайд 8 анімація 1 (позначення =)
А твердим приголосним – по одному, щоб їм було твердо спати.
Слайд 8 анімація 2 (позначення -)
І тоді тверді приголосні всю ніч
вовтузилися в ліжечках і жалкували про свої погані вчинки.
Чи сподобалася вам казочка про голосні та приголосні звуки?
Я як ви гадаєте, що потрібно зробити, аби звуки у словах дружили?
(Висловлюються версії. Вчитель підводить до думки, що звуки спочатку потрібно
правильно розселити, та потім упорядковувати їх у слова їх у слова).
1. Ознайомлення з принципом «розселення букв на позначення звуків».
Метод підсилення, прийом візуалізація, колірний акцент
Червоні будиночки – голосні. Сині (м’які)та зелені (пом’якшені) –
приголосні. Дзвінким зображуємо кружечок.
2. Методика визначення м’яких та пом’якшених приголосних
звуків в системі розвивального навчання.
1)
Метод перетворення слухової моделі , прийом
закономірність
2)Дружба з і, я, є, ю. Дружба зі «ь».
2)Метод зв’язування, прийом сюжет або метод підсилення
прийом небилиця
Губні, шиплячі,гортанні, фб п в м ф ж ч ш г к х пом’якшені – КОМА
Д Т З С Ц Л Н Р Й
м’які – знак на позначення наголосу вгорі праворуч, яким домовилися позначати в позиції біля приголосного його м’якість
3)Відеофрагмент. Метод підсилення прийом емоційний акцент
Немає коментарів:
Дописати коментар