пʼятниця, 3 листопада 2017 р.

Шола майбутнього першокласника

Заняття № 1

МЕТА : познайомитися з дітьми для подальшої співпраці, зацікавити дітей до занять; розвивати увагу, пам'ять, мислення, просторове уявлення;розвивати навички аналізу, синтезу, узагальнення;сприяти розвитку моторного компонента графічних навичок;сприяти фізичному розвитку дітей; виховувати поважне відношення один до одного, сумлінність до праці.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.МОТИВАЦІЯ ПОЧАТКУ ЗАНЯТТЯ
 - Доброго дня, діти! Як ви себе почуваєте? Який у вас настрій?
3.ОСНОВНА ЧАСТИНА
3.1.ГРА «МІКРОФОН» (виявлення дефектів у мовленні)
 - Зараз ми пограємо в гру і познайомимося. У мене в руці мікрофон.
 - Ви знаєте навіщо людині мікрофон?
 - Для чого?
 -  Хто ним користується?
 - Уявіть собі, що ви видатні люди, наприклад, вчені, співаки, актори. І у вас беруть інтерв’ю – знайомляться з вами.
 - Ви вмієте відповідати на питання? Спробуємо.
- Як вас звати?
- Чи подобається вам ходити до дитячого садочка? Чому?
- Чи готові ви навчатися у школі?
- Чим ви любите займатися у вільний час?
- Чи є у вас улюблена тварина?
- Яка ваша улюблена пора року?
- Ваша улюблена казка, мультфільм?
- Ваш улюблений вид спорту?
- Ваші улюблені речі?
- Ким мрієте стати?
 - Сьогодні на заняття до вас ми прийшли разом з бджілкою.
Бджілка трудівниця залетіла в клас,
До роботи бджілка запросила нас.
Зараз на уроці бджілці допоможемо,
Разом із трудівницею все зробити зможемо!
2. Вправа «Слухай, запам’ятовуй, відповідай»
Дружба
Жила – була бджілка Марушка. Вона була веселою і працьовитою, любила збирати нектар з пахучих квітів. Одного разу бджілка вирішила полетіти до своїх подруг Маї та Таї. Дорогою до них вона потрапила на чудову галявину, де росло багато-багато чудових квітів. Марушка так захопилася збиранням нектару, що не помітила хлопчика, який прийшов за квітами. І коли він проходив понад квіточкою, де сиділа Марушка, то ненавмисне пошкодив їй крильце. Марушка сіла і заплакала.
У той самий час на галявину прилетіли Мая і Тая. Вони відразу зрозуміли, чому Марушка не весела. Вони відірвали від квіточки пелюстку і приклали на місце пошкодженого крильця. Марушка зраділа, що знову може літати. Радісна бджілка змахнула крильцями і разом з подругами почала пурхати з квітки на квітку.
Звідусіль звучав веселий передзвін лугових квітів, які виконували мелодію дружби.
 - Як звати нашу бджілку?
 - Як звати подруг бджілки Марушки?
 - Куди летіла бджілка? Навіщо?
 - Кого бджілка не помітила на галявині серед квітів?
 - Що зробив хлопчик бджілці?
 - Чи навмисне хлопчик пошкодив крильце Марушці?
 - Хто прилетів на допомогу бджілці?
 - Як Тая і Мая допомогли Марушці?
 - На ваш погляд, Тая і Мая добрі друзі, чому?
3.Вправа «Допоможи бджілці» (розвиток зорово – моторної координації)
 - Уявіть себе бджілкою. Необхідно з кожної квіточки зібрати нектар. Для цього потрібно провести лінію через середину «доріжки» не торкаючись меж, щоб бджілка не збилася з «дороги»
і не заблукала. Олівець повинен весь час рухатися по паперу, інакше бджілка не зможе швидко дібратися до вулика.
4.Вправа – фізхвилинка «Частини тіла»
 - Разом з бджілкою відпочинемо і пограємо в гру.
Я називаю частину тіла, ви до неї торкаєтесь, я виконую разом з вами, але буду навмисне припускатися помилок, проте ви повинні виконувати правильно, не звертаючи увагу на мої помилки. Слухайте ы показуйте тільки те, що я кажу.
Під музику починаємо!
Ноги, голова, рука, вухо, ніс, руки, живіт, очі, волосся тощо.
5. Математичне завдання
 - А зараз наша маленька бджілка просить вас допомогти їй виконати математичні завдання.
1. Чого більше квадратиків чи кружечків? Чого більше зафарбуй зеленим кольором!

2. Останнє завдання треба обвести малюнки по крапочкам та розфарбувати іх, не виходячи за контури. (розвиток зорово – моторної координації)

4. Підсумок заняття

Чи сподобалося вам наше заняття?
А що саме сподобалося?
А чим ми взагалі сьогодні займалися?


















Заняття № 2
Мета: навчати дітей чітко і зв’язно висловлювати власні думки; визначити рівень розвитку монологічного мовлення та фонематичного слуху; розвивати дрібну моторику рук; виховувати любов до родини та навколишнього середовища; сприяти вихованню поваги один до одного.
Хід заняття
1.   Організація початку заняття
2.   Мотивація початку заняття
3.   Основна частина
1.Слухання казки «Колобок»


Загадка
Хто кругленький і смачненький.
Із віконця скік та скік
Втік від баби і від діда
До лисички на язик? (Колобок)
2.Бесіда за ілюстраціями до казки
- Спочатку покажемо, як баба місила тісто.
-Тепер скатаємо колобок і поставимо в піч.
- Виймаємо колобка із пічки. Ой, який він гарячий! Поставимо колобка на
віконце. Як смачно він пахне! Понюхаємо.
- А колобку нудно на віконці лежати, він стрибнув на доріжку й покотився.
Покажіть,як котиться колобок.
- Котився колобок, котився, а на зустріч йому.., хто? (зайчик).
- Так, зайчик. Який зайчик у казочці? (сіренький, маленький, має довгі вушка,лапанчик).
 -Чому лапанчик? (бо в нього швидкі довгі лапки).
- Покажіть, як стрибав зайчик?
- Котився колобок далі і зустрічає... кого? (вовка).
- Вовк який? (сірий, сердитий, зубастий, голодний).
- Покажіть вовка, який він сердитий,, які в нього гострі кігті, як він ішов?
- І від вовка колобок утік. Покотився далі, а на зустріч йому... (ведмідь).
- Який ведмідь? (великий, вайлуватий, волохатий, коричневий).
- Покажіть, як ішов ведмідь, перевалювався.
- Так й від ведмедя колобок утік. Котиться колобок, а тут він зустрічається з ким? (з лисичкою).
Яка лисичка? (руда, хитра).
Як ішла лисичка, покажіть?
- Що сказала лисичка колобку? (колобок, колобок, я тебе з’їм).
- Яким голосом говорила лисичка? (хитрим).
- А що ж відповідав колобок? (не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю).
- Яким голосом говорив колобок? (лагідним, веселим).
- Лисичка й каже: «Ану, заспівай!». Допоможемо колобку заспівати пісеньку? ( Діти разом із вчителем виконують пісеньку).
- Що далі сталося із колобком? (лисичка його з 'їла).
3.3. Дидактична гра «Чий, чий голосок?» (розвиток фонематичного слуху)
3.4. «Виконай за зразком»

 - Спочатку вам потрібно здогадатися, де чиї тіні, з’єднати тварин з їх тінями.
Перевіримо.
 - Обводимо по контуру яблуко та грушу.
 - Зараз продовжимо прописувати такі елементи письма.
Пряма похила лінія, починаємо писати з верхньої додаткової лінії до нижньої рядкової лінії, пишемо зверху вниз, під нахилом. Нахил співпадає з похилою лінією зошита.

3.5. Фізхвилинка
4. Заключна частина
4.1. Ліплення «Моя улюблена тварина»
1. Бесіда.
— Діти, ви бували у зоопарку, бачили звірів, які живуть у ньому? Дехто з вас бачив тварин у цирку, в кінофільмах, на кольорових фотографіях та ілюстраціях. Вдома ви граєтесь з іграшковими тваринами. Саме іграшки, які ви принесли сьогодні на урок, допоможуть вам виліпити з пластиліну улюблену тварину.
 - Розглянемо наприклад, форму іграшкової лисиці. У неї маленька го-лова, загострена до носа, тулуб видовженої форми, довгий хвіст, короткі тонкі лапки.
Гостроносенька, хвостата
Ця тваринка рудувата.
Хутро в неї гарне, пишне,
Особливо хвіст розкішний!
На зайців вона полює,
Бідолашних нюхом чує!
Мишу й птаха може з’їсти,
Може і в курник залізти!
Полюбляє і рослини:
Ягоди, плоди, насіння.
Взимку їй також не спиться,
А зовуть її... (лисиця).
 - А яка лисичка за характером? Які риси її характеру лягли в основу ба-гатьох народних та літературних казок? Назвіть відомі вам казки про лисичку-сестричку.
2. Перегляд демонстраційного матеріалу.
Обговорення особливостей будови тіла різних тварин.
3. Послідовність ліплення вчителем й учнями лисички (колективна робо-та).
— Для ліплення лисички потрібно поділити пластилін на чотири частини. З найбільшого шматочка зліпити тулуб. Із другого — голову, ви-тягнувши мордочку і зробивши вуха. Третю частину поділити на чоти-ри однакових шматочки — це будуть лапи. З останнього шматочка пластиліну зліпіть хвіст. Частини з’єднайте. Так само можна виліпити й іншу тваринку.
5.Підсумок заняття
 - Чи сподобалося вам заняття?
 - Чому?
 - Що саме ви запам’ятали?
 - Чому навчилися?
 - Дякую вам за зустріч, на все добре, до побачення!



















Заняття № 3
Мета: створити позитивний настрій, активізувати дітей; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення; розвивати довільну увагу, дрібну моторику; розвивати вміння зосереджуватись, виконувати завдання, орієнтуючись на зразок; виховувати відповідальне ставлення до оточуючого світу; формувати повагу до однолітків.
Хід заняття
1.Організація робочого місця
2.Мотивація початку заняття
 - Доброго дня, діти! Я рада Вас бачити. Як ваші справи, який у вас настрій?
 - Сьогодні ми з вами продовжуємо гратися, навчатися і розвиватися.
У школі я вчуся не марно,
Працює мій мозок старанно.
Увагу і пам'ять свою розвиваю,
Нову інформацію швидко сприймаю.
 - Подивіться, у мене в руці будинок розумних казкових героїв. У цьому будинку 6 дверей, які замкнені ключем, за кожними дверима живуть казкові герої, які для вас приготували випробування, якщо ви виконаєте всі завдання – отримаєте грамоту «майбутнього першокласника». Але ви повинні активно працювати, один одного не перебивати, слухати і поважати думку кожного.
Готові?
3.Основна частина
Завдання 1.  «Щось тут не так»
 - Допоможіть мені відчинити перші двері.
За синіми дверима живе Лисичка, вона для вас приготувала гру «Щось не так»
Гра «Щось тут не так»
Гарбузи їдять малину,
Малюки ростуть під тином,

Жабеня летить в ракеті,
Космонавт спить в очереті.

Грак в пустелі заревів,
Крилатий лев гніздечко звив,

Тесляр сяє в небесах,
Місяць ремонтує дах.

Цей поет – справжній дивак!
Написав він все не так!
Швидко виправляйте
По місцях все розставляйте!

 - Молодці, ви правильно виконали завдання Лисички, тож отримайте 2-й ключ від дверей нашого будиночка.
Завдання 2 «Геометричні приклади»
 - Ось вам ключ від других дверей.
За другими дверима заховався Ведмедик, він теж зібрався йти до школи, але не вміє виконувати дії додавання і віднімання. Ми йому допоможемо і отримаємо третій ключ.
Перед тим як рахувати, давайте з вами повторимо:
 - Які дії над числами ви знаєте? (додавання, віднімання)
 - Яким знаком ми позначаємо дію додавання, дію віднімання?
 - Коли ми додаємо, результат збільшується, чи зменшується? А при дії віднімання?
 - Перед вами приклади, але не з числами, а з геометричними фігурами, спробуємо їх виконати.
Завдання 3 «Плутанина»
 - За цими дверима живе Кішка і у неї є для вас завдання «Пастка».
Спробуйте знайти невідповідності на малюнку і розказати, як має бути.
Завдання 4
 - А за цими дверима заховалася фізхвилинка.
Нагадаю вам правила безпеки, відійдіть один від одного на небезпечну відстань. Обережно виконуйте всі вправи, щоб не зачепити своїх однолітків.
Молодці, всі активно танцювали, відпочили, отримали четвертий ключ.
Від Зайчика ми отримали п’ятий ключ
Завдання 5 «Що зайве?»
 - В цьому будинку живе Їжак , який працює за комп’ютером, він приготував для вас завдання «Що зайве?»
4.Заключна частина
 - Ви довели казковим героям, що ви сильні, розумні, уважні діти.
Ви виконали всі завдання казкових героїв,  які мешкали у цьому будинку, відкрили всі дверцята, отримували ключики – «знань».
5.Підсумок
 - Чи сподобалося вам заняття? Чому? Що саме ви запам’ятали? Чому навчилися?
Дякую вам за зустріч, на все добре, до побачення!












    
Заняття №4
Мета: ознайомити учнів з основними правилами письма; учити дітей орієнтуватися на сторінці аркуша; учити правильно тримати ручку, олівець, обводити по контуру; виробляти навички правильного сидіння за партою, вміння розміщувати аркуш на парті; виховувати уважність, охайність.
Обладнання: плакати «Як правильно сидіти за партою під час письма».
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потягнулись,
До заняття повернулись.
ІІ. Актуалізація знань
1. Загадка
П’ять братів разом живуть, працюють,
Один одному допомагають,
Один одного поважають. (Пальці на руці)
2. Вивчення напам’ять вірша
— Згадайте, як звуть пальці на руці.
Оцей пальчик — мій дідусь,
Оцей пальчик — баба,
Оцей пальчик — мій татусь,
Оцей пальчик — мама,
А маленький пальчик — я,
Ось і вся моя сім’я!
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з правилами користування ручкою, олівцем
Учитель розповідає про правила користування ручкою, розміщення зошита, аркуша на парті. Учні розглядають плакати «Як правильно сидіти за партою», «Як правильно тримати ручку». (Сіли рівно, ноги поставили на підставки, обидві руки лежать на парті, аркуш поклали перед собою, лівою рукою притримуйте його. Ручку тримайте трьома пальцями: великим, середнім, вказівним, але писати допомагає вся рука.)
2. Вивчення вірша
Зошит свій я відкриваю,
Навкоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь,
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
ІV. Фізкультхвилинка
Раз, два — дерева,
Три, чотири — вийшли звірі,
П’ять, шість — пада лист,
Сім, вісім — птахи в лісі,
Дев’ять, десять — це сунички
Підвели червоні личка.
Фізхвилинка
V. Закріплення набутих знань
1. Робота над загадками
• Я беру в свою правицю
Із пенала паляницю.
Я писати тільки вчуся,
Зосереджуся, зберуся.
Крапка, рисочка, карлючка,
Наче пишем — я і… (ручка).
• Чи в клітинку, чи в лінійку
Чистим був, та за хвилинку,
Мерехтить від цифр і літер…
Здогадались, що це, діти?
Ручці він говорить: «Прошу!»
Це шкільний, учнівський… (зошит).
• Наче райдуга, в коробці
Розмістились гарні хлопці.
Всі, неначе на підбір,
Тільки різний в них мундир,
Що за хлопчики оці?
Кольорові… (олівці).
• Рівно риску проводи
І квадратик спробуй,
Та візьми спочатку ти
Цю пряму особу.
Натиск витримає стійко,
Впевнена, струнка… (лінійка).
2. Бесіда про правильне розміщення малюнка на аркуші
3. Практична вправа в зошиті
— Розташуйте правильно малюнок на аркуші. Угорі малюємо хмарки, зірочки на небі, нижче — ракети, що готуються до старту.
За контур малюнка не виходьте! Розфарбуйте в одному напрямку.
Олівець тримайте правильно.
VІ. Підсумок заняття
Повторення гігієнічних правил письма
— Що таке аркуш? (Дві сторінки)
— Що таке сторінка? (Одна сторона аркуша)





    
Заняття №5
Мета: дати учням уявлення про сітку зошита, рядки; розвивати дрібну моторику руки; опрацьовувати навички письма ліній; виховувати у дітей культуру поведінки, увічливість під час спілкування.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Загадка
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а навчає. (Книга)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Бесіда
— Те, що ви назвали, — слово чи речення?
— Чому?
— Складіть речення зі словом книга.
2. Складання схеми речення про книгу
3. Повторення правил письма, назви сторінок
Ось свій зошит я відкрию,
Так як вчили покладу,
Сяду рівно, не зігнуся,
За роботу я візьмуся.
ІІІ. Робота над новим матеріалом
1. Розфарбовування малюнків
2. Розкладання іграшок в один рядок, кружечків — у другий. Пояснення вчителя про рядок.
3. Розглядання рядків зошита: робочий рядок, додатковий рядок
4. Який рядок верхній? нижній? (Обвести червоним олівцем верх-
ній рядок, зеленим — нижній.)
5. Розглядання плакату «Як правильно тримати ручку?» (Обговорити, як рухаються рука і ручка на аркуші зошита.)
V. Практичні вправи
1. Розвиток дрібних м’язів руки. Написання коротких та довгих ліній
Ви ставайте рівно, палички,
Палички-виручалочки,
Та не знає навіть мама,
Як нам важко,
Щоб вони стояли прямо.
!
2. Проведення ліній різним письмовим приладдям (олівець, пензлик, фломастер)
Фізхвилинка
— Учіться з’єднувати лінії по точках! Продовжте самостійно до кінця рядочка.
VІ. Заключна частина
1.   Гра «Лелека»
Діти стають у коло. Високо піднімаємо коліна відповідно до тексту.
Лелека, лелека довгоногий,
Покажи додому дорогу.
Топай правою ногою,
Топай лівою ногою,
Знову - правою ногою,
Знову - лівою ногою.
Після - правою ногою,
Після - лівою ногою.
Ось тоді прийдеш додому!
2.   Гра «Не зівай – відповідай»
(Вчитель говорить – 1, учні – 2, вчитель – 3, учні – 4, і т.д. до 10 і від 10 до 1.)
VII.Підсумок
— Що вам на занятті найбільше сподобалося?
— Як слід сидіти за партою?  Як правильно тримати зошит чи аркуш? 

Заняття № 6
Мета: уточнювати і поглиблювати уявлення дітей про процес і результат лічби; розкривати правила лічби; продовжувати вчити дітей правильно і послідовно називати під час лічби числівники; на основі практичних дій із предметами, розглядання малюнків навчати дітей визначати одиничні предмети і сукупності предметів, бачити їх у навколишній дійсності, спонукати дітей до вивчення потішок, закличок; формувати уяву про особливості українського менталітету: емоційність, миролюбність; розвивати мислення, просторову уяву; виховуватизосередженість, старанність, вміння долати труднощі.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько!
Посміхніться ви до мене,
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Тренувальні вправи у лічбі предметів і називанні чисел
1. Робота з геометричним матеріалом
 - У кожного учня в конверті — геометричні фігури. Вони їх дістають та рахують.
2. Учитель по черзі виставляє на набірному полотні матеріал для лічби, учні рахують предмети у прямому та зворотному порядку.
3. Учитель пропонує уважно стежити за лічбою іграшок. Спершу він рахує всі іграшки поряд і повідомляє результат, вдруге — одну іграшку навмисне пропускає, втретє — одну іграшку лічить
двічі. Щоразу отримано різний результат.
Висновок: під час лічби не можна пропускати предмети і не можна рахувати двічі один предмет.
4. Розглядаючи малюнки, діти кажуть, що не можна порахувати дерева у лісі, зірки на небі, адже їх багато.
— Чого ще буває багато? (Машин, людей, будинків тощо)
— Що буває тільки одне? (Місяць, сонце, голова)
ІІІ. Фізкультхвилинка «Весела лічба»
Раз, два — дерева.
Три, чотири — вийшли звірі.
П’ять, шість — пада лист.
Сім, вісім — птахи в лісі.
Дев’ять, десять — це сунички
Підвели червоні личка
IV. Розучування потішок
Малювала зранку мишка
Три цукерки, два горішка,
А в обід в куточку сіла
І смачний малюнок з'їла.

***
Заєць спати захотів,
Сам ліжечко постелив,
Сам зробив собі подушку,
Примостив її під вушко.
Тільки дуже довге вушко -
Все звисає із подушки.

***
Скочив котик,
Сів на плотик.
Миє ротик
І животик.
Він біленький
І чистенький, -
Гарний Мурчик
мій маленький.
V. Підсумок
Чи сподобалось вам заняття?
Ви втомилися? Важко було? Цікаво?
Які предмети ми будемо вивчати у початковій школі?
Чому вчитися будемо?




















    
Заняття № 7
Мета: формувати вміння виконувати штрихування фігур різної форми; сприяти розвитку вміння дотримувати правильну посадку при листі; створювати умови для розвитку зв'язного мовлення, творчих здібностей; формувати інтерес до заняття.
Хід заняття
1.Організаційний етап
Пролунав довгоочікуваний дзвінок,
Вас, хлопці, покликав на урок.
Час даремно ми не втрачаємо,
А починаємо працювати.
2.Основний етап
2.1.Вступна бесіда

— Дыти, сьогодні до нас у гості прийшов художник з чарівної, барвисто
ї країни — Олівець.
(На дошці зображення олівця)
— Олівець хоче з вами відправитися в казку. Але тільки знайте, що в дорозі ви будете не тільки слухачами, але й учасниками.
Щоб казки не образити—
Треба їх частіше бачити.
Їх читати і малювати,
Їх любити і в них грати.
2.2.Знайомство з казкою «Три порося
ти»
2.3. Бесіда за змістом казки
 - Ось така казочка. Поросята перемогли страшного Вовка. Хто як гадає, чому? (Тому, що вони були разом. Тому, що у них був кам`яний будинок). Добре. А хто ж побудував будинок з каменю? (Старший брат. Він багато працював, молодші брати тільки забавлялися та насміхалися з нього). Виходить, для того, щоб уміти себе надійно захистити, треба дуже багато працювати і сумлінно всьому навчатись. А зараз давайте пригадаємо, що робив старший брат, коли Вовк почав стукати у двері? (Він швидко зачинив двері на засув). Тобто, старший брат не злякався, бо він знав, що треба робити. А хто з вас зостається один? Так, зрозуміло. А хто знає, що треба робити, коли до вас стукає або дзвонить незнайома вам людина?
3. Заключна частина
3.1.Робота в зошиті
Олівець пустотливий
На листочку заводний,
А на ділі це означає:
— Живописні завдання
Нам з тобою по плечу,
Намалюю, що хочу!
Перетворення кіл в різні предмети
(По закінченню роботи хлопці розповідають про своїх «перетворення»: сонечко, бублик, кульбаба, рятувальний круг, ґудзик, м'яч, клубок ниток, ромашка.)
3.2. Фізкультхвилинка
Раз — піднятися, потягнутися.
Два — нагнутися, розігнутися.
Три — в долоні три бавовни,
Головою три кивки.
На чотири — руки ширше,
П'ять — помахати руками
І за парту сісти знову.
Ст. Воліна
3.3. Штрихування кіл
(Вчитель показує зображення кола.)
— Яка це геометрична фігура?
— Чим відрізняється коло від квадрата?
(У квадрата є кути, а у кола немає кутів.)—У зошиті у вас зображені кола. Виконайте олівцем зверху вниз. Дотримуйтесь однакову відстань між штрихами. Не заходьте за контур кола.
Перетворення прямокутників в різні предмети
(Вчитель показує зображення прямокутника.)
— Яка це геометрична фігура?
—Чим відрізняється прямокутник від кола?
В які предмети можна перетворити прямокутник?
(По закінченню роботи
діти  розповідають про своїх «перетворення»: пенал, портфель, акваріум, книга, килимок, паркан, валіза,)
3.4. Штрихування малюнка
4. Підсумок заняття
Сьогодні пройшов незвичайний казковий урок. Мені дуже сподобалося, як ви працювали на уроці.
- Наш урок підійшов до кінця. Підведіть підсумки своєї роботи, закінчивши одну з пропозицій:
«На уроці я навчився...»;
«На уроці мені було цікаво...»;
«На уроці мені було важко...».
- Поверніться один до одного і обміняйтеся посмішками. Всього вам доброго!
    
Заняття № 8
Мета: збудити і підтримувати у дітей інтерес до книжки, до читання; ознайомити з найпростішими структурними елементами дитячої книжки, учити уважно слухати читання дорослого, відповідати на поставлені запитання; сприяти глибшому розумінню змісту прослуханого твору шляхом відтворення міміки й жестів персонажів; розвивати навички виконувати вправи у верхньому, нижньому рядку; виробляти у дітей навички правильного сидіння, уміння користуватися ручкою, олівцем; виховувати дбайливе ставлення до книжки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент. Привітання
Доброго дня, ліси і поля!
Доброго дня, плането Земля!
Щастя й здоров’я всім людям бажаємо,
З радістю в школу до знань поспішаємо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Загадка
Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
2. Розповідь учителя «Як книжка потрапила до людей»
— Хто з вас любить читати? Розгортаєш книжку — й опиняєшся у далекій казковій країні.
Розглядання книжок із малюнками.
— Давно на землі не існувало книжок, а люди не вміли їх виготовляти. Вони писали на каменях, стінах печер, вояцьких щитах, адже не було ані паперу, ані олівців, ані ручок. Потім почали писати на книжках, виготовлених із глини.
Дещо згодом люди навчилися писати на тонкій телячій шкірі, на папірусі (болотяній рослині). Справжній папір, на якому пишуть зараз, люди навчилися виготовляти дві тисячі років тому. Тоді почали писати книги, хоча це потребувало багато часу. Нині книги друкують. Сьогодні книжка всюди поруч із нами. Вона — наш друг і порадник.
ІІІ. Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки.
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочеш трохи пострибати?
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
ІV. Робота з книгою
1. Розглядання книг з дітьми. Ознайомлення з правилами збереження книги
— Як улаштована книга?
Діти розглядають книгу з першої та четвертої сторінки обкладинки (ілюстрації, назва). Згодом ознайомлюються з книгою посторінково.
— Розгляньмо обкладинку книжки.
— Хто (що) зображено на малюнку?
— Розгортаємо першу сторінку…
Правила поводження з книгою
• Книжки не можна рвати, бруднити, заламувати сторінки.
• Перегортати сторінки можна лише за краї.
• Надірвані сторінки необхідно охайно підклеювати.
• Слід користуватися закладкою.
2. До якої казки загадка?
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати? («Ріпка»)
3. Виразне читання казки вчителем
4. Бесіда за прочитаним з використанням ілюстрацій до казки з книги та додаткових малюнків героїв казки
V. Практичні вправи
1. Інсценування епізодів казки з імітацією рухів
2. Розглядання малюнка пилки
3. Письмо ліній, «як у пилки»
4. Письмо паличок, півовалів, овалів
5. Малювання орнаментна в рядках без виходу за межі рядка
VІ. Підсумок заняття
— Чого навчилися на занятті?
— Що вам найбільше запам’яталося?











Батькам
Як добре вміти читати!
 «Хто міг подумати, що шестирічну дитину, котра кілька років ходила в дитячий садочок, потрібно готувати до школи ще й удома?!» Такі обурені репліки можна було часто почути навесні й улітку від батьків, які приводили малюків записуватися до першого класу. Багатьох справді чекав неприємний сюрприз: попри те, що освіта в нас обов’язкова, до хорошої школи дитини без підготовки не візьмуть.
І хоча готовність хлопчика чи дівчинки до школи визначати повинні психологи за певними психолого-фізіологічними параметрами розвитку, знання в цій справі відіграють аж ніяк не останню роль. Майбутній першокласник повинен уміти більш-менш вправно читати, володіти основами математики (вміти рахувати, знати геометричні фігури, склад числа, розв’язувати нескладні задачки), мати уявлення про навколишній світ (свою родину, країну, природу тощо), а в деяких школах необхідно показати вміння писати й розмовляти англійською мовою.
Дечого навчають у дитячому садочку, але більшість вимог, які висувають до учня спеціалізовані школи чи ліцеї, — це програма підготовчої групи садочка, яку сьогодні вже скасовано. Шляхів у батьків кілька: змиритися з тим, що дитина навчатиметься у звичайнісінькій загальноосвітній школі (туди беруть без жодного тестування), водити малого (малу) до підготовчого класу при вподобаному навчальному закладі або займатися нею самим.
Як правило, підготовка до школи триває приблизно впродовж навчального року — тому прийом до підготовчих класів розпочинається вже у вересні (співбесіди в школах — з 1 квітня). У це самий час можна починати вишкіл майбутнього першокласника вдома. Судячи з відгуків батьків, найскладніше (не для малюка, для дорослих!) — навчити читати. Хоча насправді нічого особливо складного тут немає: просто не потрібно намагатися змусити дитину за одним присідом засвоїти абетку й почати читати.
Спершу необхідно розвинути цілу низку певних навичок і вмінь. Передусім дитині потрібно навчитися впізнавати форми й розпізнавати мало відмінні одна від одної деталі. Жодних особливих підручників для цього не потрібно: достатньо разом складати мозаїку, пазли, роздивлятися малюнки, в яких потрібно знайти приховані форми чи розбіжності. Словом, знадобляться різноманітні ігри, здатні розвивати спостережливість.
Далі малюк повинен навчитися розташовувати предмети в послідовності — зліва направо й навпаки (годяться для цього традиційні матрьошки чи будь-які інші іграшки, не вельми відмінні одна від одної — кубики, деталі конструктора). І, нарешті, розрізняти звуки слів на слух. Дитина в цьому віці цілком може назвати слово, що розпочинається з певного звука, знайти місце звука в слові (який за ліком звук «в» у слові «ківшик»?), тобто робити звуковий аналіз слова. Психолог Світлана Ладивір, керівник лабораторії дошкільного виховання Інституту психології ім. Г.Костюка пояснює: коли дитина вміє виділяти звуки в словах і визначати їхню послідовність, отже, вона готова опановувати читання і письмо.
Самі по собі заняття з малюком мають відбуватися в легкій невимушеній формі, ніби між іншим: на прогулянці, увечері під час читання казки тощо. Приміром, «назви перший і останній звук (не букву!) в слові «мама», «назви послідовно всі звуки в слові «дім», «давай пошукаємо риму до слова «сік» і т.ін. Спочатку потрібно пропонувати проаналізувати слова з трьох букв (дім, ліс, кіт), а потім із чотирьох і п’яти.
Дуже важливо, аби до моменту навчання грамоти дитина правильно вимовляла всі звуки мови — інакше можуть виникнути серйозні проблеми з читанням і грамотним письмом. Раніше за цим дуже суворо стежили в дитячому садку, а тепер усе віддано на відкуп батькам.
Вивчення безпосередньо букв краще розпочинати не за Букварем, а за звичайним плакатом-абеткою. Нехай дитина вивчить спочатку всього чотири-п’ять літер, зможе називати предмети чи тварин, чиї назви починаються з цієї букви. Можна запропонувати їй пограти в навчальну гру: написати на аркушику в довільному порядку всі букви, які вона вивчила, і запропонувати з’єднати в алфавітному.
Малюкам дуже подобається зображувати букви з допомогою власного тіла, вишукувати їх у вигляді різноманітних предметів (на яку букву схожий бублик?), знаходити на різноманітних табличках і вивісках на вулиці, ліпити з пластиліну. (До слова, у всі ці ігри можна грати і з цифрами.) Ще дуже непогано готує дитину до читання — запам’ятовування цілого образу слова. Для цього можна прикріпити до предметів домашнього інтер’єра таблички: «стіл», «шафа», «двері», «вікно».
Опанувавши всі ці навички, дитина цілком може братися до вивчення Букваря. Краще з цією метою взяти не шкільний підручник, а спеціально призначений для дошкільнят — у деяких є спеціальні методичні пояснення для батьків, без яких нефахівцеві обійтися складно.
Крім читання, як уже зазначалося, на співбесіді дитина має показати знання основ математики. Її можуть попросити полічити від одного до 10 й назад, продовжити ряд (приміром, «1, 3, 5...» або «2, 4, 6...), сказати, яка цифра стоїть після п’яти, але до семи, на скільки чотири більше від двох, чим відрізняється одна геометрична фігура від іншої тощо. Ясна річ, у кожній школі свої вимоги, і тому не зайве все-таки поцікавитися заздалегідь, що вимагатимуть від майбутнього школяра на співбесіді: нерідко дитина «зрізається» не тому, що не вміє, а тому, що просто ніколи цього не робила.
Готувати руку до письма психологи радять також ігровими методами — ліпленням, малюванням дрібних деталей, вирізанням із паперу, поступово розвиваючи дрібну моторику руки. Запропонуйте синові чи доньці повторити ваш малюнок, заштрихувати великі та дрібні деталі різними олівцями. Можна залучати малого й до домашньої роботи: приміром, разом із мамою ліпити вареники, пиріжки, перебирати гречану крупу (тренується впізнавати форму та виокремлювати зайве) тощо.
При цьому психологи наполягають: навчання має проходити в легкій, невимушеній формі, а самі заняття не мають тривати довше 10—15 хвилин — рівно стільки здатний утримати увагу дошкільник. Адже найважливіше в таких заняттях — прищепити дитині інтерес до роботи зі словом і числом, показати, що отримання знань — процес серйозний, але захопливий, який може приносити задоволення й нові відкриття.






    
Заняття № 9
Заняття 9
Мета: продовжити роботу над формуванням навичок письма; розвивати вміння уважно слухати читання дорослого, визначати персонажів казки, послідовність подій у творі, відтворювати зміст прослуханого твору з опорою на ілюстрації; виховувати любов і повагу до рідного слова.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент. Привітання
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День для вас веселим буде!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Загадки про казкових героїв. Гра «Відгадай казку»

• Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить. («Айболить»)
• Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати. («Котик і Півник»)
• Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів? («Червона Шапочка»)
• До школи прямує хлопчак дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця книжка тобі, чи не так?
В пригодах яких побував цей хлопчак?
(«Пригоди Буратіно»)
• Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати. («Вовк і семеро козенят»)
• Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дібрався
Скажем дружно:
«Здрастуй,... (Карлсон)!» («Малюк і Карлсон»)

• Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. («Колобок»)
• Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли,
Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув. («Коза-Дереза»)
• Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась? («Маша і ведмідь»)

2. Розглядання книжкової виставки казок. Називання казок за
ілюстраціями на обкладинці книжки
ІІІ. Фізкультхвилинка
Я намалюю зайчика для вас — раз!
Це у нього, бачите, голова — два!
Це у нього вуха догори — три!
Це стирчить у нього хвостик сірий — чотири!
Це очиці весело горять — п’ять!
Ротик, зубки, щоб морквину їсть — шість!
Шубка тепла, хутряна на нім — сім!
Ніжки довгі, щоб гасав він лісом — вісім!
Ще навколо посаджу дерева — дев’ять!
І хай сонце сяє з піднебесся — десять!
ІV. Практичні вправи
1.   Виконання письмових вправ






V. Підсумок заняття
Заняття наше, діти, закінчилося,
Хтось уже, мабуть, стомився,
Хто старався на занятті — молодець,
А заняттю вже кінець.

— Що запам’яталося найбільше?

Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...