пʼятниця, 3 листопада 2017 р.

Психолого-педагогічні основи РН

Психолого-педагогічні основи розвивального навчання Ельконіна-Давидова.  Навчання і розвиток
(тези для виступу)
Результативна складова засвоєння змісту початкової загальної освіти
У результативній складовій кожної освітньої галузі Державного стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
Що таке  компетентністний підхід в освіті розвивального навчання
Компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Ключова компетентність — спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Предметна компетентність — освоєний учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної з набуттям нового знання, його перетворенням і застосуванням;
Міжпредметна компетентність — здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей;
Уміння вчитися
(Г.А. Цукерман)
Ø Уміння знати про своє незнання
Ø Уміння виходити за межі відомого і знаходити недостатнє знання.
Прояви компетентності “уміння вчитися”
Ø освітня  самостійність  - уміння школяра створювати засоби для свого розвитку;
Ø освітня  ініциатива – уміння вибудовувати свою освітню траекторію, уміння  створювати необхідні для свого розвитку ситуації і адекватно їх реалізовувати;
Ø освітня відповідальність – уміння приймати рішення про готовність діяти в нестандартних умовах.


Д.Б. Ельконін про розвивальне навчання
«Ми знайшли ключ до проблеми розвивального навчання в молодшому шкільному віці. Цей ключ - зміст навчання».
                             Д.Ельконін, 1974

Зміст освіти за системою РН становлять:
 емпіричні знання і теоретичні знання
Емпіричні знання:
-        порівняння предметів та спостереження за ними (зовнішні властивості предметів);
-        конкретизація, як підбір ілюстрацій, приладів;
-        фіксація у словах термінах

Теоретичні знання:
-        аналіз ролі і функції (внутрішні відносини й зв’язки);
-        конкретизація як виведення з загальної основи й пояснення особливих й поодиноких проявів;
-        виражаються в способах розумової діяльності, а вже потім – условах-термінах.
Мета розвивального навчання
    Мета навчання – становлення  субєкта навчальної діяльності, тобто розвиток людини, яка хоче і вміє вчитися
Педагогічні умови породження дитячої ініціативності
Ø Учитель заохочує дітей до неімітаційної, нерепродуктивної поведінки.
Ø Учитель сприяє породженню в самих учнів гіпотез стосовно нового знання.
В.В. Давидов (1930 – 1998)
 про навчальну діяльність

Ø Специфіка навчальної діяльності – засвоєння школярами теоретичних знань та  загальних способів дій
Ø Теоретичний тип мислення – особливий спосіб підходу людини до розуміння речей та подій шляхом аналізу їх походження та розвитку
На розвиток чого впливає навчальна діяльність?
Ø Стійкий навчально-пізнавальний інтерес
Ø Прогностична оцінка, тобто уміння передбачати результати дії до самої дії
Ø Рефлексивний контроль, тобто розуміння, чому саме так слід діяти, а не інакше
Форми організації учнів у розвивальному навчанні
Ø загальнокласна дискусія
Ø мікродискусія в групах
Ø контрольно-оцінювальна робота в парах
Ø самостійна робота




Немає коментарів:

Дописати коментар

  24 травня, 2023 . Дистанційне навчання. 3 клас   1 урок – математика (о 8.30)   2 урок – 5 уроки – працюємо самостійно.   За...