Психолого-педагогічні основи розвивального навчання
Ельконіна-Давидова. Навчання і розвиток
(тези для виступу)
Результативна
складова засвоєння змісту початкової загальної освіти
У результативній складовій кожної освітньої галузі Державного стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
У результативній складовій кожної освітньої галузі Державного стандарту визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей.
Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій.
Що таке компетентністний
підхід в освіті розвивального навчання
Компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Ключова компетентність — спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Предметна компетентність — освоєний учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної з набуттям нового знання, його перетворенням і застосуванням;
Міжпредметна компетентність — здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей;
Компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Ключова компетентність — спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Предметна компетентність — освоєний учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної з набуттям нового знання, його перетворенням і застосуванням;
Міжпредметна компетентність — здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей;
Уміння вчитися
(Г.А. Цукерман)
(Г.А. Цукерман)
Ø Уміння знати про своє
незнання
Ø Уміння виходити за межі
відомого і знаходити недостатнє знання.
Прояви компетентності “уміння вчитися”
Ø
освітня самостійність - уміння школяра
створювати засоби для свого розвитку;
Ø
освітня ініциатива – уміння вибудовувати свою освітню траекторію,
уміння створювати необхідні для свого
розвитку ситуації і адекватно їх реалізовувати;
Ø
освітня відповідальність – уміння приймати рішення про готовність діяти в нестандартних умовах.
Д.Б. Ельконін про розвивальне навчання
«Ми знайшли ключ до проблеми розвивального навчання в
молодшому шкільному віці. Цей ключ - зміст навчання».
Д.Ельконін, 1974
Зміст освіти за системою РН становлять:
емпіричні знання і
теоретичні знання
Емпіричні знання:
-
порівняння предметів та спостереження за ними (зовнішні
властивості предметів);
-
конкретизація, як підбір ілюстрацій, приладів;
-
фіксація у словах термінах
Теоретичні знання:
-
аналіз ролі і функції (внутрішні відносини й зв’язки);
-
конкретизація як виведення з загальної основи й пояснення
особливих й поодиноких проявів;
-
виражаються в способах розумової діяльності, а вже потім
– условах-термінах.
Мета розвивального навчання
Мета навчання – становлення суб’єкта навчальної діяльності,
тобто розвиток людини, яка хоче і вміє вчитися
Педагогічні умови
породження дитячої ініціативності
Ø Учитель заохочує дітей до неімітаційної,
нерепродуктивної поведінки.
Ø Учитель сприяє породженню в самих учнів гіпотез
стосовно нового знання.
В.В. Давидов (1930 – 1998)
про навчальну діяльність
про навчальну діяльність
Ø Специфіка навчальної діяльності – засвоєння школярами
теоретичних знань та загальних способів
дій
Ø Теоретичний тип мислення – особливий спосіб підходу
людини до розуміння речей та подій шляхом аналізу їх походження та розвитку
На розвиток чого впливає навчальна діяльність?
Ø Стійкий навчально-пізнавальний інтерес
Ø Прогностична оцінка, тобто уміння передбачати
результати дії до самої дії
Ø Рефлексивний контроль, тобто розуміння, чому саме так
слід діяти, а не інакше
Форми організації учнів у розвивальному навчанні
Ø загальнокласна дискусія
Ø мікродискусія в групах
Ø контрольно-оцінювальна робота в парах
Ø самостійна робота
Немає коментарів:
Дописати коментар