субота, 3 грудня 2016 р.

Заняття та ігри розвивального характеру

Заняття та ігри розвивального характеру, розроблені та апробовані в рамках роботи творчої групи
Керівник творчої групи: Круглик Світлана Миколаївна, вчитель початкових класів, вчитель вищої категорії Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи Петрівської районної ради Кіровоградської області
Члени творчої групи: Круглик Світлана Миколаївна, Алєксєйчик Ольга Олексіївна, вчителі початкових класів; шкільний психолог  Васяніна Вікторія Володимирівна, вихователь і завідувач ДНЗ «Вербиченька» Коннік Алла Миколаївна
Вікова категорія дітей: від 4 до 6 років
Мета: впровадження наступності між дошкільним навчальним закладом та початковою школою з метою адаптаційної підготовки вихованців ДНЗ до навчання у школі; розвиток кричного мислення
Заняття з математики у різновіковій  групі ДНЗ «Вербиченька»
Мета:
·        Розвивати логічне мислення, пам'ять, зосередженість, дрібну моторику пальців;
·        Формувати критичне мислення дошкільників;
·        Виховувати уважність, активність на занятті, організованість, інтерес до математики;
·        Продовжувати вчити дітей рахувати в межах п’яти у прямому і зворотному порядку кількісною і порядковою лічбою;
·        Закріплювати  знання геометричних фігур (об’ємних і плоских), обіграти їх;
·        Продовжувати вчити порівнювати дві групи предметів, визначати відношення (більше, менше, порівну);
·        Вправляти у орієнтуванні в просторі.
Матеріал:
Демонстраційний – цифри, чарівна торбинка з іграшками, карточки з цифрами 1-5, кошик з грушами і яблуками, геометричний матеріал (плоских і об’ємних),  конверт із завданням від «їжачка», предметні картинки із зображеннями геометричних фігур, іграшкові тваринки, палички Кюїзенера.
Роздавальний – карточки зі  смужками, лист білого картону, іграшки, квадрати і коло  -  по 5 шт.
Заняття проводять: вчитель початкових класів Круглик Світлана Миколаївна, вихователь ДНЗ «Вербиченька» Коннік Алла Миколаївна
Хід заняття
І. Організація дітей до роботи
 В групу заходить Незнайко, який хоче потрапити в країну «Математики», але він нічого не знає і не вміє.
Вихователь
-         Залишайся з нами. Ми тебе навчимо. Пап ви, дітки, працюйте зосереджено, бо Незнайко буде у вас вчитися.




ІІ. Мотивація діяльності дитини
Вчитель
-         А для цього ти, Незнайку,  повинен подружитися з цифрами, навчитися разом з нами рахувати, бо ці знання допоможуть тобі, коли ти підеш до школи.
ІІІ. Робота над матеріалом
1)    Пряма і зворотна лічба в межах 5: гра «Чарівна табличка»
Із торбинки вихователь дістає іграшки, діти рахують.
-          Погляньте, хто до нас завітав іще у гості. Назвіть гостей. Як їх можна назвати одним словом? (Тварини). Порахуймо їх зліва направо, тобто так, як вони стоять по порядку. Скільки всього? (лічба1-5). Спробуємо порахувати цих гостей  у зворотному порядку (лічба 5-1).
Пропедевтика роботи з таблицею
Вчитель демонструє макет таблиці, заповнюючи її, вчить працювати вихованців садочка з таблицею.

кінь
поросятко
котик
індик
собака
№ у прямому порядку





№ у зворотному порядку





По заповненій таблиці діти розповідають, хто перший прийшов, хто другий і т.д. (закріплюється порядкова лічба пряма і зворотна).
2)    Гра «Знайди сусідів»
На дошці цифри виставлені на не по порядку. Діти називають їх. Упорядковують в прямому порядку (І група), у зворотному (ІІ група).
3)    Гра «Живі цифри»
 П′ятеро дітей вибирають по одній картці, на звороті яких є цифри  від 1 до 5. За командою вчителя «Цифри, по місцям!» діти радяться, як упорядкувати ряд «живих» цифр у прямому порядку. Інша група виконує завдання, упорядкувавши цифри в оберненому порядку.
4)    Вправи на розвиток критичного мислення
Вихователь дістає кошик, який захований за дошкою.
 - Діти, ви не бачили, хто приніс кошик?
 - Кому він може належати? Чому  у вас виникли різні міркування? Якен було утруднення? Як дійти до спільної думки? (Міркування дітей)
Вчитель демонструє те, що є у кошику
-         Ану ж подивимося, чи справдилися ваші прогнози?
-          Тут яблука, груші і лист від маленького їжачка.


«Груші, яблука у лісі
Я знайшов.
І приніс усе на спинці
В дитсадок.
Прошу все порахувати,
Бо не вмію я, малята».
На дошці виставляє вихователь 4 яблука і 3 груші.
-         Скільки яблук? Груш? Чого більше? Менше? На скільки? Як побачити різницю між яблуками та грушами?
Вихователь
 - Напишемо лист їжачку після заняття, а зараз дістанемо карточки з двома смужками.
5)    Робота з роздавальним матеріалом з розвитку критичного мислення
Вчитель
-          На верхній смужці викладіть 3 квадрати, а на нижній – 2 овала.
-         Чого більше? Менше? На скільки?
-         Як зробити порівну? (діти виконують завдання)
6)    Робота з паличками Кюїзенера по формуванню критичного мислення
 ( розвивальні вправи)
Вправа 1
-         Серед тих паличок, що є на столі, знайдіть і покажіть таку ж, як у мене. Якого вона кольору?
Вправа 2
-         Я викладу кілька паличок. Запам′ятайте їх. Заплющте  очі. (Одну паличку прибирає вчитель). Якої з паличок бракує?
Вправа 3
-         Перед вами 5 паличок. Яка коротша? Яка найдовша? Скільки найкоротших вкладається у найдовшій?
Вправа 4
-         Знайдіть абсолютно однакові дві палички. Які вони за довжиною? За кольором?
Фізкультхвилинка
7)    Робота з геометричним матеріалом. Гра «Чудесний мішечок»
 -Я чудесненький мішечок,
Вам, хлопці, я любий.
Дуже хочеться мені знати,
Як ви любите грати?

Вихователь загадує загадки:
«Якщо відгадаєте, то дізнаєтеся, що в мішечку».

Немає кутів у мене,
І схожий на блюдце я,
На тарілку і на кришку,
Хто ж я такий, друзі? (Круг)

Він давно знайомий зі мною,
Кожен кут в ньому - прямий.
Всі чотири сторони
Однакової довжини.
Вам представити його радий,
А звуть його... (Квадратом)

Три кути, три сторони,
Можуть бути різної довжини.
Якщо стукнеш по кутках,
То скоріш підскочиш сам. (Трикутник)
8)    Гра «Вгадай на дотик»
Вчитель
-         Діти, я зараз буду діставати фігуру зі  скриньки.  А ви для нашого Незнайка визначають її форму, колір.
-         А тепер завдання для нашого Незнайка. Він буде на дотик визначати по черзі фігури, а вам потрібно буде пригадати,  якої вони форми та кольору.
Вихователь
-         Дітки, а давайте з вами спробуємо бути дослідниками.
9)    Питання на логічне мислення. Гра «Юні дослідники»
-         Покотилися з гори куб і куля. Зможе куб наздогнати кулю? І чому?
Вчитель
 - А чи доводилося вам спостерігати, як може мандрувати круг по паперовому просторі?
10) Орієнтування у просторі. Гра «Мандруюча кулька»
1)     Діти беруть лист білого картону і круг; по команді вихователя розташовують круг  вгорі, внизу, в правий верхній кут, в лівий нижній кут і т.д.
2)     Питання на логічне мислення. Гра «Не помились»
-         Скільки коліс у машини? У велосипеда?
-         Скільки сонечок на небі? Місяців? Зірок?
-         Скільки очей у зайця? У курки? У людей?
-         Із одного міста в інше вирушили літак, машина, велосипедист. Хто перший прибуде на місце?
3)     Гра «Вірю – не вірю»
Вчитель називає фразу, і діти говорять «Вірю!» або «Не вірю!»
-         Слони вміють літати
-         Влітку ми ходимо в шубах
-         Кавуни ростуть на деревах
4)     Гра «Назви одним словом» (на здатність до узагальнення та абстрактного мислення).
Вихователь
Я буду називати групи слів, об'єднаних за спільною ознакою, а ви спробуєте назвати їх одним словом.
-         Будинок, сарай, хатина, хмарочос - … (будівля).
-         Брат, сестра, бабуся, тітка, тато - … (родичі).
-         Потяг, велосипед, літак, автомобіль, корабель  - … (транспорт).
-         Ігор, Сергій, Іван, Кирило - … (чоловічі імена).
-         Вишня, полуниця, смородина, агрус, кавун  - …(ягоди).
-         Стіл, ліжко, шафа, стілець, крісло - … (меблі).
  Вихователь
-         Незнайко, тобі у нас сподобалося? Тепер тебе візьмуть у країну «Математики». І до школи теж.
ІV. Підсумок роботи
Вчитель
-         Заняття закінчено. Що ви розповісте про наше заняття дома? З ким би ви іще хотіли поділитися враженнями? Гра «Мікрофон»




Заняття  в рамках наступності між ДНЗ і школою
 «Школа майбутнього першокласника»
Тема. Пори року
Вчитель: Круглик Світлана Миколаївна
Група вихованців дитячого садка: старша
Провідна діяльність – дидактична гра
Вид дидактичної гри за характером ігрових дій: гра- загадка
Мета. Поглибити знання дітей про зміни в природі в різні пори року; вчити  бачити ознаки сезонних змін у погоді, рослинному світі,  поведінці тварин , житті і діяльності  людей; розвивати сприймання,  пам’ять, логічне мислення, кмітливість,  уважність. Сприяти розвитку  продуктивного мислення майбутніх школярів. Формувати комунікативні вміння. Виховувати прагнення берегти природу.
Обладнання:   стрічечки - промінчики ( 4 кольорів), фломастери, макет сонечка
Сюжетні  ілюстрації : сезонні зміни в природі в різні пори року; квіти; тварини;
Зображення дітей в різні пори року.
Хід заняття - гри
І. Організація дітей, мотивація діяльності
 Вчитель
-         Любі дітки, подивіться довкола. Сьогодні ви завітали до школи в гості. Це ваша майбутня класна кімната. Чи подобається вона вам? На що вона вам схожа? Чому саме? Які кольори  у ній вам найбільше до вподоби? А з чим у вас асоціюються ці кольори? Насправді, кольори, які поєдналися ось на цій дошці, це кольори пір року. І сьогодні пори року у нас в гостях. А ось і перша гостя. Зустрічаймо її.
 Дівчинка - весна
-         Доброго ранку,  діти. Сьогодні я завітала до вас із кольорами природи. Подивіться,  які у мене  є гарні стрічки, але вони не прості, у кожній з них є приховане завдання, кожний колір щось значить. Я пропоную вам виконувати завдання. Якщо завдання виконане правильно, то стрічечка ставатиме промінчиком до сонечка, яке ми будемо моделювати.
ІІ. Повідомлення дидактичного завдання
Вчитель
-         Завдання я пропоную виконувати так: спочатку самостійно, а потім перевірити роботу в групах, як ми робили з вами у дитячому садочку. Щоб ви могли доповнити власні знання, поділитися своїми знаннями з іншими.
ІІІ. Робота над матеріалом
1.Завдання перше «Відгадай загадку»
-         Діти подивіться на ці чотири стрічки, з чим вам вони асоціюються? (пори року; зелений - весна; білий – зима;  жовтий - осінь;  рожевий - літо)
-         На кожній стрічці є загадка,  яку я пропоную  відгадати. А для цього давайте об′єднаймося у 4 групи. Відгадка буде назвою вашої групи.



Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає,
Коли , діти, це буває?
(Восени)

Тане сніжок,
Квітне лужок,
День прибуває,
Коли це  буває?
(Весною)

Хто наткав полотна
Аж від лісу до вікна?
І сміється, задається:
- От така ширина!
 (Зима)

Тане сніжок ,
Ожив лужок,
День прибуває,
Коли це буває?
(Навесні)
Вчитель
-         Ось перші промінчики вже і прикрасили наше сонечко.
2.Завдання друге  «Намалюй свою пору року»
 - Пропоную  вам до відгаданих  загадок розмалювати  свою карточку з певним зображенням  пори року, яку ви відгадали.
 - Тепер давайте створимо колаж  «Пір року», а наша наступна гостя Осінь допоможе його оформити і пригостить вас дарунками. А Весна прикрасить наше сонечко новими промінчиками.
3.Завдання третє «Розмежуй правильно картки»
Вчитель
- Дітки, спочатку виберіть з всіх запропонованих карток зображення дітей в певну пору року, кожний виберіть свою картку в залежності від  своєї  пори року .
- А тепер, виберіть картки з зображенням стану природи характерні до певного часу пір року.
 -  Про які пори року ми до цих пір не згадали? (Зиму, літо). Ось і вони до нас теж завітали і принесли нові завдання.
Зима 
- Діти, я – зима. Люблю морози, сніг. Але дуже хвилююся за тварин, аби їм було не холодно, не голодно. А чи змінюють свій образ життя тварини в різні пори року? Подивіться уважно, яких вам запропоновано тварин, що вони роблять? Тож тепер уважно виберіть собі картку з зображенням тварини ,уважно подивіться,  які саме  дії виконує кожна тварина.
Літо
- Діти, я – літо. А чи любите ви літо? Чому? Я асоціюю себе з квітами. А які ви знаєте квіти? А чи ростуть квіти взимку?А тепер з останніх карток виберіть таку,квітку яка росте  в ту пору року, яку ви намалювали.
IV. Підведення підсумків
Вчитель
-         Ось і засяяло наше сонечко. В нагороду за вашу старанність, дівчинка  Весна дарує вам стрічки. Розкажіть, якого кольору  у нас стрічечки і з яким кольором у вас асоціюється кожна пора року. Розкажіть про  пору року, з якою працювала кожна група, чим вона особлива.
-         Що ви розповісте батькам? Друзям?
-         Бажаю вам, щоб ваш настрій був сонячним, а наше сонечко буде вас чекати у  школі.
Інтегроване заняття в рамках «Школи майбутнього першокласника»
Інтегровані предмети: математика, граматики, безпеки житєдіяльності
Заняття проводять: вчитель початкових класів Круглик Світлана Миколаївна, вихователь ДНЗ «Вербиченька» Коннік Алла Митколаївна
Мета. Забезпечувати пізнавальний розвиток дітей, використовуючи методику розвивального навчання  Д. Кюїзенера; учити розв’язувати проблемні завдання; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, уміння міркувати, робити елементарні висновки; учити встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; викликати інтерес до пізнання шляхом впровадження різних методів та прийомів навчання та виховання; розвивати монологічне мовлення, збагачувати словниковий запас; ознайомити дітей із методом «Мозкового штурму» (під час обговорення проблемної ситуації пропонуються різні варіанти, коли, аналізуючи їх,  діти обирають найприйнятніший варіант); закріпити математичний рахунок в межах 6;  узагальнити та систематизувати знання дітей про електроприлади,  їх користь та небезпеку користування дітьми; виховувати увагу, ініціативність, організованість, дисциплінованість.
Обладнанняіграшки: Сови, Незнайка, жабеняти; паперова квітка з пелюстками - завданнями,  роздавальний матеріал -  палички Кюїзенера, цифри від 1 до 6, роздавальні картки.
Хід заняття
(Діти, стоячи півколом, вітаються одне з одним та з гостями)
Вихователь
-          Діти, давайте привітаємось до наших гостей – вчителів, батьків. Сьогоднішнє заняття ми проводимо разом з учителем школи Світланою Миколаївною.
 Усміхнемось всім навколо –
Небу, сонцю, квіткам, людям,
І тоді обов’язково
День для вас привітним буде!
-         Діти, сьогодні до нас завітала незвичайна гостя, а хто це відгадайте загадку:
                                Уночі гуляє,
                               А вдень спочиває,
                               Має круглі очі,
                               Бачить серед ночі.
                                                            (Сова)
-         Так, діти! Але це незвичайна Сова, а дуже мудра!
(З′являється  іграшка сови, вмикається звукове відтворення слів сови)
Мудра Сова
-         Добрий день, малята! Я знаю, що ви допитливі, розумні та кмітливі. І сьогодні я принесла вам подарунок від мудрої Сови – квітку знань. Але на жаль, всі пелюстки цієї  квітки розлетілися. А щоб зібрати цю квітку знань, треба багато знати, бути  активними та уважними. Тримайте!
Вихователь
-          Дякуємо тобі, Мудра Совонько! Допоможемо зібрати квітку, діти?
Діти: Так!
-         Отже, перша пелюстка від Гномика-Знайки. У нього сьогодні день народження. Для своїх гостей Гномик приготував торт.
 (Демонструється малюнок торта, на якому є 6 свічок різної та однакової довжини).
Вчитель
1.     Дидактична  гра «Будь уважним»
 - Як ви думаєте, скільки років виповнилося Гному?
- Як ви здогадалися? Покажіть цифру, яка позначає число 6.
А ось свічки на тортику незвичайні.
Питання до дітей (мозковий штурм):
Яка свічка горітиме  довше за всі? Чому ви так вважаєте?
-Яка свічка згорить швидше?
-Які свічки  однакові за розміром?
Вихователь
-         До дня народження Гном прикрасив свою домівку. Він повісив кульки та ліхтарик.
2.     Дидактична  гра « Логічні задачі»
- Скільки кульок на малюнку, покажіть цифру. 
-  Скільки ліхтариків?
Скільки всього прикрас? Як ви здогадалися?
До Гнома завітали друзі. Гномик пригощав своїх друзів тортиком.
(Демонструється малюнок зі шматочками торта, які відкушені по-різному – більше, менше).
- Який шматок з’їли більше? Менше? Чому ви так думаєте?
Вчитель
    Друзі грали в різні ігри.
(Демонструється малюнок, на якому видно пари ніг дітей, що граються).
-         Скільки дітей сховалося? Як ви здогадалися?
Молодці! А далі наступна  пелюстка. З цим завданням нам допоможе Жабенятко - Квак.  Спробуйте дати відповіді на запитання. Вірно ви сказали, що дітей було шестеро, бо на малюнку 6 пар ніг. Чи можете ви показати цифру, що вказує на кількість дітей. Чому? Якою цифрою потрібно доповнити числовий ряд? Як число 6 можна викласти паличками Кюїзенера? Зробіть це різними способами.
Вихователь
3. Мовна гра «Так» чи «ні».
1. По небу пливе крокодил?
2. У порося є крила?
3. Взимку ростуть квіти?
4. Білка полює на зайця?
5. Яблука ростуть на городі?
6. Вовк взимку лягає спати
 -  Ну що ж, молодці! Третю пелюстку ви отримаєте, коли допоможете жабенятку розібратися, якої фігури не вистачає.
3.     Вправа  «Якої фігури не вистачає» 
 (Індивідуальна робота дітей на роздавальних картках).
Вихователь пропонує розглянути , як розкладені геометричні фігури в клітинках у першому ряді.
Вихователь
-      Назвіть фігури в першому ряді. Скільки їх?(Трикутник, квадрат, коло, їх 3)
-      Які фігури в другому ряді?(Квадрат, коло)
-      Яку фігуру необхідно додати? (трикутник)
-      Які фігури в третьому ряді?(Трикутник, коло)
-      Якої фігури бракує? Покладіть картку з відповідною фішкою. (Квадрат)
-      А ось і четверта пелюстка.
У виконанні завдання нам допоможе Незнайко.
Вчитель
4. Дидактична гра «Ігри та вправи з чарівними паличками Кюїзенера» 
-Покладіть стільки ж паличок, скільки у мене, у Алли Миколаївни.
- Яка найдовша? Яка найкоротша?Чому у вас вийшли різні відповіді?
- Покажіть паличку  червоного, жовтого, синього кольору.
- Покажіть будь –яку  паличку , яка коротша за синю  і довша за червону.
 - Покажіть паличку не жовтого кольору.
Буратіно
-       А ось і остання пелюстка - п’ята.
Діти, подивиться, всі ці предмети - мамині помічники.
- Що ви тут бачите? (діти називають побутові електроприлади).
- Але деякі з них можуть бути небезпечними для дітей. Чи знаєте ви їх?
Вихователь
5.     Дидактична гра «Мамині помічники» (безпека життєдіяльності)
 - Давайте помітимо фішкою ті предмети, які можуть бути небезпечними для дітей. (Помічають)
- Так, праска небезпечна для дитини. Чому?
- Сірники небезпечні. Чому?
Молодці, діти, впоралися з завданням!
Вчитель
-      Нарешті  ми зібрали останню пелюстку. Яка  ж гарна квітка знань!
 Скажіть, хто до нас сьогодні завітав у гості?
-         Чи сподобалося вам заняття?
А що вас зацікавило найбільше?
-      Що було важко?
-       Ви всі були великими молодцями!
Наша Сова рада, що  ви зібрали квітку знань! А це тому, що ви – уважні, кмітливі та дуже розумні!
Вихователь
Людина в світ прийшла, щоб жити,
Старанно вчитись, труд любить.
Щоб все на світі знати, вміти,
Й добро на цій землі творить.
 Вчитель
А за хороші знання, правильні відповіді,
прийміть від Сови гостинці!




Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...