21 заповідь Марії
Монтессорі для батьків
Італійка Марія Монтессорі чудова вчителька, психолог, фізик,
лікар. 70-ть років її ім’я було забуте у східній Європі і згадувалося лише в
працях істориків педагогіки. А в той же час на Заході, в Америці, Азії
відкривалися наукові інститути і академії, в яких вивчали і втілювали в життя
антропологічні, дидактичні, педагогічні ідеї Марії Монтессорі, і мільйони дітей
успішно навчалися в її школах. Саме Монтессорі-школа занесена до Книги Гіннеса
як найчисленніша. У ній навчається більше 22000 дітей, а знаходиться вона в
Індії. Кажуть, що таку ж школу, але в Америці закінчила, наприклад, донька Білла
Клінтона. Онуки і правнуки Льва Миколайовича Толстого, емігрували в різні
країни світу, теж навчалися в Монтессорі-школах. У Нідерландах, Фінляндії та
США дитячі сади і школи цього напряму включені в основний державний реєстр
офіційних навчальних закладів. Якщо Ви будете хоча б раз на тиждень
перечитувати список заповідей Марії Монтессорі для батьків, то взаємини з
дітьми можуть вийти на абсолютно інший якісний рівень:
1.Дітей вчить те, що їх оточує.
2.Якщо дитину часто критикують – вона вчиться засуджувати.
3.Якщо дитину часто хвалять – вона вчиться оцінювати.
4.Якщо дитині демонструють ворожість – вона вчиться битися.
5.Якщо з дитиною чесні – вона вчиться справедливості.
6.Якщо дитину часто висміюють – вона вчиться бути боязкою.
7.Якщо дитина живе з почуттям безпеки – вона вчиться вірити.
8.Якщо дитину часто ганьблять – вона вчиться відчувати себе
винуватою.
9.Якщо дитину часто схвалюють – вона вчиться добре до себе
ставитися.
10.Якщо до дитини часто бувають поблажливі – вона вчиться
бути терплячою.
11.Якщо дитину часто підбадьорюють – вона набуває
впевненість у собі.
12.Якщо дитина живе в атмосфері дружби і відчуває себе
необхідною – вона вчиться знаходити в цьому світі любов.
13.Не кажіть погано про дитину – ні при ній, ні без неї.
14.Концентруйтеся на розвитку хорошого в дитині, так що в
підсумку поганому не залишатиметься місця.
15.Будьте активні в підготовці середовища. Проявляйте
постійну ретельну турботу про неї. Показуйте місце кожного розвивального
матеріалу і правильні способи роботи з ним.
16.Будьте готові відгукнутися на заклик дитини, яка потребує
вас. Завжди прислухайтесь і відповідайте дитині, яка звертається до вас.
17.Поважайте дитину, яка зробила помилку і зможе зараз або
трохи пізніше виправити її, але негайно суворо зупиняйте будь-яке некоректне
використання матеріалу і будь-яку дію, що загрожує безпеці самої дитини або
інших дітей.
18.Поважайте дитину, що відпочиває або дивиться за роботою
інших, або розмірковує про те, що вона зробила або збирається зробити.
19.Допомагайте тим, хто хоче працювати, але поки не може
вибрати собі заняття до душі.
20.Будьте неустанними, роз’яснюючи дитині те, чого раніше
вона зрозуміти не могла – допомагайте дитині освоювати те, що не було освоєно
раніше, долати недосконалість. Робіть це, наповнюючи навколишній світ турботою,
стриманістю і тишею, милосердям і любов’ю. Будьте готові допомогти дитині, яка
перебуває в пошуку і бути непомітним для тієї дитини, яка вже все знайшла.
21.У поводженні з дитиною завжди дотримуйтеся кращих манер –
пропонуйте їй краще, що є у вас самих.
Золоті заповіді батькам
Шановні батьки! Давайте вчитися виховувати наших дітей,
пізнавати те, чого ми не знаємо, знайомитись з основами педагогіки, психології,
права, якщо насправді любимо своїх дітей і бажаємо їм щастя. Ці рекомендації
допоможуть вам швидше набути батьківської мудрості.
1.Ніколи не кажіть, що у вас немає часу виховувати свою
дитину, бо це означатиме: мені ніколи її любити.
2.Не сприймайте свою дитину як свою власність, не ростіть її
для себе, не вимагайте від неї реалізації заданої вами життєвої програми і
досягнення поставленої вами мети. Дайте їй право прожити власне життя.
3.Ніколі не навчайте тому,учомусамі не обізнані.
4.Вчіть дитину самостійно приймати рішення і відповідати за
них.
5.Довіряйте дитині. Дозвольте робити власні помилки, тоді
дитина оволодіє вмінням їх самостійно виправляти.
6.Не соромтеся виявляти свою любов до дитини, дайте їй
зрозуміти, що любитимете її за будь-яких обставин.
7.Ніколи не давайте дитині негативних оцінкових суджень(«ти
поганий», «ти брехливий», «ти злий»), оцінювати треба лише вчинки.
8.Намагайтеся впливати на дитину проханням — це
найефективніший спосіб давати їй інструкції.
9.Не ставтеся до дитини зневажливо.
10.Будьте послідовними у своїх вимогах.
11.Ніколи не порівнюйте свою дитину з іншими (друзями,
однокласниками, сусідами), а порівнюйте лише з тим, якою вона була вчора і якою
є сьогодні.
ВІД ЧОГО ЗАЛЕЖИТЬ
УСПІХ ВИХОВАННЯ В СІМ’Ї
1.Сприятливий мікроклімат у родині.
2.Спільна діяльність членів сім’ї.
3.Справедливий розподіл обов’язків, взаємодопомога та
взаємопідтримка.
4.Спільний життєвий світогляд.
5.Оптимістичні настрої родини.
6.Особистий приклад батьків – головний метод родинного
виховання (наслідування досвіду).
7.Шанування членів родини, повага до старших.
8.Бережливе ставлення до природи.
9.Активна участь дітей у сімейному житті.
10.Відсутність насилля в родині.
11.Збереження родинних традицій і звичаїв.
12.Відбір телепередач, інтернет-сайтів.
13.Любов до читання, створення родинної бібліотеки.
Рекомендації батькам учнів
середніх класів щодо підготовки домашніх завдань
1. Намагайтеся створити умови,
які полегшують навчання дитини:
- побутові ( повноцінне
харчування, режим, спокійний сон, затишна атмосфера, зручне місце для занять);
- емоційні ( демонструйте віру в
дитину, не втрачайте надії на успіх, виявляйте терпіння, не ображайте в разі
невдач);
- культурні (забезпечте дитину
довідниками, словниками, посібниками, атласами, книгами зі шкільної програми;
разом дивіться навчально-пізнавальні програми, обговорюйте побачене).
2. Слухайте свою дитину: нехай
вона читає вголос, переказує те, що треба запам’ятати, перевіряйте знання за
питаннями в підручнику.
3. Регулярно ознайомлюйтеся з
розкладом уроків, факультативів, гуртків, додаткових занять для контролю й
надання можливої допомоги.
4. Діліться з дітьми знаннями з
галузі, в якій маєте успіх.
5. Пам’ятайте, що в центрі уваги
батьків повинна бути не оцінка, а знання, навіть якщо ними не можна скористатися
сьогодні. Тому думайте про майбутнє й пояснюйте дітям, де й коли ці знання
стануть у пригоді.
6. Не залишайте без уваги вільний час дитини.
Не порівнюйте її успіхи з успіхами інших.
7. Пам’ятайте, що,за науково
обгрунтованими нормами, над виконанням усіх домашніх завдань учні 5-6 класів
повинні працювати до 2,5 годин, 7-8 класів – до 3 годин, 8-9 класів – до 4
годин.
8. Створюйте традиції й ритуали
родини, які стимулюватимуть навчальну активність дітей. Використовуйте
позитивний досвід ваших батьків і знайомих.
Поради батькам
Часто за нескінченим потоком
справ ми не звертаємо уваги на найдорожче, що в нас є – на наших дітей. А вони
так потребують уваги!
Одного разу у дитини запитали: «
Чого тобі найбільше хочеться?»
«Я хочу захворіти,бо коли я
хворіла, тоді мама сиділа біля мене, розмовляла, розповідала казки, читала
книжки, мені було так добре»,- відповіла дитина.
Порада 1
Не забувайте приділяти увагу
повсякденному спілкуванню з дитиною. І тоді колись почуєте: «Дякую тобі, мамо,
за твою науку. Колисала ти мене, колиши й онуку».
Порада 2
Намагайтесь говорити спокійно і
доброзичливо. Не зловживайте словами: «повинен», «треба». Не забувайте казати
дітям «дякую», «вибач», адже вони вчаться того, чого їх навчають. Якщо дитина
зростає у докорах, вона починає жити з почуттям провини.
Порада З
Будьте в міру вимогливими:
•виправляйте;
•реагуйте на недоліки;
•хваліть за мінімум — карайте за
максимум. Примітка: інколи вмійте і «не побачити».
Порада 4
Спільні сімейні обіди — один з
елементів належної культури поведінки, тільки не ті, де переважають уїдливі
насмішки:
-Прибери лікті зі столу! Підніми
голову, вона в тебе не глиняна!
-Не плямкай!
-Як ти їси, дивитись гидко!
-А хто за тебе «дякую» скаже!
Як говорив стародавній мислитель
Сенека, «нелегко привести до добра повчанням, а легко прикладом».
То ж будьмо прикладом своїм дітям
у всьому. Бо «блаженні ті батьки, чиє доброчесне життя є прикладом
доброзичливості для дітей, зразком виправлення і правилом благих дій».
Порада 5
Дуже важливою умовою є дотримання
принципу погодженості у вихованні,одностайності у вимогах до дітей. Слушними,
на наш погляд, є зразки народної мудрості:
•Коли батько каже «так», а мати —
«сяк», росте дитина як будяк.
•Біда тому дворові, де курка
кричить, а півень мовчить.
Порада 6
Піклуйтесь про щасливу долю свого
дитяти.
Відразу в кожного на думці —
придбати і передати у спадок солідне майно. «Та, якщо вони не вміють
благочестиво поводитися, — вчить Святий отець Іван Злотоустий, — воно недовго
протримається у них, вони його розтринькають, воно загине разом з його
господарями».
Знайте, батьки, —
найкращий спадок для дітей не золото та маєтки, а гарне виховання і навчання.
Для переконливості пропонуємо давню притчу, в якій закладена саме ця ідея.
«Якщо ти даси своєму
синові одну рибину, то він буде ситий один день, якщо даси дві — то два дні,
три рибини — три дні… Але коли ти навчиш його ловити рибу, працювати, то він
буде ситий протягом усього свого життя. Отже, — продовжує Святий отець, — учіть
дітей бути благочестивими володарями своїх пристрастей, багатими в добродіяннях
і не очікуйте від Бога ніякої милості, якщо не виконаєте свого обов’язку». А
слова видатного педагога К.Ушинського про те, що «коли бажаєш вихованцеві
щастя, треба виховувати його не для щастя, а для праці життя», слугують цілком
логічним підтвердженням всього зазначеного вище.
Порада 7
Матері, привчайте своїх доньок до
охайності, чистоти і краси зовнішньої. Знайте, що в народі доньок порівнюють з
їхніми мамами за приказкою: «Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина».
Порада 8
Обов’язок батька — виховати в
сина мужність, бо вона є головним показником зрілості юнака.
Батькам
п’ятикласників
У п’ятому класі багато що для дітей стає
новим: вчителі, предмети, форма навчання, а інколи і однокласники.
Найбільш складним для п’ятикласника є перехід
від одного звичного вчителя до взаємодії із декількома вчителями-предметниками.
Ламаються стереотипи, самооцінка дитини: адже тепер його оцінює не один педагог,
а декілька.
Важливі моменти переходу з початкової школи в
середню:
* Діти
пізнають свої слабкі і сильні сторони.
* Діти
вчаться дивитися на себе очима різних людей.
* Діти
вчаться гнучко перебудовувати свою поведінку залежно від ситуації і людини, з
якою спілкуються.
Труднощі переходу з початкової школи в
середню:
*
Поступове зниження інтересу до навчальної діяльності.
*
Складні фізіологічні зміни, які супроводжують статеве дозрівання.
*
Небезпечні експерименти (куріння, сумнівні знайомства, «погані»
компанії).
Поради
батькам пятикласників
1. Якщо Вас щось турбує в
поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним
керівником, шкільним психологом.
2. Якщо в родині відбулися події,
що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника.
Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
3. Цікавтеся шкільними справами,
обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
4. Допоможіть дитині вивчити
імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.
5. Порадьте дитині в складних
ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.
6. Привчайте дитину до самостійності
поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати
про уроки тощо. Не слід відразу послаблювати контроль за навчальною діяльністю,
якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого
боку.
7. Основними помічниками у
складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.
8. Не обмежуйте свій інтерес
звичайним питанням типу: «Як пройшов твій день у школі?». Кожного тижня
вибирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про
школу. Запам’ятовуйте окремі імена, події та деталі, про які дитина вам
повідомляє, використовуйте їх надалі для того, щоб починати подібні розмови про
школу. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і
заохочень.
9. Ваша дитина має оцінювати свою
гарну успішність як нагороду, а неуспішність – як покарання. Якщо у дитини
навчання йде добре, проявляйте частіше свою радість. Висловлюйте
заклопотаність, якщо у дитини не все добре в школі. Постарайтеся наскільки
можливо, не встановлювати покарань і заохочень вони можуть привести до
емоційних проблем.
10. Допомагайте дитині виконувати
домашні завдання, але не робіть їх самі. Продемонструйте інтерес до цих
завдань. Якщо дитина звертається до вас з питаннями, пов’язаними з домашніми
завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.
Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
11. З’ясуйте, що взагалі цікавить
вашу дитину, а потім встановіть зв’язок між його інтересами і предметами, що
вивчаються в школі. Наприклад, любов дитини до фільмів можна перетворити на
прагнення читати книги, подарувавши книгу, по якій поставлений фільм. Шукайте
будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в
школі, в домашній діяльності. Наприклад, доручіть їй розрахувати необхідну
кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб
пофарбувати певну поверхню.
12. Особливі зусилля прикладайте
для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли в житті
дитини відбуваються зміни. Намагайтеся уникнути великих змін чи порушень в
домашній атмосфері. Спокій домашнього життя допоможе дитині більш ефективно
вирішувати проблеми в школі.
Пам’ятка
батькам обдарованих дітей
• Створіть безпечну психологічну
атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду внаслідок своїх
розчарувань і невдач.
• Підтримуйте здібності дитини до
творчості й виявляйте співчуття до ранніх невдач. Уникайте негативної оцінки
творчих спроб дитини.
• Будьте терпимі до несподіваних
ідей, поважайте допитливість ідеї дитини. Намагайтесь відповідати на всі
запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими.
• Залишайте дитину одну і
дозволяйте їйсамій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити
творчість.
• Допомагайте дитині формувати її
систему цінностей, не обов’язково засновану на її системі поглядів, щоб вона
могла поважати себе і свої ідеї поряд з іншими ідеями та їх носіями.
• Допомагайте дитині задовольняти
основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними
потребами, рідко досягає висот у самовираженні.
• Допомагайте дитині долати
розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі незрозумілого
ровесникам творчого пошуку: нехай дитина збереже свій творчий імпульс.
• Поясніть, що не на всі запитання
дитини завжди можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку
дитини — терпіння. Вона має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не
відкидаючи своїх ідей.
• Допомагайте дитині цінувати в
собі творчу особистість. Однак її поведінка не має виходити за межі
пристойного.
• Допомагайте дитині глибше
пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб виразити таку ідею словами
і зробити зрозумілою для оточення.
Немає коментарів:
Дописати коментар