Методичні рекомендації
із застосування пропедевтичного курсу
(психолого-педагогічного тренінгу)
“Вступ до шкільного життя”
у перших класах загальноосвітніх навчальних закладів м. Харкова та Харківської області, що працюють за системою розвивального навчання (Д.Б.Ельконін, В.В.Давидов та інші)
Ці методичні рекомендації розроблені лабораторією з розвивального навчання Харківського науково-методичного інституту безперервної освіти та Незалежним науково-методичним центром “Розвиваюче навчання” з метою методичного забезпечення перших кроків переходу шестирічних першокласників від ігрової діяльності дошкільника до навчальної діяльності молодшого школяра.
Формування
навчальної діяльності (В.В.Давидов, В.В.Рєпкін) передбачає
набування дитиною здібності до
самонавчання, тобто бажання та вміння вчитися. Це неможливо без наявності в
учня адекватної самооцінки та вміння здобувати знання у співробітництві з дорослим та однолітками
(Г.А.Цукерман).
Шестирічна дитина, яка приходить до школи, не має цих психологічних рис. Притаманні шестирічній дитині властивості прямо протилежні названим: самооцінка – завищена; ставлення до дорослого – як до зразка для наслідування; ставлення до однолітка лише як до партнера у грі.
Як свідчить педагогічний досвід та психологічні
дослідження, психологічні особливості учня, здатного до самонавчання, не
з'являються автоматично з приходом дитини до школи. Для їхньої появи необхідна
спеціальна організація навчального процесу. Перший рік навчання є найголовнішим
у розв’язанні цього завдання.
Саме в першому класі у дітей
закладаються основи навчального
співробітництва. Результатом цього є вміння дітей на кінець року: 1)
оцінювати свою роботу та роботу однокласників за даними критеріями, 2)
домовлятися з однолітками про спільну працю в парі чи групі та критично
ставитися до висловлювань однокласників під час навчальної дискусії, 3)
довільно ставитися до завдань учителя (розпізнавати і уточнювати завдання з
недостатніми умовами, знаходити «пастки»).
Виходячи з того, що робота з
предметним матеріалом від самого початку повинна розгортатися у формі
навчального співробітництва, первинні навички співробітництва треба закладати
ще до початку роботи з мовним та математичним матеріалом. Для цього в програмах
розвивального навчання з математики (автори Захарова Г.М., Мельник К.І.) та
рідної мови (українска мова: автори Старагіна І.П., Перепелицина О.А.,
Сосницька Н.П.; російська мова: автори Рєпкін В.В., Восторгова О.В., Нєкрасова
Т.В.) кількість годин пропонується з урахуванням того, що перші 10 днів навчання відводяться на роботу з курсу “Вступ до шкільного життя” (психолого-педагогічний тренінг).
Робота
за цим курсом уважається обов’язковою для усіх класів розвивального навчання протягом 22 годин.
Для цього вчитель повинен використовувати з розкладу 8 годин
з математики та 14 годин з навчання грамоти. Записувати теми уроків даного
курсу пропонується на відповідних предметних сторінках.
За
добором матеріалу для роботи на уроці рекомендуємо звертатися до методичного
посібника Г.А.Цукерман, Н.К.Поліванової “Введение в школьную жизнь” (Томск:
Пеленг, 1996). Звертаємо увагу на
надмірність матеріалу у методичному посібнику, що дає можливість
варіативно підходити до розробки уроків, враховуючи особливості дітей.
День навчання
|
Теми занять |
Матеріал до роботи на
уроці (Г.А.Цукерман, Н.К.Поліванова “Введение в школьную жизнь”
|
1-й день
|
Урок 1. Введення знакових засобів для організації взаємодії
дітей і вчителя на уроці. Введення знака “Я”.
|
стор. 42 – 47
|
Урок 2. Розпорядок дня
школяра.
|
стор.48 – 51
|
|
2-й день
|
Урок 3. Перші кроки в
організації спільної роботи класу. Уведення знака “хор”.
|
стор. 56 – 63
|
Урок 4. Уведення
критеріїв та засобів оцінки та самооцінки (“чарівні стрічечки”).
|
стор.63 – 68
|
|
3-й день
|
Урок 5. Перші кроки в
організації спільної роботи учнів (пара, група). Уведення знака “Ми”.
|
стор. 69 – 74
|
Урок 6. Засоби для
прояву свого ставлення до репліки однокласника. Уведення знаків “згоден”, “не
згоден”.
|
стор. 74 – 77
|
|
4-й день
|
Урок 7. Робота в парі.
Взаємооцінка робіт за даними критеріями.
|
стор. 78 – 81
|
Урок 8. Виконання
вправ із застосуванням уведених знаків.
|
стор. 82 – 85
|
|
5-й день
|
Урок 9. Перші кроки в
організації навчальної дискусії: розведення понять “сварка” та “суперечка”.
|
стор. 85 – 90
|
Урок 10. Перші кроки у
формуванні довільної поведінки учня у ставленні до вчителя. Уведення знака “?”.
|
стор. 92 – 95
|
|
6-й день
|
Урок 11. Ситуація
недовизначеного правила.
|
стор. 96 – 99
|
Урок 12. Результат
спільної роботи як сума індивідуальних внесків.
|
стор. 99 – 101
|
|
7-й день
|
Урок 13. Завдання,
спрямовані на формування вміння домовлятися для спільної роботи в групі.
|
стор. 106 – 109
|
Урок 14. Адресованість
дії під час групової взаємодії.
|
стор. 112 – 116
|
|
8-й день
|
Урок 15. Ситуація
“провокації”. Уведення знака “пастка”.
|
стор. 116 – 120
|
Урок 16. Розвиток
лінії оцінювання: протиставлення правильності та оригінальності.
|
стор. 121 – 123
|
|
9-й день
|
Урок 17. Виконання
вправ із застосуванням уведених знаків.
|
стор. 123 – 127
|
Урок 18. Критерії оцінювання.
Точка зору того, хто оцінює.
|
стор. 138 – 141
|
|
10-й день
|
Уроки 19 – 20. Свято
“Ми – школярі”.
|
стор.141 – 147
|
Немає коментарів:
Дописати коментар