субота, 8 грудня 2018 р.

Голодомор

Коротко про важливе: корисні посилання, варіанти робіт та загальна інформація, що допоможуть провести урок Пам’яті жертв Голодомору в усіх класах.
Підготувати урок Пам’яті жертв Голодомору – складне завдання. Його непросто провести і важко сприймати. Треба чітко розуміти алгоритм подачі інформації учням різного віку. Ми пропонуємо декілька варіантів проведення такого уроку.

Колосок пам’яті

Гілка калини та колоски традиційно символізують цю трагедію. Зробіть з молодшими школярами власні колоски. Запропонуйте дітям написати на них імена рідних та близьких, які померли від Голодомору. Ймовірно, учні можуть не володіти такою інформацією, власне, як і їхні батьки, у цьому випадку можна нічого не вписувати. Але навіть у такому разі у кожної дитини лишиться символ пам’яті про ці страшні події.
Підготуйте мапу України з паперу чи тканини та розмістіть у класі на видному місці (на дошці, стіні). Кожен з учнів зможе прикріпити свій колосок у тому місці карти, де сам забажає. Це символічне вшанування, яке покаже, що біда торкнулась всієї України.
Можна зробити декілька колосків: один лишити собі, другий прикріпити на мапу, третій – подарувати.

Акція «Запали свічку»

Традиційно Свічка пам’яті запалюється в четверту суботу листопада, дійство супроводжується хвилиною мовчання. Це всесвітня акція єднання, проте у школі у такому вигляді проводити її не рекомендується. Це суперечить правилам пожежної безпеки навчальних закладів.
Завжди можна знайти альтернативу, наприклад, намалювати символічну свічку чи зробити саморобку. Якщо є кошти, можна придбати свічки з підсвіткою на батарейках, вони безпечні. Їх можна зберігати в класі або віддати учням, щоб вони увімкнули їх удома.
Але головна мета заходу – розказати дітям, що існує така суботня акція, яку їхня родина також може підтримати вдома.

Корисні ресурси, що містять достовірну інформацію

Сьогодні створено декілька фундаментальних ресурсів, які допоможуть дізнатися нові, приховані досі факти про цю трагедію. Зокрема:
Якщо вам потрібен фактологічний матеріал для проведення уроку, неодмінно перегляньте матеріали цих сайтів. Статистика, фото- та відеоматеріали, історичні факти і спогади очевидців – усе це є тут.

Додаткові матеріали, які можна використати на уроках в усіх класах:

Розкажіть про пам’ятники
Монументи, присвячені трагічним подіям 1932-33, розміщені по всьому світові, про це важливо сказати дітям. Адже після періоду замовчування світ визнає Голодомор геноцидом. Учні старших класів можуть зробити доповіді про деякі з них. У кожній з областей України є свій монумент, про який варто сказати.
1. Перший у світі пам'ятник жертвам Голодомору було встановлено 1983 року в Едмонтоні (Онтаріо) силами української діаспори. Основа монументу – тріснуте жорно як символ відсутності можливості добути хліб. Цей мотив часто використовували автори інших пам'ятників.
На монументі розміщено напис: «In memory of the millions who perished in the genocidal Famine inflicted upon Ukraine by the Soviet regime in Moscow 1932-33. Let us all stand guard against tyranny, violence and inhumanity.»
2. Пам'ятник до 50-річчя штучного голодомору 1932-1933 років у Вінніпезі (1984). Архітектор – Роман Коваль.
Містить напис українською: «Цей пам'ятник споруджено для відзначення 50-ліття голоду-геноциду в Україні в 1932-33 роках і для увічнення пам'яті понад 7 000 000 невинних жертв пляново створеного голодомору совєтським урядом у Москві. Пам'ятаючи цю велику трагедію, ми переконані, що цей нелюдяний вчинок ніколи не відійде в забуття, і це небувале страждання ніколи не повториться в історії людства».
3. Меморіал жертвам українського Голодомору-Геноциду 1932—1933 років. Автор проекту – The Kurylas Studio (Л. Курилас), відкриття монументу відбулось 2015 року. На сьогодні це один з наймасштабніших об'єктів, присвячених цим трагічним подіям.
4. У Києві, на території Національного музею «Меморіал пам'яті жертв голодоморів в Україні», існує цілий комплекс з декількома монументами. Зокрема, скульптура дівчинки з колосками у руках – «Дитина». Комплекс збудовано за проектом народного художника України Анатолія Гайдамаки. Зведено меморіал у 2008-2010 роках, запланована його розбудова за затвердженим проектом.
5. Пам'ятник жертвам Голодомору 1932–1933 років (2008), м. Вишгород. Автори проекту - Крилов Борис та Сидорук Олесь.
6. Меморіал жертвам Голодомору, Черкаська Лозова (Харківщина). Скульптор О. М. Рідний. У центрі комплексу - скульптурна композиція заввишки 6 метрів, відлита з бронзи і встановлена на насипному кургані заввишки 10 метрів. 
Мистецькі згадки
Можна дібрати цитати з творів українськи і зарубіжних письменників, показати, як ця тема позначилася в творчості скульпторів і митців. Наводимо приклади найяскравіших творів:
  • Улас Самчук «Марія».
  • Василь Барка «Жовтий князь».
  • Андрій Малишко «Ревуть зі Сходу крикуни» (1964, зі збірки «Вірші з шухляди»).
  • Анатолій Дімаров «На коні й під конем».
  • Іван Багряний «Чому я не хочу вертатись до СРСР?» (лист-памфлет).
  • Казимир Малевич «Людина, що біжить» (картина, варіант назви: «Селянин поміж хрестом і мечем»).
Додатково можна переглянути художні та документальні стрічки (представлено за хронологією):
  • «Незнаний голод» (Т. Гукало, 1983)
  • «Жнива розпачу» (С. Новицький, 1984)
  • «Під знаком біди» (К. Крайній, 1990)
  • «Голод-33» (О. Янчук, 1991)
  • «Пієта» (М. Мащенко, 1993)
  • «Маленьке життя» (О. Жовна, 2008)
  • «Пейзаж після мору» (Ю. Терещенко, 2008)
  • «Окрадена земля» (Ю. Луговий, 2012)
  • «Поводир, або Квіти мають очі» (реж. О. Санін, 2014)
  • «Гіркі жнива» (Дж. Менделюк, 2017)
  • «Гарет Джонс» (А. Холланд, вихід заплановано на 2018)
Також покажіть дітям відеоролік, створений Українським інститутом національної пам'яті спеціально до 85-тих роковин Голодомору.

Як говорити про Голодомор з учнями початкової школи?

З дітьми до 10-11 років непросто спілкуватися на цю тему, але потрібно. Необхідно визначитися – яким чином та про що розказати. Обирайте інформацію так, щоб учні молодшої та середньої школи повністю зрозуміли масштаби катастрофи, яка сталася, тому постарайтесь донести до них таке:
  • така масова смертність зумовлена тим, що у селян силою відібрали запаси їжі;
  • після 1933 року свідомо замовчувалась інформація про масове вимирання;
  • лише наприкінці 1980-х почали відкрито вживати термін Голодомор.
Не рекомендується молодшим школярам демонструвати страшні відео та фото, не варто змушувати їх вивчати статистику. Інформація краще сприйматиметься, якщо долучити до розповіді інші види діяльності – малювання, читання. Наприклад, ви можете зробити чи намалювати той самий колосок пам’яті.
Накопичення та поширення знань – крок до унеможливлення таких подій у майбутньому. Захист прав людини, гідності, демократичних цінностей неможливі без знань про минуле. Інформація про геноцид, яка раніше замовчувалась, а сьогодні багато ким піддається сумніву й не сприймається, допоможе виховати людину, здатну відстоювати свої права та свободи, пам’ятаючи гіркий досвід власного народу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...