Пізнавальна діяльність школярів, за традиційною системою, спрямована переважно на перехід від конкретного, одиничного до загального, абстрактного, цілого; від випадку, факту — до системи; від явища — до суті. У процесі такого навчання розвивається емпіричне мислення дитини. У формуванні понять вчителі спираються на уявлення, які часто є неточними, хаотичними, частковими. Загалом емпіричні знання засвоюють через порівняння предметів, уявлень про них, виокремлення загальних властивостей, а також виокремлення сукупності предметів певного класу. Це відбувається формально, без розкриття внутрішнього зв'язку властивостей предметів. Емпіричні знання спираються на спостереження, відображення в уявленні зовнішніх властивостей предметів. У них формальне виокремлення загальної властивості співвідноситься із особливим і одиничним. Конкретизація цих знань полягає у доборі ілюстрацій, прикладів, що стосуються певного класу предметів, а засобом їх фіксації є слова-терміни.
Теоретичне знання виникає як розумове перетворення предметів, яке відображає їх внутрішні відношення і зв'язки, виходить за межі уявлень (наприклад, кит і кіт — ссавці). У них зв'язок загального відношення цілісної системи та її різних проявів фіксується як зв'язок загального й одиничного. Його конкретизація полягає у виведенні та поясненні особливих і одиничних проявів загального критерію цілісної системи, виражається це знання у способах розумової діяльності, а пізніше — у символознакових засобах.
Завдання розвивального навчання полягає у засвоєнні теоретичних знань, виробленні теоретичного мислення. Теоретичні знання — основа мислення, вони впливають на практичну діяльність учнів початкової школи, яких необхідно спрямовувати на засвоєння наукових понять, на яких ґрунтується загальний принцип розв'язання завдань. Засвоєння наукових понять повинно відбуватися через аналіз умов їх формування, з'ясування їх загального принципу, застосування його до конкретних випадків. Розумові дії школярів, які засвоюють наукові поняття у процесі навчальної діяльності, аналогічні способам діяльності вченого.
Немає коментарів:
Дописати коментар