четвер, 15 лютого 2018 р.

Психологічні ігри для розвитку комунікації

Психологічні ігри та вправи для розвитку комунікації дітей дошкільного віку
Розглянемо кілька ігор, спрямованих на формування навичок спілкування у дітей:
Гра «Ласкаве ім'я». Діти стають в коло, в центр якого виходить кожен з них по черзі. Решта дітей за допомогою вихователя називають варіанти ласкавого імені дитини, що знаходиться в центрі круга.
Гра «Хто до нас в гості прийшов?». Сприяє формуванню самоповаги у дітей, розвитку доброзичливого ставлення до інших дітей. Дорослий домовляється з двома-трьома дітьми про те, яких тварин вони будуть зображувати, потім вони по черзі входять у коло, решта дітей повинні здогадатися, який звірок прийшов до них в гості.
«Дракончик ловить свій хвіст» - відмінна комунікативна гра для дітей. Вона сприяє згуртуванню групи. Діти стають «паровозиком», тримаючись за пояс стоїть попереду. Під звуки музики перший учасник (голова дракона) намагається зловити останнього (хвіст дракона), решта міцно тримаються один за одного.
Гра «У пташки болить крильце» формує у дітей любов до оточуючих. Одна дитина зображує хвору пташку, він сумує, лягає на килимок, решта дітей за прикладом вихователя по черзі намагаються втішити її, підтримати ласкавими словами.
Гра «Хто краще розбудить» сприяє прояву своїх почуттів. Одна дитина зображує сплячу кішечку, решта дітей намагаються її розбудити різними ласкавими і ніжними словами і дотиками. Наприкінці гри діти вирішують, чий спосіб розбудити кішечку був найкращим.
Нижче представлені деякі з ігор, що розвивають комунікативні навички:
Гра «Ввічливі слова» навчає поваги та ввічливості. Діти стають в коло і кидають один одному м'яч, вимовляючи ввічливі слова привітання, вибачення, прощання або подяки.
Гра «Подарунок на всіх» розвиває вміння дружити, розуміти і радувати інших. Дітям по черзі дається завдання: «Якщо ти раптом став чарівником, що ти всім нам подаруєш?» Наприкінці гри провести конкурс, чий подарунок найкращий.
Гра «Чарівний букет квітів» вчить помічати позитивні якості інших дітей, робити компліменти, бути уважним, розвиває доброзичливі відносини. На підлозі розстелити шматок зеленої тканини. Це галявина. Чого на ній не вистачає? Квітів. Потрібно прикрасити цю галявинку квітами з пелюсток, кожна пелюстка - це комплімент, добре і ніжне слово будь-якому малюкові. Таким чином, дорослий підводить до думки, що потрібно бути добрим і уважним до оточуючих і прикрашати життя хорошими словами.













































Ігрові техніки, що сприяють процесу адаптації
Реалізація ігрових технік полегшить адаптацію дітей до нових соціальних умов, допоможе їм адекватно сприймати себе та інших дітей, опанувати конструктивні форми поведінки й основи комунікабельності.
Гра «А мене звати…»
Мета: розвиток бажання познайомитися; навчання ввічливо звертатися одне до одного; розвиток відчуття єдності; причетності до групи.
Матеріали: квітка або м’яч.
Кожна дитина, стоячи у колі. Звертається (по черзі) до свого сусіда праворуч, передає йому квітку або м’яч. Називає своє ім’я і за бажанням трохи розповідає про себе.
Гра «Луна»
Мета: навчання запам’ятовування імен дітей групи; розвиток єдності, задоволення від перебування в центрі уваги.
Діти сидять у колі на килимі. Дитина, яка сидить праворуч від психолога. Промовляє своє ім’я і плескає у долоні: «Ва - ня». А діти всієї групи повторюють за нею це ім’я, як луна. Отож, ім’я кожної дитини повторюватиметься кілька разів.
Гра «Равлик»
Мета: продовження знайомства дітей одне з одним; розвиток уваги, пам’яті, вміння відповідати на сигнал.
Діти довільно рухаються по кімнаті. А на сигнал «Равлик!» присідають, називаючи по черзі своє ім’я, і набирають пози равлика.
Гра «Велике дерево»
Мета: навчання відчуття того, що разом, у гурті, краще і гратися, і вчитися. І працювати. І відпочивати; розвиток позитивної мотивації до відвідування дошкільного закладу.
Діти стоять у колі, взявшись за руки, утворюють велике, сильне дерево. Прислухаються, як шелестять його листочки, коли дме вітер (діти разом розгойдуються).Відчувають, як воно живе, дихає (дихають разом: крок уперед – вдих, піднімають руки; крок назад – видих, опускають руки).
Робимо висновок: «Коли ми разом – нас багато, і ми велике, міцне дерево».
Гра «Потяг»
Мета: закріплення вміння знайомитися; розвиток слухового сприйняття, координації рухів; сприяння нейтралізації негативної емоційної енергії та агресивної поведінки.
Психолог. зараз ми з вами зробимо потяг. Спочатку я буду локомотивом, коли їхатиму по колу, то плескатиму в долоні й промовлятиму своє ім’я : «Ма – ри – на».
Я зробила коло, а тепер на моє місце хай стане хтось із вас, а я стану, як і ви, вагончиком – причеплюся до локомотива. Тепер він поїде, а ми всі разом промовлятимемо його ім’я: «Дмит-ри-ку…». Рушаймо!.
І так, доки всі діти по черзі не будуть «локомотивом» і не візьмуть участь у грі.
Гра «Морський банан»
Мета: розвиток відчуття єдності, згуртованості; формування навичок самоконтролю та комунікабельності.
Грають групами по п’ятеро дітей, сидячи на лаві. Психолог перед початком гри пояснює. Що морський банан – це гумовий човен, формою дещо схожий на банан. Пропонує дітям уявити, що вони катаються на морському банані: для цього мають міцно тримати одне одного за лікті, щоб не розірвався ланцюжок, і ніхто не впав у воду.
За командою психолога діти нахиляються праворуч, ліворуч. Завдання: не загубити нікого з «Пасажирів» і не зробити нікому боляче. Якщо хтось «падає» з банана, всі разом мають вигукнути його ім’я.
Гра «Клубочок»
Мета: закріплення знань одне про одного. Вміння звертатися до товаришів на ім’я, брати участь у колективній грі; формувати позитивне ставлення до відвідування дитячого садка.
Психолог стоїть у центрі кола. Яке утворюють усі діти групи. Він виконує роль клубочка. Один із малюків перший підходить до психолога, бере його за руку; в цей час уся група називає разом ім’я цієї дитини; потім те саме робить друга дитина, беручи за руку вже першу дитину і «намотуючись» навколо « клубочка» - психолога.
Гра завершується, коли остання дитина «намотається» навколо клубочка. Висновок. До якого мають дійти діти: «Разом – добре; мене всі знають і я знаю всіх».
Гра «Відгадай, хто тебе покликав»
Мета: закріплення навичок позитивної соціальної поведінки; диференціювання слухового сприйняття.
Грають по двоє. Третя дитина – ведуча. Діти, кожен по черзі. Називають ведучого на ім’я. Завдання ведучого – відгадати, хто його покликав.



















Як сприяти розвитку пальців рук
Щоб сприяти розвитку пальців рук і розвивати дитину, можна використати у роботі з дошкільниками :
1. Маленьким дітям масажувати пальчики, впливаючи тим самим на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. Щоденний масаж кисті рук дитини м’якими рухами та розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішнього боку кисті, а також передпліччя дуже корисний. Він чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, такий масаж позитивно впливає на імунітет, на загальний розвиток дитини, поліпшує контакт із нею.
2. Ліплення із різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.
Ліпити з пластиліну можна починати вже у два роки, головне – добирати доступні завдання і не забувати мити руки дитині. Якщо ви боїтеся пластиліну, виготовте для маляти солоне тісто. Гра принесе задоволення незалежно від результату.
Ось рецепт солоного тіста: мука – сіль – вода – соняшникова олія. На стакан муки беремо стакан солі, 2 3 стакана води, столова ложка масла. Перемішати і замісити. Якщо тісто ліпиться погано, додати води.
Тісто можна довго зберігати в холодильнику в целофановому пакеті. Щоб виліплені фігурки стали твердими, запікайте їх у духовці, що довше, то краще. Затверділі фігурки можна розфарбувати фарбами. Щоразу, коли ви готуєте справжнє тісто, давайте шматочок і маляті.
3. Ванни з крупами. Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.
4. Мозаїка. При складанні різноманітних ігор – мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвивається кмітливість і творчі здібності.
5. Ігри – шнурування Марії Монтессорі розвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук, просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва», формують навички шнурування (шнурування, зав’язування шнурка на бант), сприяють розвитку мови, розвивають творчі здібності.
6. Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
7. Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.
8. Катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
9. Ігри з прищіпками. Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.
10. Плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі. Можна барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук та столі.
11. Вирізання ножицями.Малювання, штрихування.
12. Ігри з піском, водою.
13. «Резиночка». Для цієї вправи можна використовувати резинку для волосся діаметром 4-5 см. Усі пальці вставляються в резинку. Завдання в тому, щоб, рухаючи всіма пальцями пересунути резинку на 360 градусів спочатку в один, потім в інший бік. Виконується однією, потім іншою рукою.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...