Пошук і збирання інформації
Тези
·
Ці процеси для
сучасної людини стають дедалі більш значущими. Важливу інформацію вже не можна
отримати, як раніше, з ранкової газети чи роз¬мови з другом. Її «розчинено» в
океані Інтернету, і щоб знайти потрібні відомості, слід докласти певних зусиль.
Так, щоб зробити успішну кар'єру, необхідно
наполегливо шукати й збирати інформацію на сайтах вакансій, а щоб придбати дешевший товар, доведеться аналізувати пропозиції інтернет-магазинів. На щастя, людині в цьому допомагають потужні пошукові системи.
наполегливо шукати й збирати інформацію на сайтах вакансій, а щоб придбати дешевший товар, доведеться аналізувати пропозиції інтернет-магазинів. На щастя, людині в цьому допомагають потужні пошукові системи.
·
Звісно, Інтернет не в змозі замінити живого спілкування і
навіть не за¬мінює повністю інші традиційні методи отримання інформації:
читання книжок, прослуховування радіопередач, перегляд телепрограм, проведен¬ня
дослідів тощо — всі вони й дотепер залишаються актуальними.
Зберігання
й накопичення
·
Протягом
тривалого часу люди зберігали знання лише у власній пам'яті, передаючи їх в
усній формі — у казках, піснях, переказах, оповідях або просто навчаючи молоде
покоління певному ремеслу. І хоча цей спосіб передавання інформації існує й
дотепер, він не надто надійний. Саме тому величезну роль у розвитку людства
відіграло винайдення матеріального носія інформації.
·
До найдавніших
інформаційних повідомлень, які було зафіксовано на матеріальному носії,
належать наскельні малюнки, різьблення на кіст¬ках тварин, вишивки, писанки,
вузликова писемність тощо Визначною
подією стало також винайдення переносного матеріального носія інформації, роль
якого в Месопотамії відігравали глиняні таблички, у Давньому Єгипті — папіруси,
у середньовічній Європі — пергамент, а згодом — книжки.
·
Прадавні носії
інформації: а — вишивка; 6 — писанка; в — папірус
Сьогодні інформацію зберігають на
електронних носіях — оптичних і магнітних дисках, картках пам'яті, стрічках.
Цей спосіб незрівнянно ефективніший і дешевший за всі попередні, проте другу
революцію в галузі накопичення знань може здійснити, знову-таки, Інтернет, що
починає відігравати роль єдиного глобального носія інформації
Передавання
й поширення
·
Інформація, яку
не було передано, зникає разом зі своїм носієм (що майже завжди недовговічний).
Тому без засобів передавання інформації неможливе її накопичення, утворення
знань, а отже, й існування суспільства.
·
Найдавнішим
засобом передавання інформації, як ви вже зрозуміли, була мова. Згодом
інформацію почали передавати за допомогою матеріальних носіїв, а з середини XIX
століття — з використанням електромагнітних хвиль.
·
Якщо передається
інформація з одного джерела до одного одержувача то поширюється вона відразу
між багатьма одержувачами (рис. 1.4)
·
Розповсюдження
інформації: а) передавання, б) поширення
·
З давніх-давен
інформація поширювалася на колективних зібраннях, а значного прогресу в цьому
було досягнуто з винайденням книгодрукування. Сьогодні провідну роль у
поширенні інформації, як і в інших пов'язаних з нею процесах, відіграє
Інтернет. Публікувати інформацію на сайтах значно простіше й дешевше, ніж
розповсюджувати її в друкованому вигляді, та й отримати її з сайту можуть
значно більше людей.
Отримання
та сприйняття
·
Існує думка, що
інформацію, не сприйняту жодною людиною, взагалі не можна вважати інформацією.
А людина сприймає інформацію одним з органів чуття.
·
Зазначимо, що
говорити про сприйняття інформації різноманітними пристроями, зокрема
комп'ютерами, некоректно. Вони лише отримують дані, хоча й можуть допомогти
людині у сприйнятті інформації.
Опрацювання,
використання, створення
·
Інформація — не
мертвий вантаж, вона спонукає людину до роздумів та дій. Отримавши інформацію
про те, як розв'язувати рівняння, і
опрацювавши її, ви матимете високий бал на контрольній з математики, тобто
використаєте інформацію. Міркування над тими чи іншими фактами сприяє, як
правило, створенню інформації — так письменник, аналізуючи свій життєвий досвід
і перебуваючи під впливом інших авторів, створює літературний твір. Отже,
людина є генератором, творцем нової інформації. Допомогти їй в цьому може
комп'ютер, наприклад програма, що обробляє дані опитування та видає інформацію
щодо політичних уподобань виборців.
·
Зауважте:
стосовно технічних засобів кажуть, що вони обробляють інформацію, а не
опрацьовують.
Захист
·
У світі завжди
існували таємниці. Наприклад, жерці не передавали са¬кральних знань нікому,
крім обраних, власники скарбів не розголошували, де вони їх зберігають,
полководці приховували від супротивників відомості про маневри своїх військ.
Всі вони захищали певну інформацію.
·
Процес захисту
інформації протилежний її поширенню: розповсюджуючи відомості, ми прагнемо, щоб
про них дізналося якомога більше людей, захищаючи — щоб не дізнався ніхто, крім
того, для кого їх призначено.
·
Зазначимо, що
захищати інформацію потрібно не лише від зловмисників, а й від випадкових
втрат, що можуть статися через помилки в технічних системах.
Оцінювання
сприйнятої інформації
·
Інформацію люди сприймають неоднаково. Хтось, отримавши
певні відомості, відповість: «Як цікаво», інший — «Я давно вже це знаю». Почувши важливе повідомлення сьогодні, ви подякуєте:
«Добре, що встиг сповістити», а завтра пожалкуєте: «Якби ти сказав це вчора...»
Ми щодня кажемо: «Не може бути!» і «Згоден», «Зрозумів» і «Не розумію» тощо.
Отже, сприймаючи інформацію, люди
оцінюють її за багатьма критеріями.
Головними
з них є такі:
• Вірогідність визначає, чи відповідає
інформація реальному стану речей з погляду того, хто її сприймає.
•
Корисність визначає, чи становить інформація цінність для її одержувача.
• Актуальність визначає, чи вчасно
надійшла інформація. Актуальність — це
корисність на поточний момент: «актуальний» означає «корисний зараз»,
«неактуальний» — «був корисний, а тепер — ні».
• Зрозумілість інформації для того, хто
її отримав, означає, що він здатен усвідомити зміст інформаційного
повідомлення.
• Повнота означає достатність інформації
для того, щоб її одержувач зробив певний висновок або досяг певної мети.
Повідомлення, що відповідають таким критеріям,
як вірогідність, корисність, актуальність, зрозумілість і повнота, називають
інформативними.
Немає коментарів:
Дописати коментар