ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ БАТЬКІВСЬКОГО
ВСЕОБУЧУ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ НОВОГО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В
ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОГО ВИПУСКНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Тези виступу висвітлюють роботу
батьківського всеобучу початкової ланки Червонокостянтинівської
загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів, що побудована у вигляді
довготривалого проекту.
Коротка характеристика роботи на попередніх та заключному етапах проекту доповнена слайдовою презентацією, що дає можливість яскравіше уявити окремі фрагменти роботи та ключові поняття. Першу частину становить алгоритміка розбудови проекту «Від сучасного школяра – до свідомого громадянина». Друга частина містить фрагмент «Творчої лабораторії» для батьків, як підтвердження реалізації впровадження просвітницької роботи серед батьківської громадськості щодо формування компетентностей молодшого школяра на основі поступового і системного оволодіння загальними уміннями та навичками.
Коротка характеристика роботи на попередніх та заключному етапах проекту доповнена слайдовою презентацією, що дає можливість яскравіше уявити окремі фрагменти роботи та ключові поняття. Першу частину становить алгоритміка розбудови проекту «Від сучасного школяра – до свідомого громадянина». Друга частина містить фрагмент «Творчої лабораторії» для батьків, як підтвердження реалізації впровадження просвітницької роботи серед батьківської громадськості щодо формування компетентностей молодшого школяра на основі поступового і системного оволодіння загальними уміннями та навичками.
Тези виступу
Слайд 1
Відповідно до Державного стандарту
початкової загальної освіти від 12.09.2011 року № 1050, укладено навчальні
програми для вчителів, які викладають предмети у 1 – 4 класах. Їх побудовано на
засадах особистісно зорієнтованої парадигми, системного і компетентнісного
підходів, що зумовлює відповідний вибір змісту
і чітке визначення результативного складника його засвоєння. Водночас із
предметною підготовкою у процесі початкового навчання і виховання, учні мають опановувати
ключові компетентності, які передбачають їхній особистісний, соціальний та інтелектуальний розвиток. Це – вміння
вчитися, інформаційно – комунікативна компетентність, загальнокультурна,
здоров’язбережувальна, громадянська та соціальна. Вони є інтегрованим
результатом предметних і міжпредметних компетентностей, реалізують
взаємозв’язок навчання, виховання, розвитку учнів.
Слайд 2
Ядром цієї компетентності у
початкових класах є оволодіння молодшими школярами загальнонавчальними навичками у сфері здобування знань, у
спілкуванні, співпраці, прояві творчих здібностей та їх розвитку.
Ці
завдання чітко визначені і цілком зрозумілі для фахівця – педагога.
Проте, якщо говорити про виховний бік реалізації поставлених завдань, то результат буде значно кращий при взаємодії
з батьками вихованців.
Але не всім батькам під силу
самотужки збагнути, що саме і як потрібно робити, аби дитина на кінець
навчання у початковій ланці набула загальної компетентності.
Слайд 3
Тому останні три роки на робочих засіданнях батьківського всеобучу для
початкових класів, постійно
акцентовано увагу батьків у
доступній для них формі на формуванні
компетентнісної особистості.
Роботу
було сплановано у вигляді довготривалого проекту «Від сучасного школяра
– до свідомого громадянина», розрахованого на 4 роки.
Слайд 4
Стартувала
робота над проектом у 2011 році, на кінець якого було успішно реалізовано перший теоретико –
методологічний етап, де батьки
усвідомили, що загальнонавчальні уміння і навички складаються із чоритьох
складових: навчально – організаційних, загальномовленнєвих,
загальнопізнавальних та контрольно – оцінних.
Слайд 5
Під час
тренінгів, засідань «Круглого столу», рубрик «Голос громади» батьки вчилися
опановувати раціональні способи дій, навчалися розмірковувати, застосовувати
прийоми взаємоперевірки у запропонованих їм завданнях.
Слайд 6
Другий етап
проекту так званий етап евокації (2012 рік) був спрямований на відпрацювання
ключових вмінь, що нами умовно було
названо «Сходинки до компетентності». Протягом чотирьох засідань відбулося
успішне подолання цих чотирьох сходинок. Вдало проведена робота у формах
«Інтелектуальні перегони», «Кубування у питаннях», «Прямий ефір з майбутнім
класоводом», «Школа майбутнього першокласника» допомогла в невимушеній формі
усвідомити, що цікавить чи занепокоює батьків та яку пораду їм
дати.
Слайд 7
Третій
етап під назвою рефлексивний проведено у
2013 році. Під час засідань батьківського всеобучу на цьому етапі бажаючі батьки були присутні на заняттях
вчителів у «Дні відвідин», для них продемонстровано окремі
способи формування компетентностей у вигляді фрагментів «Живого уроку».
Цікавою формою
роботи для батьків виявилася запропонована нами форма «Уроки незвичайної
школи», на яких діти разом зі своїми
батьками були учнями і розв’язували проблеми навчання та виховання, що
викликали затруднення у батьків. Під час цих так званих уроків батьки нерідко
відкривали для себе свою дитину зовсім з іншого боку.
Слайд 8
«Конференції» між батьками та вчителями
початкових класів, заходи, проведені спільно з батьками, теж сприяли наданню
батькам потрібної допомоги, педагогічної та психологічної підтримки.
Слайд 9
Зараз робота
над проектом знаходиться на завершальному презентаційно – узагальнюючому етапі.
З боку членів всеобучу передбачається виготовлення пам’яток для батьків щодо компетентнісного
підходу до навчання та виховання за новим Державним стандартом. Основні форми
роботи, що проводилися – навчання батьків спостереженню «Сучасне виховання у об’єктиві
прихованої камери», глосарій «Вчорашній день на сучасний лад». Заплановано
– «Школа батьківської компетентності».
Це заняття, на яких присутні всі батьки, що діляться на глядачів та
експериментаторів. Глядачі спостерігають. Експериментатори (бажаючі) приймають
участь у експериментах по впровадженню рекомендацій вчителів початкових класів.
Отже, в
процесі такої проектної діяльності планується побудувати модель випускника
початкової школи.
Практична частина
План роботи
практичної частини батьківського всеобучу
1 Оголошення теми
зустрічі,завдань, мети роботи
2 Формування груп – глядачі та
експериментатори
3 Робота експериментаторів
(виконання завдань)
4 Обговорення виконання завдань
батьками та їхніми дітьми
5 Поради батькам від вчителів
6 Окреслення норм Державного
стандарту початкової освіти по формуванню компетентностей
8 Попередня підготовка: виконання
завідань, що буде запропоновано батькам, їхніми дітьми
Експериментатори:
Шульга Леніана Миколаївна – мати дитини 1 класу
Пилипчук Ірина Леонідівна – мати
дитини 2 класу
Осипова Оксана Анатоліївна – мати дитини 3 класу
Сайко Людмила Борисівна – мати 4 класу
Хід заняття
-
Шановні батьки! Я вдячна вам, що ви зараз знаходитеся з нами. Це вкотре є
підтвердженням того, що ви вболіваєте за своїх дітей, прагнете їм допомогти.
Сьогоднішнє наше практичне заняття буде спрямовано на те, щоб продемонструвати,
як із молодших школярів виховується
компетентна особистість, зокрема, як формується загальнопізнавальна компетентність.
Для цього я вам пропоную прийняти участь
у невеличкому експерименті. Нам потрібно
обрати групу експериментаторів із чотирьох чоловік, до складу якої б увійшли
батьки, діти яких навчаються у 1, 2, 3 та 4 класах. Прошу бажаючих зайняти
місце за столиком. Всі інші будуть глядачами. Отже, ролі розподілено. Визначимо
коло завдань для кожної групи. Експериментаторів я попрошу виконати завдання,
які напередодні у школі виконувала ваша дитина. Глядачі повинні уважно спостерігати, не втручаючись у
роботу експериментаторів. По закінченню
експерименту вас, шановні глядачі, я попрошу підняти сигнальну картку, із якої
б я побачила, наскільки зрозумілим для вас було це заняття. Будь ласка,
експкрементатори, починайте!
-
А глядачам я роздаю
сигнальні картки.(Зелена – мені все зрозуміло; червона – мені дуже важко
зрозуміти ці речі, потребую індивідуальної
допомоги)
Завдання на рівні
учня 1 класу
Запам’ятати якомога більше слів і
назвати їх (бажано у тій ) самій послідовності : ложка, стакан, верблюд,
хустка, валянки, стіл, самовар, чай, дзвінок, двері, зебра, адреса, мороз,
зуби, гості, друзі – 16 слів
-
Відтворіть слова
-
Яка у вас була перша
думка, коли ви прочитали завдання?
-
Яким чином ви
намагалися запам’ятати ці слова?
-
Діти 1 класу
об’єднують слова за такими принципами:
за групами по призначенню; за яскравими кольорами; за істотними ознаками живих
та неживих предметів; за асоціативними поєднаннями. Ваша дитина виконала ці
завдання, використовуючи асоціативне поєднання слів, тобто склала казкову
розповідь
Друзі
У одному будинку жила
тварина. Якось вона захотіла чаю та
пішла на кухню, взяла ложку цукру, насипала у стакан. Цією
твариною був верблюд. Він трохи замерз. Вирішив одягнутися, але все, що
йому в цю мить потрапило під руки – це була хустка. Він її надів. Взув
валянки. Сів за стіл та ввімкнув самовар. Щойно налив чаю,
як пролунав дзвінок. У дверях стояла зебра. Вона
помилилася адресою. Надворі був сильний мороз і у неї цокотіли зуби.
Верблюд запросив її у гості. З тих пір вони стали друзями.
Вимоги Держстандарту
на кінець навчання у 1 класі: вміти встановлювати логічні зв’язки шляхом
об’єднання предметів у групи за певними ознаками чи шляхом асоціативного
поєднання
Завдання на рівні
учня 2 класу
Посели в будиночки тварин,
об’єднавши їх за певною ознакою, знайди зайве слово: заєць – біляк, заєць – русак, кріль;
лебідь, дрізд, тетерук, страус; кабарга с.18-19, плямистий олень,
косуля, бізон:
-
Поясніть свій вибір
-
Ось класифікація
дітей:
1. Копитні тварини; тварини, що мають кігті; птахи; зайве «кріль»,
бо це свійська тварина
2. Птахи, звірі і кабарга
3.
Птахи, що літають;
звірі і страус
Вимоги Держстандарту
на кінець навчання у 2 класі: вилучати зайве серед заданих предметів, мотивуючи
свій вибір, зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати
зміни в спостережувальних об’єктах
Завдання на рівні
учня 3 класу
Знайди відмінне у таких об’єктах: м’яч, тарілка – як
ви виконували це завдання?
-
Як ви справилися із
завданням?
-
Діти виділяють як
зовнішні, так внутрішні, а іще вони виділяють якість
Зовнішні: матеріал – гума, скло; форма – куля, диск, круг; колір
– що яке; призначення – для гри, посуд для кухні;
Внутрішні: наповненість – повітря, скло;
газоподібне, щільне
Якість: гума довше прослужить під час удару об щось, скло – ні;
фарба довше тримається на посуді, ніж на іграшці, бо м’ячем більше граються
діти і фарба стирається швидше; м’яч дешевший за тарілку із хорошого скла, а що
дешевше, те менш якісне
Вимоги Держстандарту
на кінець 3 класу: добирати факти на підтвердження думки, виділяти в
об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки та
якості
Завдання на рівні
учня 4 класу
Ти йдеш до магазину. Що тобі
потрібно взяти із собою? Поясни свій вибір
Гроші, якщо щось купувати. Деякі
люди, в яких немає грошей на момент покупки,
замість грошей несуть продавцеві
записку від батьків, щоб дали товар у борг. Сумку можна купити, щоб не
нести з дому. Якщо не можеш дозволити зайві витрати, то неси сумку з собою.
Велосипед за гарної погоди – швидше повернешся і не важко буде нести товар.
Носова хустка у кишені (раптом вона знадобиться – чимось забруднишся випадково
чи впадеш - можливо треба буде витертися нею). Мобільний телефон
(раптом зупинить незнайомець чи станеться непередбачувана ситуація, може
порадитися про покупку), а іще, коли вийдеш із магазину, можна на телефоні
порахувати вартість покупки – а раптом продавець тебе обрахував?
Вимоги Держстандарту
на кінець 4 класу: вміти прогнозувати, застосовувати варіативність суджень,
мотивувати свій вибір; доводити правильність свого судження, запропонувати
новий спосіб розв’язання
Висновок
Всі ці завдання доводять, як на
конкретних прикладах у дітей формуються компетентності.
Щоб сформувати загальні
компетентності, потрібно протягом чотирьох років оволодівати
загальнонавчальними уміннями і навичками.
Їх чотири:
навчально – організаційні,
загальномовленнєві, загальнопізнавальні, контрольно – оцінні
Виходимо на формування загальнопізнавальної компетентності
компетентності у випускника початкової школи: уміння спостерігати,
розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати
навчально – виховний матеріал
Рекомендації батькам
·
Вчити спостерігати,
подавати власний приклад, пропонувати варіативність розв’язування проблем,
стимулювати творчий пошук, спільно вирішувати певні питання, рахуватися з
думкою дитини; прищеплювати інтерес до розв’язання завдань підвищеної
складності і таких, що потребують логічного мислення
Робота з глядачами (сигналізування картками).
Таким чином, працюючи над
засвоєнням знань, в процесі поступового
ускладнення завдань, встановлення логічних зв’язків на основі формування вмінь
та навичок, застосування у практичній діяльності здобутих теоретичних знань,
варіювання прикладами із життя, учні початкової школи набувають основних
компетентностей, і, зрештою, під кінець навчання у початковій ланці, кожна
маленька особистість формується в компетентного
випускника початкової школи, здатного до самовдосконалення,
самореалізації, самовираження, самопізнання. Що, за вимогами Державного
стандарту початкової освіти, діє самостійно, прагне до пізнання, застосовує
варіативність прийняття рішень, тобто вибудовується модель випускника
початкової школи. Адже за таких умов маленький громадянин буде компетентним і
успішним у подальшому житті.
Немає коментарів:
Дописати коментар