пʼятниця, 30 вересня 2016 р.

Розвивальне навчання Ельконіна – Давидова: наукове підґрунтя



У сучасних загальноосвітніх школах, поряд із традиційною системою навчання, широко представлені й альтернативні підходи. Одним із найпоширеніших і перспективних серед них є система розвивального навчання Ельконіна – Давидова.
Наукові ідеї системи розвивального навчання зявилися  в роботах видатного радянського психолога Л.В.Виготського. Теоретичні основи РН були розроблені в 60-ті роки ХХ століття в період  «великого наукового стрибка» в СРСР талановитими вченими – психологами Д.Б.Ельконіним і В.В. Давидовим. Пошук принципів побудови системи розвивального навчання тривав не одне десятиліття наполегливої праці кількох наукових групу Росії. (м. Москва) та Україні (м. Харків).

У 70-80-х роках група психологів і методистів на базі експериментальних шкіл №17 та №4 у м. Харкові розробила перші підручники й методичні посібники, які могли використовуватися в цьому новому навчальному процесі. У 90-ті роки система РН вийшла за межі лабораторних експериментальних умов і впевнено влаштувалася в загальноосвітніх школах.
У 2011 році науково – практична експертиза академії педагогічних наук і Міністерства освіти та науки України підтвердила високі результати роботи за системою розвивального навчання. Підручники й програми розвивального навчання були допущені й рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
Головною метою системи розвивального навчання, розробленої під керівництвом видатних учених, психологів Д.Б. Ельконіна і В. В. Давидова, є формування в дітей уміння вчитися (тобто уміння вчити себе самостійно).
Відповідно до нової редакції Державного стандарту початкової  загальної  освіти (2011р.), уміння вчитися – це ключова компетентність молодшого школяра, що переходить із 4-го класу до основної школи. Вона включає в себе:
-         стійкий пізнавальний інтерес, бажання вчитися;
-         вияв пізнавальної активності і ініціативності, творча дослідницька поведінка;
-         володіння загальнокультурними й предметними знаннями, уміннями, навичками;
-         володіння загальними способами навчального пізнання, гнучкість мислення, уміння виділяти головне й другорядне;
-         уміння працювати в групі;
-         уміння планувати, контролювати й оцінювати результативність своїх дій (так звана навчальна рефлексія), розуміння «навіщо й чому я це роблю».
Учителеві необхідно крок за кроком організовувати навчання в такий спосіб, щоб дитині стало цікаво самостійно «побачити», у чому полягає завдання, запропонувати й випробувати різні шляхи розвязання, обговорити свої шляхи розвязання з учителем і однокласниками. У цьому випадку й знання дітей будуть більш глибокими, адже зрозуміти набагато краще, ніж механічно заучити. Такий підхід зробить захоплюючим для дитини сам процес навчання. Адже будь – яке навчання – це просування від одного завдання до іншого. Крім того, діти навчаться по-новому спілкуватися один з одним і з дорослим, освітлюють новий тип спілкування, названий навчальним співробітництвом. Усе це формує в дитини вміння вчитися.
Розробка системи й пошук шляхів підвищення якості шкільного навчання призвели до виявлення основних положень розвивального навчання:
1)    становлення вміння вчитися відбувається саме в молодшому шкільному віці;
2)    для формування вміння вчитися потрібно повністю перебудувати зміст навчання в початковій школі. Уміння вчитися не залежить від обсягу вивчених правил або кількості часу для тренування навички…
3)    для формування вміння вчитися необхідний особливий тип відносин між учителем і учнем, а також між учнями, що називається навчальним співробітництвом. Учитель в такій системі відносин не вказує дитині, що і як робити, а направляє її діяльність і бере в ній участь.
Отже, система розвивального навчання Ельконіна – Давидова (РН) – це сучасна освітня технологія шкільного навчання для 1-4, 5-6 класів.
Головна мета РН – становлення в дитини уміння вчитися. Система РН дозволяє сформувати в дитини потяг до нових знань, ініціативність, позитивне ставлення до навчання. Вона створює оптимальні умови для розвитку особистості дитини, формує в дитини здатність бачити й ставити перед собою мету, знаходити способи розвязання, оцінювати результати своєї роботи. У системі РН дитина вчиться змістовно спілкуватися з однолітками й дорослими.
Названих вище результатів розвивальне навчання досягає не шляхом збільшення кількості завдань (і, як наслідок, перевантаження дитини), а перебудовою цілей, предметного змісту й роботи вчителя на основі  наукових досягнень сучасної психології навчання. Система РН дає можливість дитині  зробити  перший крок до самостійного «дорослого» життя, зрозуміти, що в ньому є багато цікавого.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Роль педагогічного спостереження для оцінювання. Рівні підтримки.

 РОЛЬ ПЕДАГОГІЧНОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ Важливим інструментом для оцінювання учнів з ООП є педагогічне спостереження. Це один із...