Розвивальне навчання
Ельконіна – Давидова: наукове підґрунтя
У сучасних загальноосвітніх школах, поряд із традиційною системою навчання,
широко представлені й альтернативні підходи. Одним із найпоширеніших і
перспективних серед них є система розвивального навчання Ельконіна – Давидова.
Наукові ідеї системи розвивального навчання з’явилися в роботах видатного
радянського психолога Л.В.Виготського. Теоретичні основи РН були розроблені в
60-ті роки ХХ століття в період
«великого наукового стрибка» в СРСР талановитими вченими – психологами
Д.Б.Ельконіним і В.В. Давидовим. Пошук принципів побудови системи розвивального
навчання тривав не одне десятиліття наполегливої праці кількох наукових групу
Росії. (м. Москва) та Україні (м. Харків).
У 70-80-х роках група психологів і методистів на базі експериментальних
шкіл №17 та №4 у м. Харкові розробила перші підручники й методичні посібники,
які могли використовуватися в цьому новому навчальному процесі. У 90-ті роки
система РН вийшла за межі лабораторних експериментальних умов і впевнено
влаштувалася в загальноосвітніх школах.
У 2011 році науково – практична експертиза академії педагогічних наук і
Міністерства освіти та науки України підтвердила високі результати роботи за
системою розвивального навчання. Підручники й програми розвивального навчання
були допущені й рекомендовані Міністерством освіти і науки України.
Головною метою системи розвивального навчання, розробленої
під керівництвом видатних учених, психологів Д.Б. Ельконіна і В. В. Давидова, є
формування в дітей уміння вчитися (тобто уміння вчити себе самостійно).
Відповідно до нової редакції Державного стандарту початкової загальної
освіти (2011р.), уміння вчитися – це ключова компетентність молодшого
школяра, що переходить із 4-го класу до основної школи. Вона включає в себе:
-
стійкий пізнавальний інтерес, бажання вчитися;
-
вияв пізнавальної активності і ініціативності, творча
дослідницька поведінка;
-
володіння загальнокультурними й предметними знаннями,
уміннями, навичками;
-
володіння загальними способами навчального пізнання,
гнучкість мислення, уміння виділяти головне й другорядне;
-
уміння працювати в групі;
-
уміння планувати, контролювати й оцінювати
результативність своїх дій (так звана навчальна рефлексія), розуміння «навіщо й
чому я це роблю».
Учителеві необхідно крок за кроком організовувати навчання в такий спосіб,
щоб дитині стало цікаво самостійно «побачити», у чому полягає завдання,
запропонувати й випробувати різні шляхи розв’язання, обговорити свої шляхи розв’язання
з учителем і однокласниками. У цьому випадку й знання дітей будуть більш
глибокими, адже зрозуміти набагато краще, ніж механічно заучити. Такий підхід
зробить захоплюючим для дитини сам процес навчання. Адже будь – яке навчання –
це просування від одного завдання до іншого. Крім того, діти навчаться
по-новому спілкуватися один з одним і з дорослим, освітлюють новий тип
спілкування, названий навчальним співробітництвом. Усе це формує в дитини
вміння вчитися.
Розробка системи й пошук шляхів підвищення якості шкільного навчання призвели
до виявлення основних положень
розвивального навчання:
1)
становлення вміння вчитися відбувається саме в молодшому
шкільному віці;
2)
для формування вміння вчитися потрібно повністю
перебудувати зміст навчання в початковій школі. Уміння вчитися не залежить від
обсягу вивчених правил або кількості часу для тренування навички…
3)
для формування вміння вчитися необхідний особливий тип
відносин між учителем і учнем, а також між учнями, що називається навчальним
співробітництвом. Учитель в такій системі відносин не вказує дитині, що і як
робити, а направляє її діяльність і бере в ній участь.
Отже, система розвивального навчання
Ельконіна – Давидова (РН) – це сучасна освітня технологія шкільного навчання
для 1-4, 5-6 класів.
Головна мета РН – становлення в дитини уміння
вчитися. Система РН дозволяє сформувати в дитини потяг до нових знань,
ініціативність, позитивне ставлення до навчання. Вона створює оптимальні умови
для розвитку особистості дитини, формує в дитини здатність бачити й ставити
перед собою мету, знаходити способи розв’язання, оцінювати результати своєї роботи.
У системі РН дитина вчиться змістовно спілкуватися з однолітками й дорослими.
Названих вище результатів розвивальне
навчання досягає не шляхом збільшення кількості завдань (і, як наслідок, перевантаження
дитини), а перебудовою цілей, предметного змісту й роботи вчителя на
основі наукових досягнень сучасної
психології навчання. Система РН дає можливість дитині зробити
перший крок до самостійного «дорослого» життя, зрозуміти, що в ньому є багато
цікавого.
Немає коментарів:
Дописати коментар